تاریخ انتشار: شنبه 1397/03/05 - 15:57
کد خبر: 267014

راه‌حل‌هایی برای دور نگه داشتن کودکان از فناوری‌های دیجیتالی

راه‌حل‌هایی برای دور نگه داشتن کودکان از فناوری‌های دیجیتالی

وسیله‌های ســــرگــرمی و بازی کودکان این دوره و زمانه نسبت به قبل، تفاوت‌های زیادی کرده است. فناوری و ظهور دستگاه‌های دیجیتال به زندگی ما انسان‌ها نفوذ کرده است و دیگر خبری از بازی‌های دسته‌جمعی نیست. بیشتر کودکان گوشی به‌دست شده‌اند و در گوشه‌ای به بازهای کامپیوتری، موبایلی و کار با گوشی مشغولند و تنهایی را به میان جمع بودن ترجیح می‌دهند. البته این موضوع تنها منحصر به کودکان نیست و افراد بزرگسال هم به همین روال زندگی دچار شده‌اند و گوشی‌های هوشمند، بخش زیادی از روزشان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش برنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  این روزها، استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند را بیشتر می‌توان به عنوان استفاده بیمار‌گونه از این فناوری دیجیتال یا حتی در موارد شدیدتر، اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و فناوری تلقی کرد. در چنین شرایطی، بهترین کار، دور نگه‌داشتن کودکان از قرار گرفتن در معرض گوشی‌های هوشمند و استفاده نکردن از آنهاست. در ابتدا، والدین باید با اثرات مخرب این گوشی‌ها روی کودکان با‌خبر شوند. از جمله اثرات مخرب گوشی‌های هوشمند می‌توان به بروز مشکلات رفتاری، اعتیاد به دستگاه‌های دیجیتال، افسردگی، اختلال خواب، چاقی، مشکل شنیداری و تمرکز و احتمالا بروز مشکلات سیستم عصبی اشاره کرد. علاوه‌بر این، به گزارش parentcircle، در کنار موارد اشاره شده، قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی و تشعشعات حاصل از گوشی‌های هوشمند نیز بسیار خطرناک بوده و برای سلامتی همه افراد به ویژه کودکان مضر است. کودکان نسبت به افراد بالغ، سر کوچک‌تر و جمجمه نازک‌تری دارند که باعث می‌شود تشعشعات ساطع شده از دستگاه‌های دیجیتالی مانند گوشی‌های هوشمند راحت‌تر به سر آنها نفوذ کند. والدین با انجام راهکارهایی می‌توانند تا حد امکان کودکان خود را از گوشی‌های هوشمند دور نگه دارند و مانع از قرار گرفتن آنها در معرض تشعشعات مضر این دستگاه‌های دیجیتال شوند.

کودک خود را همیشه مشغول به کاری نگه دارید
با افزایش جمعیت شهرها، منازل مسکونی جمع و جورتر شده‌اند و به دنبال آن، فضای بازی کودکان نیز کوچک‌تر شده و مجبورند بیشتر زمان خود را در فضای داخل منازل سپری کرده و در نتیجه زمان خود را صرف بازی با اسباب‌بازی‌های خود کنند. گاهی اسباب‌بازی‌ها جای خود را به گوشی‌های هوشمند می‌دهند که در مقایسه با دیگر وسایل سرگرمی، کودک را بیشتر به خود مشغول می‌کنند. والدین باید برای جلوگیری از این اتفاق، سرگرمی‌های متنوعی برای فرزند خود فراهم کنند. کودک‌تان را به پارک یا گردش ببرید تا او به جای نشستن در خانه و بازی با گوشی، به بازی و دویدن در محیط باز بپردازد. ثبت‌‌نام در باشگاه ورزشی نزدیک محل سکونت نیز گزینه مناسبی است.

