تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/03/02 - 13:26
کد خبر: 266735

مدرس مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف در گفت‌وگو با صفر و یک:

کمک مالی دولت به استارتاپ‌ها عامل شکست آنهاست

کمک مالی دولت به استارتاپ‌ها عامل شکست آنهاست

براساس گزارش موسسه سی‌بی‌این سایت (CBInsights) 25 درصد از استارتاپ‌ها یک‌سال پس از شروع فعالیت، 36درصد از آنها دو سال پس از شروع فعالیت و 55 درصد پس از گذشت پنج سال از شروع فعالیت‌شان شکست می‌خورند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  آمارها می‌گویند تاکنون 50 هزار استارتاپ در کشور اعلام موجودیت کرده‌اند؛ از این تعداد، استارتاپ‌های انگشت‌شماری فعالیت خود را آغاز کرده و به زور کمک‌های دولتی همچنان سرپا ماننده‌اند، برخی که تعداد آنها کم هم نیستند و تقریبا 90 درصد این 50 هزار استارتاپ را تشکیل می‌­دهند، پس از چند سال طعم شکست را چشیده‌اند و برخی هم حتی یک روز فعالیت مفید را هم در کارنامه خود ثبت نکرده‌اند. اینکه شکست در یک استارتاپ چه معنایی دارد، دلایل آن چیست و چطور باید با آن مقابله کرد، دغدغه‌ای بود که «صفر و یک» را بر آن داشت تا با آرمان صفایی مدرس مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف که چند سالی می‌شود با استارتاپ‌های شکست‌خورده در ارتباط است و وضعیت آنها را بررسی می‌کند، به گفت‌وگو بنشیند.

تعریف شما از شکست یک استارتاپ چیست؟
در دو حالت می‌گوییم که یک استارتاپ شکست خورده است؛ حالت اول زمانی است که استارتاپ run out of cash شده یا به عبارت دیگر سرمایه‌اش تمام شده است و دیگر توانایی تامین سرمایه را هم ندارد و مجبور می‌شود از استارتاپ خود خارج شود. حالت دوم این است که خود بنیانگذاران استارتاپ، کارشان را رها کنند، به عبارت دیگر یک فرسایش و فرسودگی در کار آنها ایجاد می‌شود که خودشان تصمیم به کناره‌گیری کنند. در این دو حالت می‌گوییم که یک استارتاپ شکست خورده است. در این میان وقتی یک استارتاپ شروع به فعالیت کند و در زمینه فعالیتش به توفیقی نرسد و فعالیت خود را عوض کند و به حوزه دیگری برود در اصطلاح می‌گوییم آن استارتاپ pivot یا چرخش داشته است. در این صورت نمی‌گوییم شکست خورده است چراکه تعریف شکست چیزی متفاوت است. حتی در مورد نوکیا که در صنعت چوب بودند و بعد وارد صنعت الکترونیکی شدند و در مقابل اسمارت‌فون‌ها نتوانستند مقاومت کند، حتی در این مورد هم به آن شکست نمی‌گوییم و باید عنوان چرخش را استفاده کنیم.

آیا آماری از تعداد استارتاپ‌های ایجاد شده در کشور دارید؟ در حال حاضر چه تعداد استارتاپ در کشور فعالت می‌کنند؟ به‌طور میانگین سالانه چه تعداد استارتاپ در کشور شروع به کار می‌کنند؟
متاسفانه تیمی حرفه‌ای دولتی و خصوصی که بتواند فضای کسب‌وکارهای آنلاین کشور را رصد کرده و آمار دقیق ارائه کند، وجود ندارد و خلأ این سازمان‌ها واقعا در کشور حس می‌شود. البته چند نفر از دوستان کارهای خوبی را شروع کرده و گزارش‌های خوبی هم ارائه کرده‌اند. با این حال شاید دو مجموعه‌ای که کار آماری در ایران می‌کنند، دو مرکز خصوصی هستند که به تازگی مشغول تهیه گزارش هستند که من نظری درباره فعالیت آنها ندارم و نمی‌دانم تا چه حد می‌توان به آن گزارش اعتماد کرد. همچنین دو مجموعه دولتی هم در حال انجام این امور هستند که یکی سازمان دیده‌بان جهانی کارآفرینی GEM است که در بیش از 52 کشور دنیا فعالیت کرده و شاخص‌های کارآفرینی در هر کشور را اعلام می­‌کند که دفتر ایران آنها در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران است. درباره آمار استارتاپ‌ها صرفا می‌توان گفت که مرکز ملی تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا وابسته به سازمان فناوری و اطلاعات ایران آماری اعلام کرده است که درمورد صحت آن من دانشی ندارم و صرفا می‌خواهم از آنها نقل‌قول کنم. براساس همین آمار در سال 97 بیش از 50 هزار استارتاپ در ایران وجود داشته است که این استارتاپ‌ها از درجات مختلف هستند مثلا آنهایی که در حد یک ایده باقی مانده‌اند یا آنهایی که شکست خوده‌اند یا آنهایی که موفق هستند و... . براساس شاخص رشد هم تقریبا سالی 30 برابر رشد داشته‌اند. درواقع از سال 95 به بعد تعداد استارتاپ‌ها در ایران رو به افزایش است اما مسلما مثل همه‌جای دنیا این میزان رشد خیلی ارتباط مستقیمی با تعداد استارتاپ‌های موفق ندارد و درصد شکست استارتاپ‌ها از بیش از 90 درصد است و باید تکرار کنم که نیازمند کارهای آماری دقیق است.

