تاریخ انتشار: شنبه 1397/03/12 - 00:54
کد خبر: 267724

شرکت ۴۵ کشور جهان در جشنواره حقوق بشر آمریکایی

دبیر جشنواره حقوق بشر آمریکایی گفت: ۴۵ کشور جهان از پنج قاره جهان در این جشنواره شرکت کرده‌اند. آثار برگزیده به صورت کتاب منتشر و یا در نمایشگاه‌های حقیقی و مجازی ارائه می‌شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، اسماعیل آجرلو به جشنواره حقوق بشر آمریکایی و اهداف برگزاری آن اشاره و بیان کرد: نخستین دوره این جشنواره در سال ۱۳۹۴ و بعد از بیانات مقام معظم رهبری درباره نقض حقوق بشر آمریکایی برگزار و از آن روز به بعد،   تاریخ ۷ تا ۱۰ تیر هر سال در تقویم کشور به نام روز افشای حقوق بشر آمریکایی نامگذاری شد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی گفت: ما در این همایش با استفاده از قالب‌های هنر و با محوریت تولید مباحث هنری، مصادیق حقوق بشر آمریکایی را نشان می‌دهیم البته نقض حقوق بشر آمریکا فقط مختص کشور ما نبوده و این کشور حقوق سیاه پوستان آمریکایی را نادیده گرفته یا در جنگ ویتنام از بمب اتمی استفاده کرده؛ به عبارتی  آمارها نشان دهنده از آن است که  در تاریخ آمریکا، هیچ سالی نبوده که از سوی این کشور، جنگی علیه سایر ملت‌ها رخ نداده باشد.

آجرلو به بخش‌های مختلف جشنواره حقوق بشر آمریکایی اشاره و بیان کرد: در بخش علمی این جشنواره، کتاب‌ها و مقالات علمی و پژوهشی که در این زمینه نوشته و یا ترجمه شده‌اند، مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرند. ایده بازی‌های رایانه‌ای، کلیپ‌های تصویری، اپلیکیشن‌های موبایل و همچنین صفحات نشریات و رسانه‌های مختلف نوشتاری و تصویری، موضوعاتی هستند که در بخش رسانه‌ای این جشنواره نقد و معرفی می‌شوند.

به گفته دبیر سومین جشنواره  حقوق بشر آمریکایی، گرایش هنری شامل بخش‌های موشن گرافیک، اینفو گرافیک، پوستر و کاریکاتور و گرایش‌های ادبی شامل شعر هجو و داستان کوتاه نیز بخش‌های دیگری از این جشنواره هستند؛ بخش بین‌الملل هم اینفوگرافیک، موشن گرافیک، پوستر و گرافیک را دربرمی‌گیرد.

آجرلو در پاسخ به این‌که چند کشور جهان، آثار خود را به دبیرخانه جشنواره حقوق بشر آمریکایی ارسال کرده‌اند گفت: از پنج قاره و ۴۵ کشور جهان چون روسیه، آمریکا، فرانسه، آلمان، آذربایجان، لبنان، کوبا، هند، پاکستان، الجزایر، مالزی، اندونزی، ترکیه، برزیل و... کارهای مختلفی به دست ما رسیده. مخاطبان ایرانی هم از رشته‌هایی چون کاریکاتور، پوستر، شعر و مقالات تحقیقی بیش از سایر بخش‌ها استقبال کرده‌اند.

او از نمایش و ارائه آثار برگزیده جشنواره حقوق بشر آمریکایی در شکل و قالبی متناسب خبر داد و افزود: مقالات برگزیده این جشنواره در قالب کتاب منتشر می‌شود؛ آثار هنری هم به صورت نمایشگاه‌های مختلف در فضاهای حقیقی و مجازی، مدارس، دانشگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو ا رائه می شوند. همچنین کارهای برگزیده در قالب نمایشگاه‌های دیجیتال به کشورهای مختلفی که ایران در آن رایزنی فرهنگی دارد سفر می کنند و نمایش داده می‌شوند.

آجرلو با اشار ه به این‌که کپی رایت آثار ارسالی به جشنواره حقوق بشر آمریکایی در اختیار دبیرخانه جشنواره است گفت: ما از همان سال نخست برگزاری اعلام کردیم حق استفاده از پوسترها و کارهای گرافیکی و شعر و داستان و در کل آثار ارسال شده به جشنواره با خود ماست. ضمن این‌که به همه هنرمندانی که آثارشان به مرحله پایانی می‌رسند، چه برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شوند چه نشوند، مبلغی به عنوان حق الزحمه تعلق می‌گیرد.

دبیر جشنواره حقوق بشر آمریکایی به ارتباط بیشتر و بهتر با صدا و سیما برای معرفی آثار برگزیده اشاره و بیان کرد: ما کلیپ‌های تصویری و آثار موسیقایی برگزیده را در اختیار صدا و سیما قرار می‌دهیم تا در برنامه‌های مختلف از آن استفاده کند. خود دبیرخانه جشنواره هم همزمان با ۱۲ تیرماه از اندیشمندان و هنرمندان برگزیده دوره‌های قبل دعوت می‌کند 

آجرلو در پاسخ به این‌که منابع مالی این جشنواره را کدام نهاد و سازمان تامین می‌کند گفت: جمعی از دانشجویان و فعالان فرهنگی جشنواره حقوق بشر آمریکایی را برگزار می‌کنند. ما در این دو- سه سال نخواسته‌ایم یک نهاد مشخص دولتی، از ما حمایت کند در عین حال از نهادهای مرتبط با جشنواره چون مجمع تقریب مذاهب و حوزه هنری کمک گرفته‌ایم.

به گفته این فعال فرهنگی، فراخوان این جشنواره دی ماه ۱۳۹۶ اعلام و از هنرمندان خواسته شده تا کتاب «حقوق بشر آمریکایی» را مبنای کار خود قرار دهند. جشنواره هم ۱۲ تیرماه جاری در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
تاریخ معرفی قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران مشخص شد!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top