تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/02/30 - 02:16
کد خبر: 266290

«رمضان طلایی» پیش روی کنکوری‌ها

آخرین ماه باقیمانده تا کنکور با ماه رمضان متقارن شده و داوطلبان کنکور سراسری که در این ماه پایانی، روزهای پر استرسی را می‌گذرانند به دنبال بهترین برنامه‌ریزی برای مطالعه در روزهای روزه‌داری هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، صفحات تقویم را ورق می‌زند و هر ورق را می‌شمرد، 40 صفحه تقویم تا سرنوشت ساز‌ترین آزمونش باقیمانده و یک ماه از این مدت نیز ماه رمضان است که باید در حین روزه‌داری درس هم بخواند.

از برخی کارشناسان شنیده است که ماه رمضان می‌تواند بهترین فرصت برای مطالعه کنکور باشد و برخی دیگر می‌گویند اگر برنامه‌ریزی صحیح نداشته باشد با مشکل مواجه می‌شود.

استرس روزهای باقیمانده تا کنکور به کنار؛ حالا او باید برای مطالعه در رمضان نیز برنامه‌ریزی کند تا نه روزه‌داری‌اش با مشکل مواجه شود و نه مطالعاتش کمرنگ.

گروهی از داوطلبان کنکوری به علت کاهش ساعات یا کیفیت مطالعه، احساس ضعف و کارکرد پایین مغز در اثر گرسنگی در ماه رمضان، درس خواندن در این ماه را بی فایده می‌دانند و مطالعه درسی خود را متوقف می‌کنند اما کارشناسان آموزشی معتقدند که توقف مطالعه در ماه رمضان که اتفاقا امسال ماه پایانی مانده به کنکور هم هست، نتیجه‌ای جز پشیمانی و عقب ماندن از برنامه ها در بر ندارد.

به عقیده کارشناسان، داوطلبان باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تری مطالعه در ماه رمضان را انجام دهند.

* سخنی با کنکوری‌ها برای بهره‌گیری از یک ماه به ارزش طلا

 ایام تابستان به خصوص تابستان امسال که با ماه رمضان مصادف است فرصتی بسیار عالی برای سبقت گرفتن از سایرین است. برای گرفتن نتیجه‌ای خوب باید در زمان‌هایی که سایرین درس خواندن را رها می‌کنند با دقت بیش‌تری به سمت آن بروید؛ بنابراین به خود افتخار کنید و این فرصت طلایی را از دست ندهید.

درس خواندن را به ساعات اولیه‌ صبح موکول کنید زیرا در ابتدای روز هنوز گرسنگی به شما غلبه نکرده است. مثلاً پس از سحر بیدار بمانید و درس بخوانید.

هنگامی که گرسنه هستید و حوصله‌ مطالعه ندارید مقداری استراحت کنید و سپس به سراغ فلش‌کارت‌ها یا خلاصه‌های‌تان بروید و نگاهی اجمالی به آن‌ها بیندازید.

قبل از شروع مطالعه برای خودتان مشخص کنید که قرار است در روزی که پیش رو دارید کدام مباحث را مطالعه کنید. اگر هنگام صبح موفق به اتمام آن‌ها نشدید خود را ملزم کنید که پس از افطار از دیدن برخی سریال‌های تلویزیونی خودداری کرده و به جایش برنامه‌ی خود را تمام کنید.

تست زدن، انرژی زیادی از شما نمی‌گیرد. می‌توانید مطالعه‌ تستی خوبی داشته باشید.

 آیات قرآن کریم حافظه‌ شما را تقویت می‌کند، بنابراین بهتر است در روز چند آیه از قرآن بخوانید و به خداوند توکل کنید.

در طول روز سعی کنید خیلی از منزل خارج نشوید زیرا گرمای هوا انرژی شما را می‌کاهد.

بعد از افطار و پس از استراحتی کوتاه، کار درسی را آغاز کنید و با استفاده از یک برنامه‏ ریزی منظم و حساب‏ شده، آن را تا نزدیکی‏‌های ساعت 11 شب ادامه دهید، یازده شب تا سحر بخوابید.

استراحت بین درسی در ماه رمضان باید کوتاه تر از قبل باشد تا بتوان از حداکثر توانایی و انرژی ذهنی برای مطالعه استفاده کرد.

هنگامی که گرسنه هستید و حوصله‌ مطالعه ندارید، دروس سبک تر مانند عمومی‌ها یا خلاصه‌هایتان را مطالعه و مرور کنید.

جای شب و روز را عوض نکنید، تحقیقات نشان داده که بهترین زمان برای داشتن خواب عمیق و کامل بین ساعات 11 شب تا 5 صبح اتفاق میفتد و هیچ چیز نمی تواند جای خواب شب را بگیرد. در صورت عوض کردن شب و روز بازگرداندن آن به حالت عادی برای شما بسیار مشکل خواهد بود. پس برای بازدهی مطالعاتی بیشتر بهتر است که شما از شب تا سحر خوب بخوابید و بیدار نمانید.

بنابر این در روزهای ماه رمضان ساعت مطالعه شما حداقل 8 ساعت خواهد بود. این ساعت هم خیلی معقول و خوب می باشد که جای هیچ نگرانی نیست. به این شرط که از تمامی این ساعات استفاده مفید داشته باشید و تمرکزتان تنها و تنها روی درسی باشد که می‌خوانید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top