این آمار در کشورهای دیگر به چه صورت است؟
کشورهایی مثل هند، ترکیه و امارات کشورهای هم‌رده ما در آسیا هستند. از طرف دیگر کشورهایی مثل سنگاپور و چین در آسیا و کشورهایی مثل آمریکا در این حوزه بسیار جلوتر از کشور ما هستند و حتی هند هم خیلی از ما جلوتر است. ولی با کشورهایی مثل امارات و ترکیه رقابت خوبی داریم. درباره اکوسیستم استارتاپی هند آماری که موسسه این وست ایندیا (invest India) به‌عنوان موسسه‌ای که گزارش‌های معتبری از این کشور ارائه می‌کند، تعداد استارتاپ‌هایی که توانسته‌اند در سال 2017 جذب سرمایه کنند را 6400 استارتاپ اعلام کرده است که این تعداد توانسته‌اند حداقل یک‌بار جذب سرمایه داشته باشند. از این بین 2400 استارتاپ بنیانگذار یا سرمایه‌گذار خانم داشته­اند و تا سال 2018 بیش از 30 درصد از آنها به فعالیت خود ادامه داده‌اند. این موسسه همچنین اعلام می‌کند در سال 2018 این نرخ تا 40 درصد هم رشد خواهد داشت. در هند بیش از 300 صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر وجود دارد، بر همین اساس این کشور در این حوزه رتبه چهارم آسیا قرار دارد. درمورد کشور ترکیه هم می‌توان گفت که این کشور اندکی از ما زودتر شروع کرده‌اند اما رقابت ما با آنها وجود دارد و همچنین امارات که در این حوزه رقابت خوبی داریم. هرکدام از ما استارتاپ‌هایی داریم که هنوز یونیکورن نشدند؛ چراکه یکی از شاخص موفقیت اکوسیستم استارتاپی یک کشور تعداد یونیکورن‌ها است یعنی استارتاپ‌هایی که به ارزش یک‌میلیارد دلار رسیده یا آن را رد کرده‌اند. فکر می‌کنم امارات یکی دو مورد از این نمونه‌ها را دارد و در ایران هم به‌زودی اسنپ، دیجی‌کالا و کافه‌بازار به این سمت خواهند رفت.

از این تعداد چند درصد موفق به ادامه فعالیت می‌شوند و چند درصد شکست می‌خورند؟ این شکست‌ها اغلب در سال چندم فعالیت اتفاق می‌افتد؟
موسسه سی‌بی ‌این سایت (CB Insights) یکی از موسسات معتبر در حوزه گزارش درباره کسب‌وکارهای فناورانه است که آمارهای خوبی را ارانه داده است. این سایت درباره اکوسیستم استارتاپ‌های آمریکا یک‌سری از علت‌ها را براساس صنعتی که استارتاپ‌ها را روی آن فعالیت می‌کنند و سال فعالیت آنها منتشر کرده است. براساس این گزارش 42 درصد از استارتاپ‌هایی که در حوزه فاینانس یا املاک در آمریکا هستند، بعد از چهار سال شکست خورده­‌اند. این عدد در حوزه آموزش و سلامت 44 درصد، در حوزه کشاوری 44 درصد است و در بخش‌های معدن، تولید انبوه و حمل‌ونقل تا 55 درصد می‌رسد. این عددها بسته به سال فعالیت آنها متفاوت است، به‌طوری که 25 درصد از استارتاپ یک‌سال پس از شروع فعالیت، 36 درصد از آنها دو سال پس از شروع فعالیت و 55 درصد پس از گذشت پنج سال از شروع فعالیت‌شان شکست خورده­‌اند.

