تاریخ انتشار: شنبه 1397/03/05 - 14:49
کد خبر: 267003

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

کوتاهی جدی در قبال «دانشگاه فرهنگیان»

زاهدی با بیان اینکه در قبال دانشگاه فرهنگیان و دادن ردیف استخدامی کوتاهی جدی شده است، گفت: متاسفانه آموزش و پرورش را در این چند سال سیاسی کرده و با دانشگاه فرهنگیان هم سیاسی برخورد کردیم؛ چرا باید چهارسال این دانشگاه با سرپرست اداره شود؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «بررسی تطبیق سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش با رهنمودهای مقام معظم رهبری» درباره چالش نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار کرد: در ابلاغ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در سال 92 به اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و رفع مشکلات معیشتی آنها، بازمهندسی ساختار اداری در تمام سطوح، تربیت نیروی انسانی توانمند اشاره شده است.

وی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به ایجاد سازوکارهای لازم برای جذب و نگهداشت استعدادهای برتر به رشته‌های تربیت معلم، ایجاد نظام ارزیابی صلاحیت معلمان، بازمهندسی سیاست‌ها و باز تنظیم اصول حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم با تأکید بر کارورزی و ارتقای سطح معلمات و ارتقای شیوه‌های جذب، تربیت و نگهداشت معلمان اشاره شده است.

زاهدی با بیان اینکه خلاف موارد فوق در دولت اتفاق افتاده است، گفت: در سال 91 دانشگاه فرهنگیان 25 هزار نیرو جذب کرد که متأسفانه از سال 92 روند نزولی داشت و سال بعد به 17 هزار نفر رسید تا سال گذشته ورودی به دانشگاه فرهنگیان به 3500 نفر رسید.

وی ادامه داد: ادعای وزارت آموزش و پرورش این است که در 6 سال آینده حداقل 300 هزار بازنشسته داریم. اگر قرار باشد دانشگاه فرهنگیان نیرو تربیت کند باید 50 هزار نفر در سال جذب و تربیت کند؛ حتی اگر اکنون سالی 50 هزار نفر بگیریم باز مشکل داریم زیرا دانشجویی که الان میگیریم چهارسال طول می‌کشد تا درسش به اتمام برسد؛ آیا با 3500 ورودی می‌توانیم جوابگو باشیم؟ در قبال دانشگاه فرهنگیان و دادن ردیف استخدامی کوتاهی جدی شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: متأسفانه آموزش و پرورش را در این چندسال سیاسی کرده و با دانشگاه فرهنگیان هم سیاسی برخورد کردیم، چرا باید چهارسال این دانشگاه با سرپرست اداره شود؟

وی با بیان اینکه در بودجه سال 94 بحث بسته حمایتی مبنی بر اینکه اداره مدارس دولتی مازاد را به بخش خصوصی واگذار کنیم مطرح شد که مجلس مخالفت کرد و گفت: متاسفانه این کار انجام شد و از دیوان محاسبات در نامه‌ای خواستم به این تخلف بزرگ رسیدگی کنند. با بحث بسته حمایتی، دانشگاه فرهنگیان کمرنگ شد. ما در مجلس این موضوع را مطرح کردیم که از زبده های نیروهای پیش دبستانی امتحان بگیرند و استفاده شوند.

زاهدی افزود: جای تأسف دارد که در لایحه برنامه ششم توسعه یک بند راجع به آموزش و پرورش وجود داشت که آن هم واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی بود یعنی دانشگاه فرهنگیان ضعیف بشود و به تعطیلی برسد. چه اشکالی داشت دولت دانشگاه فرهنگیان را تقویت می‌کرد؟

وی با بیان اینکه برای تقویت دانشگاه فرهنگیان باید کادر علمی قوی برای آن داشته باشیم گفت چرا به دانشگاه فرهنگیان ردیف استخدامی نمی‌دهیم؟ چرا از ده‌ها هزار دکترای آموزش و پرورش بر اساس رزومه علمی استفاده نمی‌کنیم و آنها را به‌کار نمی‌گیریم؟ چرا درها بسته شده است؟ چرا باید هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان بسته عمل کند؟

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اداره سیاسی آموزش و پرورش و برخی دیگر از دستگاه‌های فرهنگی ظلمی است که کرده‌ایم درباره طرح تعطیلات زمستانی دو هفته‌ای مدارس نیز عنوان کرد: مجلس برای تقویم زمانی مدارس قانون دارد و هرگونه تغییر باید مصوبه مجلس را بگیرد؛ دولت لایحه بدهد ما کار کارشناسی انجام می‌دهیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top