تاریخ انتشار: شنبه 1397/03/12 - 14:37
کد خبر: 267800

شوکه شدن داوطلبان از اقدام سازمان سنجش؛

ظرفیت‌هایی که از دفترچه انتخاب رشته ارشد ۹۷ حذف شدند! +تصاویر

ظرفیت‌هایی که از دفترچه انتخاب رشته ارشد ۹۷ حذف شدند! +تصاویر

علت شوکه‌کننده بودن تغییرات موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال 97 این است که تا پیش از انتشار دفترچه هیچگونه اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت نگرفته بود. چه بسا دانشجویانی با اطلاع از این شرایط، از تصمیم خود برای تحصیل در یک رشته منصرف می‌شدند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با وجود آنکه تا ساعاتی دیگر انتخاب رشته داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال 97 در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس sanjesh.org آغاز می‌شود، اما با تغییرات ناگهانی و شوکه‌کننده‌ای که در دفترچه شماره 2 ایجاد شده است داوطلبان این آزمون دچار سردرگمی شده‌اند.

علت شوکه‌کننده بودن تغییرات موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال 97 این است که تا پیش از انتشار دفترچه هیچگونه اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت نگرفته بود. چه بسا دانشجویانی با اطلاع از این شرایط، از تصمیم خود برای تحصیل در یک رشته منصرف می‌شدند و در رشته دیگری شانس خود را امتحان می‌کردند، اما با وجود این تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره این فرصت از داوطلبان گرفته شده و آنها یا باید بالاجبار در یک دانشگاه که مدنظرشان نبوده تحصیل کنند(حتی ممکن است برای تحصیل مجبور به پرداخت شهریه شوند) و یا قید قبولی در کنکور امسال را زده و همه چیز را به کنکور 98 موکول کنند.

منتقدان حذف ظرفیت و رشته‌های مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی یادآور شده‌اند که در صورت نبود این رشته‌ها، جایگزینی برای آنها در سایر مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها معرفی نشده است و همین مسئله مشکل دیگری برای داوطلبان آن رشته‌ها ایجاد کرده است.

* هجوم داوطلبان به صفحه اینستاگرامی وزیر
داوطلبان معترض به تغییرات دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال 97، با مراجعه به صفحه اینستاگرامی منصور غلامی در اینستاگرام، اعتراضات خود را از این طریق به وزیر علوم رساندند. عمده اعتراضات داوطلبان به کاهش ظرفیت و یا حذف برخی از گرایش رشته‌های مختلفی مانند کامپیوتر، مدیریت بازرگانی وغیره مربوط می‌شود.

* مصوبه‌ای که اجرای آن جنجالی شد!
17 بهمن 96 مصوبه‌ای از سوی شورایعالی اداری با امضای رئیس جمهور به تصویب رسید که بر اساس آن موسسات پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، از سال تحصیلی 98-97 به هیچ عنوان مجاز به پذیرش دانشجو در هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی نیستند. بر اساس این مصوبه، وزارت علوم، سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت بهداشت از تاریخ ابلاغ این مصوبه مجاز به صدور مجوز پذیرش دانشجو در هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی برای این‌گونه موسسات نیستند.

به این ترتیب اولین نشانه‌های اجرای این مصوبه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال 97 به چشم خورد.

* واکنش سنجش به حذف کدرشته‌ها
ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در پاسخ به سوالی درباره وضعیت این رشته‌ها گفت: سازمان سنجش تنها مجری مصوبات شورای گسترش دانشگاه‌ها است و هر آنچه از سوی شورای گسترش دانشگاه‌های وزارت علوم برای پذیرش در سال تحصیلی 97 به سازمان سنجش اعلام شود به طور دقیق و بدون هیچ تغییری در دفترچه انتخاب رشته درج می‌شود.

وی افزود: سازمان سنجش تنها مجری مصوبات شورای گسترش دانشگاه‌های وزارت علوم است.

* کدام کدرشته‌ها حذف شده‌اند؟
خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران» با مقایسه دفترچه انتخاب رشته سال 96 با دفترچه سال 97، تعدادی از کدرشته/ محل‌هایی که از دفترچه سال جاری حذف شده است را در ادامه آورده است:

* مدیریت رسانه دانشگاه صدا و سیما
در حالی که در سالیان گذشته داوطلبان بسیاری با آرزوی اینکه در دانشگاه صدا و سیما پذیرفته می‌شوند اقدام به شرکت در رشته مدیریت رسانه می‌کردند اما با وجود تغییراتی که امسال در دفترچه رخ داده است، این فرصت از داوطلبان سلب شده است.