تامین مالی و جذب سرمایه تا چه حد عامل شکست استارتاپ‌ها در دنیا بوده است؟
بازهم در سایت معتبر سی‌بی ‌این‌سایت بین استارتاپ‌های شکست‌خورده بین سال‌های 2010 تا 2013 تحقیقی را انجام دادند و به آماری رسیده‌اند. این تحقیق از دو جنبه بحث تامین مالی و نسبت آن با شکست بوده است. 50 درصد از این استارتاپ‌های شکست‌خورده زیر یک‌میلیون دلار جذب سرمایه داشتند، 14 درصد بین یک تا پنج میلیون دلار جذب سرمایه داشتند، 9 درصد بین پنج تا 10 میلیون دلار، هشت درصد بین 10 تا 15 میلیون دلار و 13 درصد بیش از 20 میلیون دلار جذب سرمایه داشتند. اگر دقت کنیم این استارتاپ‌ها با اینکه سرمایه‌گذاری‌های خوب در مقیاس میلیون دلار هم داشته‌اند اما بازهم شکست خوردند، بنابراین خیلی رابطه مستقیمی بین جذب پول و موفقیت استارتاپ وجود ندارند. از جنبه دیگر همین موسسه سی‌بی ‌این‌سایت بحث تامین مالی و شکست را بررسی کرده است. در گزارش دیگری که سال‌های بین 2010 تا 2013 مدنظر قرار داده‌اند، بررسی شده است استارتاپ‌هایی که در آخرین مرحله جذب سرمایه بودند، چقدر طول کشیده تا شکست بخورند. این گزارش اعلام می‌کند 35 درصد از آنهایی که جذب سرمایه داشته‌اند و بین صفر تا 12 ماه از جذب سرمایه‌شان می‌گذرد، شکست خورده‌اند. یعنی 35 درصد از این استارتاپ‌ها در سال اول بعد از جذب سرمایه شکست خورده­‌اند. 36 درصد در سال دوم، 20 درصد در سال سوم، چهار درصد در سال چهارم، دو درصد در سال پنجم و مابقی در سال ششم به بعد شکست خورده‌اند. بنابراین نمی‌توان رابطه مستقیمی بین شکست و جذب سرمایه عنوان کرد.

علت شکست‌ استارتاپ‌ها چیست؟
موسسه سی‌بی این‌سایت گزارش بسیار خوبی دارد که با بیش از 204 استارتاپ از همه‌جای دنیا تا انتهای سال 2017 مصاحبه کرده و از آنها پرسیده است که چرا شکست خورده‌اید. هرکدام از صاحبان این استارتاپ‌ها برای شکست خود علت‌هایی را گفته‌اند که این موسسه علت‌ها را دسته‌بندی کرده و در 20 عنوان منتشر کرده است.

براساس این گزارش، عامل اول و مهم‌ترین عامل عدم نیاز بازار بوده که 42 درصد از استارتاپ‌هایی که این موسسه با آنها مصاحبه کرده به آن موضوع اشاره کرده‌اند محصولی ساخته‌­اند که بازار نیازی به آن نداشته است. عامل دوم مهم که 29 درصد استارتاپ‌ها به آن اشاره کرده‌اند، تمام شدن سرمایه بوده است، اینکه یا سرمایه خوب تخصیص داده نشده است یا نتوانسته‌اند جذب سرمایه بعدی را انجام دهند و پول تمام کردند و مجبور شدند استارتاپ‌شان را رها کنند. عامل بعدی که 23 درصد استارتاپ‌ها به آن اشاره کرده‌اند این است که آنها نتوانسته‌اند تیم خوبی برای استارتاپ خود فراهم کنند یا تیم آنها نتوانسته است هماهنگی خوبی با هم داشته باشد یا اینکه تیم برای اجرای این ایده مناسب نبوده است. 19 درصد استارتاپ‌ها هم به عامل شکست در رقابت اشاره کرده‌اند. 18 درصد به مشکل قیمت‌گذاری یا هزینه اشاره کرده‌اند. 17 درصد اعلام کرده‌اند که نتوانستند محصول خوب و باکیفیتی تولید کنند. 17 درصد دیگر علت شکست خود را نداشتن مدل کسب‌وکار مناسب عنوان کرده‌اند که نتوانسته‌اند سودآوری مناسب داشته باشند. 14 درصد دیگر هم شکست خود را به نداشتن بازاریابی مرتبط دانسته‌اند. 14 درصد دیگر گفته‌اند که به علایق مشتری توجه نمی‌کردیم و آنچه را که خودمان تشخیص می‌دادیم انجام می‌دادیم. 13 درصد عنوان کرده‌اند در زمان خوبی وارد بازار نشدند. 13 درصد گفته‌اند تمرکز تیم از بین رفته است و13 درصد گفته‌اند ناهماهنگی بین تیم و سرمایه‌گذار وجود داشته است. 10 درصد اعلام کرده‌اند چرخش اشتباهی داشته‌اند. 9 درصد گفته‌اند شوق و ‌انگیزه تیم پایین آمده است. 9 درصد گفته‌اند در جای نامناسبی شروع کردیم و هشت درصد گفته‌اند سرمایه‌گذاران‌ انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری نداشته‌اند. هشت درصد دیگر مشکلات قانونی را مطرح کرده‌اند. هشت درصد هم استفاده نکردن از نظر مشاوران را مطرح کرده‌اند و هشت درصد گفته‌اند پول و سرمایه خود را نابجا استفاده کرده‌اند و هفت درصد هم گفته‌اند هنگام چرخش شکست خورده‌اند. این عامل‌ها با یک مقدار بالا و پایین شدن ارقام برای ایران هم کاملا صادق است و همین عامل‌ها، عامل شکست هستند و می‌توان گفت این عوامل جهان‌شمول هستند.

