تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/03/08 - 13:28
کد خبر: 267372

گزارشی از آخرین تحرکات فراکسیون‌ها در آستانه انتخابات هیئت رئیسه مجلس؛

پیش به سوی فتح کرسی ریاست

پیش به سوی فتح کرسی ریاست

با شکست پروژه مرکزی دولت در توسعه کشور از مسیر مذاکره و تعامل، جایگاه روحانی در جامعه با افتی محسوس مواجه شده و به نظر می رسد همین موضوع بر تحولات داخلی بهارستان نیز تاحدی سایه انداخته و موقعیت سیاسی علی لاریجانی را به عنوان جدی ترین متحد رئیس جمهور در مجلس تنزل داده.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم در سومین سال آن در حالی فردا چهارشنبه برگزار می شود که به نظر می رسد این بار بر خلاف رویه پیشین لاریجانی مسیرچندان همواری را برای فتح کرسی ریاست بهارستان در پیش نداشته باشد. از سویی با جدی شدن زمزمه ها بر سر کاندیداتوری عارف برای ریاست مجلس، او و یارانش بالاخره تصمیم نهایی‌شان را گرفتند و رسما حضور او را اعلام کردند و از دیگر سو اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی هم چندان بی علاقه به حذف لاریجانی نیستند.

هر چه باشد هر دو گروه انتقادات زیادی به عملکرد رئیس مجلس دارند و شرایط کنونی محملی را پدید آورده که دُمل گلایه مندی ها بار دیگر سرباز کند. محسن علیجانی عضو فراکسیون امید در این باره می گوید: در حال حاضر احساس می‌شود که مجلس از کارآمدی لازم برخوردار نیست و بخش مهمی از این ناکارآمدی، متوجه هیات‌رئیسه است و از این منظر انتخابات هیات‌رئیسه از اهمیت فراوانی برخوردار است. او بر همین اساس تغییرات هیئت رئیسه حتی در سطح ریاست مجلس را هم ضروری می داند.

خیز عارف برای کرسی ریاست
قاسم میرزایی نکو، عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید هم خاطرنشان می کند: اصلاح‌طلبان مجلس می‌گویند تا چه زمانی قرار است ما کوتاه بیاییم و سکوت کنیم؟ بالاخره تا حالا و در این مدت که از مجلس دهم می گذرد ما با آن ها ائتلاف کرده‌ایم و اکنون آن ها باید این مسئله را جبران کنند.

همین دیدگاه ظاهرا باعث شده که در نهایت اصلاح طلبان بهارستان دلشان را یک دله کنند و برای هر 12 کرسی هیئت رئیسه لیستی مستقل دهند. لیستی که عبارت است از عارف، پزشکیان، مطهری، سیدفرید موسوی، پروانه سلحشوری، حسن لطفی، محمدعلی وکیلی، علی‌اصغر یوسف نژاد، عبدالکریم حسین زاده، زهرا ساعی، علیرضا رحیمی و حمیده زرآبادی.

اصولگرایان هم مستقل می‌آیند
اصولگرایان هم البته حال و روز چندان متفاوتی ندارند. سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولای هم می گوید طبق رای مجمع عمومی فراکسیون برای هر ۱۲ پُست هیئت‌رئیسه، لیست مستقل ارائه می‌شود. او البته توضیح می دهد معنای لیست مستقل این نیست که افرادی که در لیست این فراکسیون قرار می‌گیرند، با دیگر فراکسیون‌ها مشترک نباشند و از طرفی هم معنای آن این نیست که حتما افراد مشترک باشند. به گفته وی منظور از لیست مستقل این است که فراکسیون، جداگانه عمل می‌کند و درباره گزینه‌های انتخابات هیئت‌رئیسه به جمع‌بندی می‌رسد.

احد آزادی خواه عضو فراکسیون نمایندگان ولایی هم در توضیح بیشتر در این باره با بیان آنکه این فراکسیون تدبیر سال گذشته را نخواهد پذیرفت عنوان می‌کند، با توجه به عدم وفای به عهد از سوی برخی از فراکسیون‌ها، اشتباه سال گذشته را تکرار نخواهیم کرد و لیست مستقل ارائه خواهیم داد.

خط و نشان مستقلین برای رقبا
فراکسیون مستقلین هم یک صدا ریاست لاریجانی را اعلام کرده و با پذیرش حمایت مشروط از مطهری و پزشکیان دو فراکسیون دیگر را به تجدید توافق برای تداوم ریاست لاریجانی دعوت کرده است. مستقلین با تاکید براین که رویه فراکسیونی شان همچنان رویه تعاملی است، برای فراکسیون های ولایی و امید خط و نشان کشیده اند که در صورت هرگونه تلاش این دوفراکسیون برای ریاست فردی غیر از لاریجانی با اقدام این فراکسیون جایگاه نواب و دیگر اعضای هیئت رئیسه به خطر خواهد افتاد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو فراکسیون مستقلین، با بیان این که اگر دو فراکسیون دیگر ریاست لاریجانی را بپذیرند حاضر هستیم درباره دیگر کرسی‌ها رایزنی و مذاکره کنیم، اعلام کرد: اگر فراکسیون امید یا ولایی، بخواهند برای کرسی ریاست مجلس نامزدی غیر از آقای لاریجانی برگزینند، ما نیز به صراحت برای ادامه حضور و فعالیت نیروهای باقی مانده در هیئت رئیسه، هیچ تضمینی ارائه نمی‌دهیم.

به هر روی با شکست پروژه مرکزی دولت در توسعه کشور از مسیر مذاکره و تعامل با غرب، جایگاه روحانی در جامعه با افتی محسوس مواجه شده و به نظر می رسد همین موضوع بر تحولات داخلی بهارستان نیز تاحدی سایه انداخته و موقعیت سیاسی علی لاریجانی را به عنوان جدی ترین متحد رئیس جمهور در مجلس تنزل داده. همین موضوع شاید توجیه مناسبی برای فاصله گزاری اصلاح طلبان بهارستان از رئیس مجلس و بازگشت آنها به ایده خلوص باشد و انتخاب یک اصلاح طلب تمام عیار برای ریاست مجلس باشد.

از سوی دیگر اصولگرایان هم دل پری از شیوه مدیریت لاریجانی در 2 سال گذشته دارند و معتقدند آش مسامحه او با دولت دیگر خیلی شور شده. موضوعی که در هم سویی های فراوان رئیس مجلس با دولت و مواردی نظیر لوایح 4 گانه مرتبط با FATF، استیضاح وزرا، سوال از رئیس جمهور و ... نمود دارد. شاید همین انتقادات باعث شده زمزمه هایی بر سر کاندیداتوری حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی هم بر سر زبان ها بیفتد. زمزمه هایی که اگر چه بسیار خفیف است اما نشان می دهد عزم این فراکسیون برای سایر کرسی های هیئت رئیسه جدی است.

به هر روی زمان زیادی تا تعیین تکلیف هیئت رئیسه در سومین سال مجلس دهم نمانده و باید منتظر ماند و دید که در این کشمکش فراکسیونی زور کدام طیف بر دیگران می چربد. هرچه هست تا اینجا دوئل عارف با لاریجانی قطعی شده.

*گزارش از رضا حمزه دولابی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top