یکی از داوطلبان رشته مدیریت رسانه در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» ضمن گلایه از حذف برخی از کدرشته/ محل‌ها گفت: هرساله دانشگاه صداوسیما تعدادی دانشجوی ارشد جذب می‌کرد با این حال امسال خبری از جذب دانشجو در این دانشگاه نیست.

این داوطلب که حائز رتبه 13 رشته مدیریت رسانه شده است، ادامه داد: با ارتباطی که با یکی از اساتید دانشگاه صداوسیما گرفتم متوجه شدم که وزارت علوم حدود یک هفته قبل به این دانشگاه و سایر دانشگاه‌های مشابه ابلاغ کرده است که اجازه جذب دانشجو ندارند و اتفاقا مسئولان دانشگاه نیز خود از این تصمیم متعجب هستند.

وی افزود: نکته دردناک این است که در رشته‌ای مثل مدیریت رسانه که پارسال حدود 40 نفر جذب داشته امسال با حذف صداوسیما و کاهش ظرفیت دانشگاه علامه، ظرفیت کلی پذیرش نصف می‌شود و این باعث ضربه خوردن به داوطلبان می‌شود.

در ادامه تصویری از ظرفیت رشته مدیریت رسانه در سال‌های 97 و 96 را مشاهده می‌کنید:

ظرفیت رشته مدیریت رسانه در سال 97

ظرفیت رشته مدیریت رسانه در سال 96

*************************************

* علوم سیاسی دانشگاه وزارت امور خارجه
از دیگر کدرشته/ محل‌هایی که از دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال 97 حذف شده است، مربوط به رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است. در حالی که دانشگاه روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه در سال 96، در گرایش مطالعات منطقه‌ای 30 دانشجوی روزانه جذب کرده اما امسال هیچگونه جذبی نخواهد داشت.

در ادامه تصویری از ظرفیت رشته علوم سیاسی(گرایش مطالعات منطقه‌ای) در سال‌های 97 و 96 را مشاهده می‌کنید:

ظرفیت رشته روابط بین‌الملل در سال 97

ظرفیت رشته روابط بین‌الملل در سال 96

*************************************

* برق دانشگاه صدا و سیما
رشته برق دانشگاه صدا و سیما نیز همچون رشته مدیریت رسانه از دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال 97 حذف شده و داوطلبان این آزمون باید شانس پذیرش خود را در دانشگاه‌های دیگر امتحان کنند. دانشگاه صدا و سیما سال گذشته از میان داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال 96، اقدام به جذب 10 دانشجو کرده بود.

در ادامه تصویری از ظرفیت رشته برق در سال‌های 97 و 96 را مشاهده می‌کنید:

ظرفیت رشته برق در سال 97

ظرفیت رشته برق در سال 96

*************************************

* مهندسی عمران دانشکده محیط زیست
دانشکده محیط زیست که زمزمه‌هایی مبنی بر تنزل آن به «آموزشکده» شنیده می‌شد، در کنکور کارشناسی ارشد سال 97 دانشجویی را برای رشته مهندسی عمران جذب نخواهد کرد. این دانشکده که وابسته به سازمان محیط زیست است و در شهر کرج واقع شده است، از میان داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد سال 96، اقدام به جذب 15 دانشجو کرده بود.

در ادامه تصویری از ظرفیت رشته مهندسی عمران در سال‌های 97 و 96 را مشاهده می‌کنید:

ظرفیت رشته مهندسی عمران در سال 97

ظرفیت رشته مهندسی عمران در سال 96

*************************************

* مطالعات جهان دانشکده وزارت خارجه
دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه امسال هیچگونه جذبی از میان داوطلبان شرکت‌کننده در رشته مطالعات جهان کنکور کارشناسی ارشد سال 97 نخواهد داشت و این در حالی است که این دانشگاه در سال گذشته 10 دانشجوی روزانه جذب کرده بود. موضوع آنجا عجیب می‌شود که این با وجود حذف این دانشگاه، هیچ ظرفیتی جایگزین آن نشده و بدین ترتیب ظرفیت پذیرش در این رشته 50 درصد کاهش یافته است!