زمان استفاده از گوشی را محدود کنید
در حال حاضر، گوشی‌های هوشمند جزء جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره ما انسان‌ها هستند و به نوعی دور کردن کامل کودکان از این ابزار فناوری کار دشواری است. بنابراین، کودک باید متوجه این مساله باشد که امکان استفاده از گوشی هوشمند را دارد اما زمان آن محدود است؛ یعنی هر زمانی که بخواهد نمی‌تواند از آن استفاده کند. هنگام صرف وعده‌های غذایی، ساعت‌های درس خواندن، هنگام خواب و موقع بازی و تفریح از جمله زمان‌هایی هستند که کار با گوشی باید محدود شود. در صورتی که فرزندتان باز هم تمایل به بازی با گوشی داشت، برای استفاده از گوشی، زمانی را مشخص کنید. به عنوان مثال، تعیین کنید که او نیم تا یک ساعت در روز می‌تواند با آن بازی کند. همچنین می‌توانید تعدادی نرم‌افزار آموزشی را روی گوشی نصب کنید تا زمان استفاده از گوشی برای او کارآمد و مفید باشد.

آثار مخرب گوشی را به کودک‌تان گوشزد کنید
رنگ‌ها و انیمیشن‌های جذاب و خوش‌رنگ ولعابی که روی نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند، کودکان را جذب می‌کند. بهترین کار برای دور نگه داشتن کودک در این شرایط آن است که با فرزندتان صحبت کرده و او را از اثرات مخربی که گوشی‌های هوشمند روی سلامتی‌اش به جا می‌گذارد، آگاه کنید.

روی گوشی رمز عبور قرار دهید
شاید به دلیل مشغله زیاد، نتوانید مدام مراقب کودک‌تان باشید و گوشی را از او دور کنید. در چنین شرایطی، فناوری می‌تواند به کمک‌تان بیاید. رمز عبوری را روی گوشی خود تنظیم کنید که کودک نتواند در غفلت شما، از آن استفاده کند.

الگوی خوبی برای کودک باشید
بعضی والدین زمان زیادی را در طول روز به استفاده از گوشی هوشمند اختصاص می‌دهند. از آنجایی که کودکان در الگوبرداری از محیط و افراد بسیار خوب عمل می‌کنند، با مشاهده چنین رفتاری از شما، آن را الگوی خود قرار می‌دهند. بنابراین اگر می‌خواهید کودک‌تان زمان زیادی را به کار با گوشی اختصاص ندهد، از خودتان شروع کنید و کمتر به سراغ گوشی بروید. حتی می‌توانید محدودیت‌ها را به عنوان قانون روی کاغذ بنویسید و جایی قرار دهید که همه اعضای خانواده آن را ببینند. به عنوان مثال بنویسید:
- در یک ساعت اول ورود به منزل استفاده از گوشی ممنوع است
- تا زمانی که کودکان در رختخواب هستند، استفاده از گوشی ممنوع است
-   استفاده از گوشی حین غذا خوردن ممنوع است
-  هنگامی که خانواده با هم مشغول تماشای فیلم یا کار جمعی هستند، استفاده از گوشی ممنوع است

شما حتی می‌توانید سبدی را در گوشه‌ای از منزل قرار دهید تا اعضای خانه بعد از ورود به منزل، گوشی خود را داخل آن بگذارند و بدون گوشی وارد شوند. می‌توانید در زمان حضور در خانه، گوشی را بی‌صدا کنید یا صدای اعلان‌ها را ببندید تا هر‌از‌گاهی ایجاد صدا نکند. این کارهای به ظاهر ساده می‌تواند ارتباط شما را با گوشی کمتر کند و در نتیجه از شما الگوی مناسب‌تری برای کودک بسازد.

رابطه خود را با فرزندتان بهبود بخشید
با وجود اینکه والدین در دنیای امروز معمولا گرفتار هستند، اما در این میان باید زمانی را به بهبود ارتباط بین خانواده و کودک اختصاص دهند. سعی کنید فعالیت‌هایی را مانند آشپزی و باغبانی ترتیب دهید تا کودک هم بتواند در آنها مشارکت کند و به این بهانه از گوشی دور بماند. حتی می‌توانید در فعالیت‌های مورد علاقه کودک مانند گوش کردن به موسیقی، کتاب خواندن و نقاشی کردن، با او همراه شوید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
بانوی نماینده مجلس پاکستان: ایران تنها کشور پیشرو در حمایت از مردم غزه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top