تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/03/07 - 17:15
کد خبر: 267286

صادرات مجدد مرغ به افغانستان

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با رفع ممنوعیت‌ها، صادرات گوشت مرغ ایران به افغانستان از سر گرفته شد و به زودی نخستین محموله به این کشور ارسال می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور روز دوشنبه در نشست خبری خود با ارایه گزارش هایی از عملکرد این سازمان افزود: پس از برگزاری جلساتی با طرف افغان و ارایه گزارش های کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بین دو کشور، با همکاری رئیس سازمان دامپزشکی افغانستان ممنوعیت صادرات مرغ به این کشور رفع شد.

وی اظهار داشت: قرار است گوشت مرغ از استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی به این کشور صادر شود.

پیگیری رفع ممنوعیت صادرات محصولات دامی ایران به عراق
وی از برگزاری جلساتی با طرف عراقی برای رفع ممنوعیت صادرات فرآورده‌های دامی ایران به عراق خبر داد و تصریح کرد: در این جلسات علت ممنوعیت صادرات محصولات ایران به عراق در دست پیگیری است.

رفیعی پور افزود: قرار است گزارشی از آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حادپرندگان در ایران به طرف عراقی ارایه شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یکی دیگر از موانع صادراتی به عراق را بالا بودن تعرفه های گمرکی این کشور دانست و گفت: مسئولان عراقی برای رفع این مشکل قول داده اند.

وی به جلسه اخیری که در سازمان بهداشت جهانی دام (oie) با مشارکت کشورهای منطقه‌ای اوراسیا اقیانوسیه برگزار شد، اشاره کرد و گفت:‌ در این جلسه پنج بیماری هاری، تب برفکی،‌ طاعون نشخوارکنندگان کوچک، پی‌پی‌آر و آنفلوانزای پرندگان بررسی و گزارشی از وضعیت مقاومت‌های میکروبی در سطح دنیا ارائه شد.

وی به اهمیت تب برفکی در دنیا و ایران اشاره کرد و افزود: گزارشی از تب برفکی ایران در این اجلاس جهانی ارائه شد و قرار است کمیسیون منطقه‌ای تب برفکی با حضور 14 کشور عضو امسال در ایران برگزار شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: براساس درخواست ایران، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت دام سال آینده برای روز دامپزشک (14 مهرماه) به ایران سفر کند که برای توسعه صادرات دامی ایران مفید خواهد بود.

صادرات به اروپا تسهیل می‌شود
رئیس سازمان دامپزشکی کشور از تفاهم همکاری ایران با کشورهای اروپایی بر سر ضوابط بهداشتی و تسهیل صادرات فراورده‌های خام دامی و آبزیان اشاره کرد و گفت: اگر مشکل ضوابط بهداشتی برای صادرات اسب و سایر فرآورده‌های دامی به اروپا تسهیل شود، مشکل صادرات به دیگر کشورها نیز حل خواهد شد و این مهم در سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) در دست پیگیری است.
رفیعی پور درباره مراودات دامی با اوکراین نیز اظهار داشت: قرار است دو کشور مشکلات موجود در مسیر صادرات و واردات را برطرف کنند تا ایران به این کشور محصولات آبزی صادر کرده و در مقابل گوشت قرمز وارد کند.

وی همچنین از درخواست طرف هندی برای صادرات بوفالو به ایران خبر داد و گفت: ایران برای تامین گوشت قرمز واردات گوشت بوفالو را در دستور کار دارد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره تشکیل بانک اطلاعات پزشکی و ژنتیکی دامی در ایران نیز توضیح داد: راه اندازی بیوبانک به چند 10 میلیارد دلار هزینه نیاز دارد؛ البته اجرای این طرح آغاز شده اما اتمام آن نیازمند صدور گواهینامه از اروپاست.

شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در ایران روند نزولی گرفت
رئیس سازمان دامپزشکی کشور از برنامه های جدید ساماندهی تولید طیور بومی، معدوم سازی کانون های بیماری آنفلوانزا، پلمپ واحدهای غیرمجاز پرورش مرغ بومی رنگی، ساماندهی کود مرغی برای جلوگیری از چرخش بیماری آنفلوانزای مرغی خبر داد و گفت: امسال با کمک ستاد مبارزه با بیماری آنفلوانزای مرغی، فراگیری این بیماری در کشور به حداقل ممکن می رسد.
رفیعی پور اظهار داشت: در سال 96 تاکنون بیش از 180 جلسه در راستای برنامه‌ریزی و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان های با موضوعیت تدوین برنامه ملی پیشگیری برگزار و برنامه های 8 تا 10 سال پیش بروزرسانی شد.

وی از مهمترین برنامه‌های پیشگیری از گردش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را برخورد جدی با مرغداری‌های غیرمجاز و مرغداری‌های تولید مرغ رنگی (مرغ بومی) دانست و افزود: اصفهان به ویژه شهر گلپایگان محل پرورش مرغ رنگی است بنابراین با تصمیم گیری وزارت جهادکشاورزی و ستاد اجرایی مبارزه با بیماری آنفلوانزا اختیار شناسایی و تصمیم گیری برای تعطیلی واحدهای غیرمجاز به خود این استان محول شده است.

به گفته وی، تاکنون در استان اصفهان بیش از 30 واحد مرغداری غیرمجاز مرغ رنگی (غیرصنعتی) به محاکم قضایی برای دریافت حکم معرفی شده اند.
رفیعی پور اضافه کرد: اکنون 100 واحد هم متقاضی فعالیت هستند که پس از تایید کارشناسان ممیزی این سازمان و احراز صلاحیت می توانند فعالیت کنند، در غیر این صورت اجازه فعالیت نخواهند داشت.

واحدهای آلوده به ویروس آنفلوانزا پس از 42 روز اجازه تولید دارند
وی به تدوین دستورالعملی جدیدی برای معدوم‌سازی و مختومه ‌کردن کانون‌های بیماری در واحدهای مرغداری توسط ستاد مبارزه با بیماری آنفلوانزای مرغی اشاره کرد و افزود: طبق دستورالعمل جدید واحدهای مرغداری که با بیماری آنفلوانزای مرغی درگیر بودند، در صورت ارزیابی و تاییدیه آزمایشگاهی و پاک سازی منطقه از ویروس توسط ستاد مبارزه با بیماری مذکور می توانند پس از گذشت 42 روز از زمان ضدعفونی واحدها مجوز تولید دریافت کنند در غیر اینصورت مجوزی برای فعالیت این واحدها صادر نمی‌شود.

رفیعی پور گفت: پیش از این پس از معدوم سازی واحدهای مرغداری بدون ارزیابی از پاک سازی منطقه به طور مجدد این واحدها شروع به تولید می کردند که همین امر در گردش ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور موثر بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در سال 96 فعالیت حدود 76 واحد مرغداری در استان قم و 40 واحد در استان البرز متوقف شد.

وی از ساماندهی، معدوم‌سازی و عقیم‌سازی کود مرغی خبر داد و افزود: پیش از این دستورالعمل واحدی در این زمینه نداشته‌ایم که این شیوه نامه تدوین و ابلاغ شده است.

وی اظهار داشت: برای ساماندهی کود مرغی که عامل اصلی شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است علاوه بر همکاری اتحادیه های صنعت طیور، طی تفاهمنامه ای قرار است نیروی انتظامی نیز برای حمل کود در مسیرهای جاده ای همکاری کند.

رفیعی پور درباره آخرین گزارش مرغداری ‌های کشور در سال 97 اضافه کرد: طی دو ماه گذشته سال 97 تنها 27 کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور شناسایی و معدوم‌سازی شده است که موج آنفلوانزای پرندگان در مقایسه با سالهای 95، 96 در مدت مشابه روند نزولی را نشان می دهد.

وی به خروج واحدهای مرغداری های تخم گذار به استان های ایمن اشاره کرد و افزود: طبق برنامه ریزی تلاش داریم با ارایه 40 قطعه زمین در استان های ایمن از بیماری آنفلوانزای مرغی تراکم مرغداری ها را در برخی استان ها کاهش دهیم.

به گفته وی، اکنون 23 استان کشور درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده و تنها 9 استان از این بیماری ایمن هستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top