تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/03/07 - 13:38
کد خبر: 267253

محمد رضایتی

دیدار راهگشا

دیدار راهگشا

در سابقه طولانی جلسات دانشجویی با رهبر انقلاب موارد متعددی از پرسش‌های مهم دانشجویان موجود است که از سوی آیت‌الله خامنه‌ای با پاسخ‌هایی تاریخی همراه بوده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمد رضایتی*// از سال 77 دیدارهای رهبر انقلاب در ماه رمضان به شکل و شمایل امروزی‌اش پا گرفت؛‌ پیش از آن ایشان یا با تک‌تک اتحادیه‌های دانشجویی دیدار داشتند یا با حضور در دانشگاه‌ها به سوالات قشر دانشجو پاسخ می‌گفتند. با این همه هیچ مسئولی در جمهوری اسلامی یافت نمی‌شود که تا این حد برای دانشجو وقت و زمان موثر صرف کند.

چرا دیدار دانشجویی با رهبری خاص است؟
 این دیدار اما بسیار مورد توجه است؛ ‌خیلی‌ها علت این موضوع را در صراحت بیان دانشجویان در این دیدار می‌دانند که بدون محافظه‌کاری، صدر تا ذیل نظام جمهوری اسلامی را نقد که هیچ بلکه گاهی مورد عتاب قرار می‌دهند؛‌ حتی گاهی رهبر معظم انقلاب را «آقای خامنه‌ای» ‌صدا می‌زنند و از منصوبان ایشان هم گلایه یا نقد می‌کنند. هرچند روحیات خاص دانشجویی در شجاعت و صراحت لهجه در متمایز شدن این دیدار از سایر دیدارهای عالی‌ترین مقام کشور موثر است با این حال خاص بودن این جلسه، علت دیگری دارد؛ علتی که به تعبیری می‌توان آن را گره‌گشایی از سوالات و ابهامات مهم دانشجویان در مقاطع مختلف و حساس برهه‌های تاریخ انقلاب اسلامی دانست. برای روشن شدن این بحث می‌توان به برخی از این گره‌گشایی‌ها اشاره کرد.

شما آرمان‌خواه باشید
سال 82 سالی است که کشور درگیر منازعات هسته‌ای شده و خبرهای خوبی از مذاکرات سعدآباد به گوش نمی‌رسد. دانشجویان بارها اعتراض کرده‌اند. حتی برخی از آنها هنگامی که مقابل سفارت انگلیس تجمع کرده‌اند با برخورد سخت نیروی انتظامی مواجه شده‌اند. در این شرایط سوالی که ذهن دانشجویان را درگیر کرده این است که این آرمان‌خواهی با آنچه مصلحت‌اندیشی از سوی مسئولان امر خوانده می‌شود، جمع‌شدنی نیست. آیا آرمان‌خواهی با محافظه‌کاری قابل جمع است؟ این سوال را یکی از دانشجویان در این دیدار (۱۵/۰۸/۱۳۸۲) مطرح می‌کند که «شما می‌گویید دانشجویان مصلحت‌اندیش نباشند. حالا ما آرمان‌گرا، پس چرا گاهی اوقات بعضی از دستگاه‌های اجرایی مصلحت‌اندیشی می‌کنند؛ این دو چگونه قابل جمع هستند؟» رهبر انقلاب با تفکیک وظیفه دانشجویان از وظیفه مسئولان این موضوع را این‌گونه حل می‌کنند که «برآیند آرمان‌گرایی دانشجو و چالش مسئولان با مصلحت‌ها، برآیند معتدل و مطلوبی خواهد شد.»

ایشان توضیح می‌دهند که «مصلحت‌اندیشی بد، منفی و ضدارزش نیست» و می‌گویند: «دستگاه اجرایی کشور در تعامل بسیار دشوار خود در دنیا، بر سر دوراهی‌هایی قرار می‌گیرد که مجبور می‌شود مصالحی را در نظر بگیرد؛ ما به آنها ایراد نمی‌گیریم. البته حواس‌مان هم جمع است که آنها همیشه غرق در مصلحت نشوند. اما اگر شما هم دنبال مصلحت‌گرایی رفتید و گرایش مصلحت‌اندیشانه -یعنی صددرصد با واقعیت‌ها کنار آمدن- وارد محیط فکری و روحی دانشجو و جوان شد، آن‌وقت همه‌چیز به‌هم می‌ریزد و بعضی آرمان‌ها از ریشه قطع و گم خواهد شد. دانشجویان نباید آرمان‌گرایی را رها کنند.»

