تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/02/31 - 09:18
کد خبر: 266463

صرفه‌جویی دولت تنها برای فرهنگیان؟

حق التدریس‌ آموزگاران نیز نمونه دیگری است که هر سال به بهانه‌های متفاوت، آب می‌رود. در میان فرهنگیان، این سخن بسیار شنیده می‌شود که وقتی فرادستان دولت از صرفه‌جویی دولتی سخن می‌گویند روی سخن‌شان به آموزش و پرورش است و باید منتظر بود و دید که از کجای همین حقوق ناچیز، چیزی کم می‌شود!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، مهدی بهلولی: دو سال پیش در دفتر یکی از روزنامه‌ها، گفت‌وگویی درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان داشتیم. من اطلاعاتی درباره بیمه تکمیلی برخی از کارکنان دولت، جمع‌آوری کرده بودم و قصد داشتم که نشان دهم بیمه تکمیلی فرهنگیان در سنجش با آنها خیلی ضعیف است.

گفتم:«معلم می‌گوید بیمه تکمیلی من گران است‌ چون در بیمه دانا فرانشیز ۱۰ درصد است، خود بیمه‌ شونده پولی نمی‌دهد و بابت همسر و فرزندش ۱۵ هزار تومان می‌دهد. دندانپزشکی را تا سقف یک میلیون تومان دریافت می‌کند و عینک را تا ۲۰۰ هزار تومان. اما بیمه تکمیلی ما خیلی ضعیف‌تر است.» و به یک نمونه دیگر از بیمه‌های تکمیلی اشاره کردم که باز در سنجش با بیمه تکمیلی فرهنگیان، خیلی کارآمدتر است.

کارشناس روبه‌روی ما که از وزارتخانه آموزش و پرورش آمده بود برگشت گفت: «شما دو نمونه آورده‌اید، من ۵۰۰ نمونه مختلف را به شما می‌گویم. حداقلش این است که من قرارداد ۲۰ دستگاه مختلف را دیده‌ام، نمونه قراردادهای مختلفی که شرکت‌های بیمه بسته‌اند را هم دارم.»

و ادامه داد که در خیلی از ارگان‌های دولتی و خصوصی کشور، سازمان مربوطه به بیمه شونده تا بالای ٩٠ هزار تومان کمک می‌کند تا بتواند بیمه تکمیلی خوبی به کارکنانش ارایه دهد اما آموزش و پرورش چنین توان و بودجه‌ای ندارد.

باری بحث این یادداشت کوتاه به مزایایی برمی‌گردد که بسیاری از کارکنان دولت از آنها بهره‌مند هستند و فرهنگیان از آنها تقریبا بی‌بهره! (بگذریم از اینکه در آموزش و پرورش، نهاد بزرگ اقتصادی همچون صندوق ذخیره فرهنگیان وجود دارد که اگر درست اداره می‌شد و در آن «حیف» و «میل» انجام نمی‌گرفت و در دولت دهم و برنامه توسعه پنجم هم سهم دولت به صندوق قطع نمی‌شد می‌توانست خدمات اقتصادی خوبی، از آن میان تقویت بیمه تکمیلی، به فرهنگیان بدهد). بارها و بارها شاهد بوده‌ام که برخی از کارگزاران ارشد سازمان برنامه و بودجه به سنجش میانگین حقوق کارکنان دولت و میانگین حقوق فرهنگیان پرداخته‌اند و با توجه به اختلاف مثلا ٣٠٠ هزار تومانی این دو عدد، اعلام کرده‌اند که حقوق فرهنگیان چندان هم از دیگر کارکنان دولت، کمتر نیست.

یک نکته مهم در این سنجش‌ها این است که به عمد بحث مزایا نادیده گرفته می‌شود. بسیاری از کارکنان دولت، به جز فرهنگیان، تقریبا برابر حقوق دریافتی خود، مزایا می‌گیرند. این مزایا هم به صورت نقدی است و ماهانه پرداخت می‌شود، و هم به‌طور غیرنقدی است و خود را در پوشش چیزی مانند تقویت بیمه تکمیلی، نشان می‌دهد. از نزدیک، فیش حقوقی ٥ میلیون تومانی فردی را دیده‌ام که حکم کارگزینی او کمی بیش از ٢ میلیون بوده است. شگفت در آموزش و پرورش این است که اگر برخی مزایای ناچیزی برای برخی از فرهنگیان هم وجود دارد، حذف می‌شود. یک زمانی به سرایداران مدرسه‌ها، حق لباس می‌دادند که الان دیگر سال‌هاست از آن خبری نیست.

حق التدریس‌ آموزگاران نیز نمونه دیگری است که هر سال به بهانه‌های متفاوت، آب می‌رود. در میان فرهنگیان، این سخن بسیار شنیده می‌شود که وقتی فرادستان دولت از صرفه‌جویی دولتی سخن می‌گویند روی سخن‌شان به آموزش و پرورش است و باید منتظر بود و دید که از کجای همین حقوق ناچیز، چیزی کم می‌شود!

منبع: سلامت نیوز

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top