تسهیلاتی که باید از سوی دولت به استارتاپ‌ها داده شود باید از چه جنسی باشد؟ آیا استارتاپ‌ها باید به کمک‌های دولتی متکی باشند؟
حمایت‌های دولتی می‌تواند از جنس‌های متفاوتی باشد مثل حمایت مالی، حمایت قانونی، حمایت‌های اطلاعاتی، حمایت‌های زیرساختی و حمایت‌های تکنولوژیکی؛ اما از بین این حمایت‌ها، بدترین حمایتی که می‌توان آن را به‌عنوان سم معرفی کرد تا حمایت، حمایت مالی است. صاحب‌نظران دنیا معتقدند یک استارتاپ به هیچ عنوان نباید به منابع دولتی متکی باشد. حتی به‌جز منابع دولتی، به وام بانک‌ها هم نباید وابسته باشد بلکه باید با شراکت پیش برود. اگر آنقدر ایده خوبی ندارد که سرمایه‌گذار یا خودش حاضر به سرمایه‌گذاری نیست، مشخص است خیلی ایده جذابی نیست. به همین دلیل اکثر صاحب‌نظران دنیا معتقدند جذب سرمایه باید از بخش‌های خصوصی باشد و خیلی بهتر اینکه این جذب سرمایه به‌صورت مخاطره‌آمیز باشد. بنابراین نباید به حمایت‌های دولتی امید داشت؛ چراکه موجب شکست استارتاپ‌ها خواهد شد. خیلی از استارتاپ‌هایی که با پول‌های هنگفت دولتی ایجاد شده‌اند خیلی عاقبت خوبی نداشتند. مگراینکه با وجود اینکه ضررده هستند، باز از حمایت‌های دولتی استفاده می‌کنند. جنس حمایت‌های دولتی باید از جنس اقدامات زیرساختی باشد. دولت می‌تواند این سرمایه‌گذاری را در دانشگاه‌ها انجام دهد به‌جای اینکه آن به یک استارتاپ بدهد. دانشگاه‌ها با این سرمایه‌گذاری می‌توانند مهارت‌های کارآفرینی را به دانشجویان آموزش بدهند تا بتوانند به دانشگاه‌های نسل سوم که دانشگاه‌های کارآفرینی هستند، برسند و آن را تحقق ببخشند. این جنس از حمایت‌های دولتی بسیار توجیه‌پذیرتر و کارآمدتر است. یا موارد دیگری مثل بالا بردن زیرساخت دسترسی به اینترنت در کشور یا اینکه اینترنت ارزان‌تر در اختیار استارتاپ‌ها قرار بدهند و کارهای زیرساختی دیگر که می‌شود آن را انجام داد. متاسفانه دولت همیشه ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کند و هر سازمانی که بودجه کارآفرینی به آن اختصاص داده می‌شود، سعی می‌کند مستقیما بودجه را به دست استارتاپ‌ها برساند که موجب ایجاد فساد خواهد شد؛ چراکه آنهایی که دسترسی بهتری به این منابع مالی دارند فارغ از اینکه ایده خوبی دارند و مستحق گرفتن این پول هستند می‌توانند با رابطه‌هایی که دارند به این پول‌ها برسند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top