ضدولایت فقیه کیست؟
سال 86 و دو سال پس از روی کارآمدن دولت نهم، ‌با اینکه تشکل‌های دانشجویی در مطرح‌شدن گفتمان عدالت‌خواهی -که راس قوه مجریه مدعی آن بود- سهیم بودند اما از همان سال‌های ابتدایی زمانی که کوچک‌ترین زاویه‌های دولت مستقر با این گفتمان از سوی دولت باز شد، ‌به نقد آن پرداختند. شاید همین موضوع بود که باعث شد از سوی برخی متهم به ضدیت با ولایت فقیه شوند. این موضوع و موارد دیگر سبب سوال یکی از دانشجویان عضو جنبش عدالت‌خواه دانشجویی شد. نماینده این تشکل دانشجویی در دیدار سال 86 (۱۷/۰۷/۱۳۸۶) با بیان نقدهایی به اجرای اصل 44 قانون اساسی از اینکه این نقدها تعبیر به ضدیت با ولایت فقیه شده گلایه می‌کند و از رهبری می‌خواهد ضدولایت فقیه را معنی کنند. ایشان نیز با توضیحی هرگونه سوءبرداشت از این شعار را مسدود می‌سازند. آیت‌ا... خامنه‌ای توضیح می‌دهند که «ضدیت، یعنی پنجه در افکندن، دشمنی کردن؛ نه معتقد نبودن.» بعد ایشان ادامه می‌دهند که «این ضدولایت فقیه که در کلمات هست، آیه‌ منزل از آسمان نیست که بگوییم باید حدود این کلمه را درست معین کرد؛ به هر حال یک عرفی است» و لذا «اعتراض به سیاست‌های اصل ۴۴، ضدیت با ولایت‌فقیه نیست؛ اعتراض به نظرات خاص رهبری، ضدیت با رهبری نیست. دشمنی، نباید کرد.»

راه باز انتقاد از زیرمجموعه‌های رهبری
این روزها تشکل‌های انقلابی آن‌طور که آرمان‌خواهی‌شان ایجاب می‌کند حتی از منصوبان و زیرمجموعه‌های رهبری انتقاد می‌کنند. انتقاد از برخی ائمه‌جمعه شهرهای مختلف، انتقاد از رئیس قوه قضائیه، صداوسیما و... نمونه‌های آن است؛ اما در سال‌هایی نه‌چندان دور، هرگونه انتقاد از منصوبان رهبری از سوی برخی جریان‌ها به‌شدت منکوب می‌شد؛ ‌به این بهانه که انتقاد از آن دستگاه یا فرد، ‌انتقاد از رهبری و تضعیف ایشان است. اما در سال 87 و در دیدار رمضانیه (۰۷/۰۷/۱۳۸۷) این به‌اصطلاح تابوشکنی صورت گرفت و نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با طرح سوالی گفت: «متاسفانه برخی از آنجاکه مدیر صداوسیما از سوی جنابعالی منصوب می‌شود، این‌گونه عنوان می‌کنند که انتقاد به صداوسیما تقابل با رهبری است.»

رهبر انقلاب درخصوص این اظهارنظر صریحا پاسخ دادند که «تعیین رئیس این سازمان از جانب رهبری، دلیلی برای انتقاد نکردن از صداوسیما نیست.» ایشان افزودند: «در این صورت به خیلی چیزها نمی‌توان انتقاد کرد زیرا رئیس‌جمهور هم پس از رای مردم از سوی رهبری تنفیذ می‌شود.»

مسائل را اصلی- فرعی کنید
سال 89 یک‌سال پس از روی کارآمدن دولت دوم احمدی‌نژاد است؛‌ برخی انتصاب‌های او در سمت معاون‌اولی و دیگر دستگاه‌ها و نقش پررنگ زوج مشایی-رحیمی این شائبه را میان تشکل‌های دانشجویی ایجاد کرده است که نباید دولت را نقد کرد! در آن روزها نسبت به دولت مواضع مختلفی اتخاذ می‌شد، گاهی اوقات رئیس‌جمهور و منصوبانش از سوی برخی تا مرز تکفیر پیش می‌رفتند و همزمان از سوی برخی تایید صددرصدی می‌شدند یا در بهترین حالت با ارفاق معتقد بودند نقد دولت به مصلحت نیست و سکوت اختیار می‌کردند. سوال یکی از دانشجویان در دیدار رمضانیه (۳۱/۰۵/۱۳۸۹) و پاسخ رهبری موضوع را روشن کرد. نماینده اتحادیه مستقل در این دیدار گفت:‌ «دولتی بر سر کار است که شعارش عدالت‌خواهی است و قاطبه سیاست‌ها، روندها و کارگزارانش در نظر و عمل همسو با این شعار هستند، اما چه کنیم که دل‌مان از دست چپ و راست رئیس‌جمهور خون است.»

