در فعالیت فرهنگی میبایست هدف مشخص شود، مخاطبان شناسایی شوند، داشته های حداقلی مدنظر گرفته شود آنگاه باتوجه به هدف و مخاطب و داشته ها برنامه ریزی شود و اجرا هم مطابق برنامه پیش برود. این یک کار کامل است که شاید نتیجه دهد پس در این مسیر نباید عجول بود و توقع داشت فورا نتیجه حاصل شود بلکه کار فرهنگی یک پروسه زمان بر است که باید در آن صبر داشت، ناامید و دلسرد نشد و تا تحصیل نتیجه طبق برنامه ادامه داد.
خبرنامه دانشجویان ایران: صادق بشیره*// قصد نداریم در این مختصر به تعاریف علمی واژه فرهنگ و کار فرهنگی بپردازیم یا یک یادداشت علمی و نظری بنویسیم تنها قصد داریم آنچه را طی مدت ها فعالیت فرهنگی دیده و تجربه کرده ایم بنویسیم.
در کار فرهنگی افرادی که زیاد کار می کنند اما فکر و برنامه ریزی ندارند به اندازه افرادی که فقط فکر می کنند و تئوری های غیرقابل اجرا می دهند شکست خواهند خورد و به نتیجه مطلوب نخواهند رسید.
در فعالیت فرهنگی می بایست هدف مشخص شود، مخاطبان شناسایی شوند، داشته های حداقلی مدنظر گرفته شود آنگاه باتوجه به هدف و مخاطب و داشته ها برنامه ریزی شود و اجرا هم مطابق برنامه پیش برود. این یک کار کامل است که شاید نتیجه دهد پس در این مسیر نباید عجول بود و توقع داشت فورا نتیجه حاصل شود بلکه کار فرهنگی یک پروسه زمان بر است که باید در آن صبر داشت، ناامید و دلسرد نشد و تا تحصیل نتیجه طبق برنامه ادامه داد.
نکته مهم این است که نه باید هدف وسیله را توجیه کند و برای رسیدن به یک هدف فرهنگی یک کار غیرفرهنگی انجام شود نه با کج سلیقگی از روش هایی استفاده شود که مخاطب را بیشتر از آن مسئله فرهنگی دور یا بیزار کند.
بنابراین در کار فرهنگی باید دقت داشت. ریزبین و ظریف بود. جنگ فرهنگی جنگ ایده و طرح و برنامه هاست. جنگ تسخیر قلب ها و جذب مخاطب هاست. مخاطب جذب چیزهایی می شود که جذاب باشد، زیبا و قشنگ باشد. بسیار دیده ایم که بدترین مسائل را با جلدی زیبا به مخاطب داده اند. امروز چرا ما نباید بهترین مضامین را در قالبی زیبا و قابل قبول به مخاطب هدیه کنیم تا با اشتیاق بپذیرد؟
متاسفانه برخی فکر می کنند فرهنگ را تنها باید از مساجد و منابر ترویج کرد. در صورتیکه چنین نیست. برای انتقال مسائل فرهنگی میبایست از همه ظرفیت های موجود از قبیل تئاتر، موسیقی، نقاشی، سینما و... استفاده کرد. حتی ممکن است یک مسئله فرهنگی را یک روحانی بر منبر بگوید و مردم نپذیرند اما همان مسئله را از روحانی دیگر بپذیرند. این یعنی برای انتقال یک مفهوم فرهنگی در مساجد هم باید حتی در انتخاب روحانی دقت کرد.
اما جدای از سختی ها و مشکلات، زیبایی این نوع فعالیت این است که شکل واحد ندارد و با ابزار و وسایل زیادی میتوان آن را انجام داد و مسائل فرهنگی را منتقل کرد. در این زمینه گاها یک ایده ظریف و دقیق بدون آنکه هزینه ای داشته باشد میتواند بسیار موفق باشد و به نتیجه برسد.
نکته آخر که هدف ماست و در این راستا از مسئولین تقاضای کمک و حمایت داریم این است که روزی از حالت دفاعی در برابر تهاجم فرهنگی بیگانه رها شده و بتوانیم مسائل فرهنگی غنی ایرانی اسلامی خود را به دید جهانیان برسانیم هرچند که امروزه با سختگیری ها و سنگ اندازی ها و مشکلات اقتصادی موجود انجام فعالیت های فرهنگی جز سخت ترین فعالیت هاست.
* دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه خوارزمی