تاریخ انتشار: شنبه 1397/03/19 - 11:44
کد خبر: 268436

پاسخ تحقیرآمیز ترکیه به آمریکا

برخی منابع دیپلماتیک روز پنج‌شنبه اعلام کردند، ترکیه درخواست آمریکا برای لغو قرارداد خرید سامانه‌های پدافند موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه را در مذاکرات اخیر میان آنکارا و واشنگتن رد کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، طبق اعلام این منابع مطلع، مقامات آمریکایی در این مذاکرات از ترکیه به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواسته‌اند تا قرارداد خرید سامانه «اس-۴۰۰» از روسیه را لغو کند.

بر اساس این گزارش، آمریکا به ترکیه هشدار داده که خرید این سامانه‌ها می‌تواند باعث اعمال تحریم‌هایی علیه آنکارا شود، اما مقامات ترکیه‌ای این درخواست را رد کرده‌اند.

مقامات ترکیه اعلام کردند، این قرارداد با روسیه اجرا خواهد شد چرا که آنکارا به سامانه‌های اس-۴۰۰ احتیاج دارد و البته «هرگونه تحریم علیه ترکیه نیز بدون پاسخ نخواهد ماند».

روزنامه «حریت» ترکیه نوشت، به دنبال موضع سرسختانه آنکارا برای خرید این سامانه‌ها، مقامات آمریکایی اشاره کردند که ترکیه نباید در صورت خرید این سامانه‌ها از روسیه، از آنها استفاده کند اما با واکنش مقامات ترکیه‌ای مواجه شدند که این درخواست را انتظاری غیرواقع‌گرایانه خواندند.

با این وجود آنکارا به واشنگتن پیشنهاد داده تا به منظور جلوگیری از عواقب احتمالی استقرار این سامانه‌ها و برطرف شدن نگرانی‌های آمریکا درباره امنیت پروازهای ناتو در این منطقه، همکاری مشترکی میان ترکیه و آمریکا آغاز شود.

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از محورهای مذاکرات انجام شده میان آنکارا و واشنگتن پیشنهاد آمریکا برای فروش سامانه‌های پدافند هوایی «پاتریوت» به ترکیه نیز بود. مذاکره‌کنندگان ترکیه‌ای اعلام کردند که احتمال خرید این سامانه‌ها توسط آنکارا وجود دارد اما به شرطی که دولت «دونالد ترامپ» بتواند این قرارداد را به تصویب کنگره آمریکا برساند.

بنا بر این گزارش، مجلس نمایندگان آمریکا در ماه می قانون اختیارات دفاعی ملی سال ۲۰۱۹ مالی این کشور را به تصویب رساند. بر اساس این لایحه فروش هرگونه تسلیحات آمریکایی به ترکیه بدون ارائه گزارشی ویچه درباره قرارداد آنکارا برای خرید سامانه «اس-۴۰۰» از روسیه غیرممکن است.

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه و ترکیه مذاکراتی را برای خرید سامانه‌های موشکی «اس-۴۰۰» آغاز کرده‌اند. روسیه در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی تأیید کرد که این قرارداد امضا شده و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز اعلام کرد که پیش‌پرداخت این قرارداد انجام گرفته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top