در همین رابطه حسین شیخ‌الاسلامی رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه درباره حذف نام این دانشکده از دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال 97 توضیحاتی را ارائه کرده است. شیخ‌الاسلامی طی پیامی نوشت: «دوستان عزیز سلام می‌دانید که چندین ماه است که درگیر پیشگیری از بروز این مشکل هستیم. موضوع به طور ساده این است: شورایعالی اداری طی مصوبه‌ای در بهمن ماه سال تصویب کرده که دانشگاه‌ها و موسسات وابسته به دستگاه‌های اداری مشمول قانون خدمات کشوری باید تا پایان سال 98 به کار خود پایان دهند یا در دانشگاه‌های بزرگ ادغام شوند. تنها مستثنی دانشگاه فرهنگیان است. البته عنایت دارید که دانشگاه‌های نظامی، انتظامی و اطلاعاتی اصولا مشمول قانون خدمات کشوری نیستند.

پیش از این تلاش کرده‌ایم و باز هم خواهیم کوشید تا مشکل حل شود».

در ادامه تصویری از ظرفیت رشته مطالعات جهان در سال‌های 97 و 96 را مشاهده می‌کنید:

ظرفیت رشته مطالعات جهان در سال 97

ظرفیت رشته مطالعات جهان در سال 96

*************************************

* مدرسی معارف دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
این دانشگاه که به سازمان اوقاف و امور خیریه وابسته است، برخلاف سال گذشته که 10 دانشجوی در دوره شبانه جذب کرده بود اما در سال جاری از جذب دانشجو منع شده است و داوطلبان این رشته در کنکور کارشناسی ارشد سال 97 باید تدبیر دیگری بیاندیشند.

در ادامه تصویری از ظرفیت رشته مدرسی معارف در سال‌های 97 و 96 را مشاهده می‌کنید:

ظرفیت رشته مدرسی معارف در سال 97

ظرفیت رشته مدرسی معارف در سال 96

*************************************

* رشته علوم زمین پژوهشکده علوم زمین
پژوهشکده علوم زمین که وابسته سازمان زمین شناسی ایران است نیز از مصوبه شورایعالی اداری مستثنی نبوده و امسال دانجشویی در این پژوهشکده جذب نخواهد شد. این درحالی است که پژوهشکده مذکور از میان داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد سال 96، اقدام به جذب 5 دانشجوی روزانه کرده است.

در ادامه تصویری از ظرفیت رشته علوم زمین در سال‌های 97 و 96 را مشاهده می‌کنید:

ظرفیت رشته علوم زمین در سال 97

ظرفیت رشته علوم زمین در سال 96

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ایرانی
1397/03/12 - 16:15

آخی چه رشته های مهمی از دفترچه حذف شدن ! ظاهرا دوستان ارزشی خیلی اذیت شدن !
دانشجو برق
1397/03/12 - 17:25

برق دیجیتال تهران و برق کنترل خواجه نصیر هم حذف شدن
بد جنس
1397/03/12 - 19:52

خیلی خوبه
تعداد بیکاران تحصیل کرده هم کاهش پیدا میکنه
مهدی
1397/03/13 - 12:13

رشته مدیریت کسب و کار و مهندسی مکانیک طراحی کاربردی دانشگاه شیراز هم حذف شده است.
مریم ناصری
1397/03/15 - 19:02

با سلام و خسته نباشید.
رشته دین و رسانه (کدضریب 3مجموعه ارتباطات ) هم کلا از دفترچه انتخاب رشته حذف شده و هیچ دانشگاهی برای آن ظرفیت پذیرش نگذاشته است! این در حالی است که در دفترچه شماره یک امسال برای این رشته کدضریب اختصاص داده شده بود !
داوطلب ارشد ٩٧ كامپيوتر
1397/03/21 - 23:20

ارشد كامپيوتر گرايش شبكه نابود شده ١١٨ نفر شده ٨ نفر )يني حذف مطلق)خيلي از ظرفيت هاي گرايش هاي ديگه كامپيوتر هم حذف شده ديگه واقعا نميدونيم چيكار كنيم هيچ كس پاسخگو نيست و فردا اخرين روز انتخاب رشته و ما بچه هاي ايتي و نرم افزار هم چنان در بهت و شوك بدون انتخاب رشته منتظر اصلاحيه اي هستيم كه شايد هيچ وقت صادر نشه و اين حذف مطلق زندگي يه سال ما رو به بازي گرفت .واقعا متاسفم ........
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top