رهبر انقلاب در توضیح این مساله گفتند:‌ «اینها جزء مسائل تعیین‌کننده و اصلی نیست. ممکن است ایراد و اشکال وارد باشد؛ منتها باید توجه کنیم که مسائل را اصلی- فرعی کنیم. توجه کنید که این جای مسائل اصلی را نگیرد. مسائل اصلی ما چیزهای دیگری است.»

وحدت یا خلوص؛‌ من می‌گویم هر دو
در همان دیدار نماینده بسیج دانشجویی سوال مهمی را مطرح می‌کند. ماجرا از این قرار بود که پس از حوادث سال 88 و نزدیک‌شدن به انتخابات مجلس نهم، عده‌ای معتقد بودند که اختلافات را باید کنار گذاشت و به وحدت رسید. از سوی دیگر برخی بر این باور بودند که دوره، دوره خالص‌سازی کشتی نظام از نیروهای سیاسی است. این موضوع دستمایه سوال نماینده بسیج دانشجویی شد که بعضی‌ها می‌گویند وحدت، بعضی‌ها می‌گویند خلوص؛ شما چه می‌گویید؟ رهبر انقلاب در پاسخ به این سوال گفتند:‌ «من می‌گویم هر دو. خلوص که شما مطرح می‌کنید -که ما بایست از فرصت استفاده کنیم و حالا که غربال شد، یک عده‌ای را که ناخالصی دارند، از دایره خارج کنیم- چیزی نیست که با دعوا و کشمکش و گریبان این و آن را گرفتن و با حرکت تند و فشارآلود به وجود بیاید؛ خلوص در یک مجموعه که این‌جوری حاصل نمی‌شود؛ ما به این، مامور هم نیستیم. وحدت هم که ما گفتیم، منظور من اتحاد برمبنای اصول است. بنابراین وحدت با کیست؟ با آن کسی که این اصول را قبول دارد. به همان اندازه‌ای که اصول را قبول دارند، به همان اندازه ما با هم مرتبط و متصلیم؛ این می‌شود ولایت بین مومنین.»

با برجام تکلیف استکبارستیزی چه می‌شود؟
سال 94 دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب رنگ و بوی برجامی دارد. دولت در حال پیاده‌کردن تنها ایده خود برای حل مشکلات کشور است. برجام امضا شده و اکنون یک موضوع سوال اصلی است که با وجود این معاهده و کنار میز نشستن با آمریکا -که تاکنون تشکل‌های دانشجویی آن را شیطان بزرگ می‌خواندند- تکلیف استکبارستیزی چه می‌شود؟ این موضوع سوالی است که یکی از دانشجویان از رهبر انقلاب می‌پرسد. ایشان در پاسخ می‌گویند: «مگر مبارزه‌ با استکبار، تعطیل‌پذیر است؟ مبارزه‌ با استکبار، مبارزه‌ با نظام سلطه تعطیل‌پذیر نیست. این جزء کارهای ما است، جزء کارهای اساسی است، جزء مبانی انقلاب است. یعنی اگر مبارزه‌ با استکبار نباشد، ما اصلا تابع قرآن نیستیم. مبارزه‌ با استکبار که تمام نمی‌شود. درمورد مصادیق استکبار، آمریکا اتم مصادیق استکبار است. ما به این مسئولان محترمی که در قضیه‌ هسته‌ای مذاکره می‌کنند -که حالا اینها اجازه پیدا کرده‌اند که مسئولان روبه‌رو با هم حرف بزنند؛ البته سابقه داشت، در این سطح نه، در سطوح پایین‌تر سابقه داشت؛ در این سطح، اولین‌بار بود- گفته‌ایم که فقط در مساله‌ هسته‌ای شما حق دارید مذاکره کنید. مبارزه‌ با استکبار تعطیل‌پذیر نیست، تکلیفش کاملا روشن است و خودتان را آماده کنید برای ادامه‌ مبارزه‌ با استکبار.»

* دبیر تشکیلات اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top