تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/03/21 - 13:02
کد خبر: 268786

یالچینتاش وزارت ارشاد را از راه کیش دور زد

ایلیاس یالچینتاش خواننده ترکیه‌ای پس از اینکه درخواست مجوزش از سوی دفتر موسیقی رد شد، برای برگزاری کنسرت دست به دامن مسئولان کیش شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، چند هفته پیش بود که خبرِ تعویقِ کنسرت «کیتارو» در تهران منتشر شد. چند روز گذشت تا خبرِ لغو این کنسرت رسمی شود. بسیاری منتظر بودند تا کیتارو بار دیگر به تهران بیاید و کنسرتش را برای مخاطبان ایرانی برگزار کند؛ اما این اتفاق هرگز رخ نداد.

اردیبهشت سال گذشته هم قرار بود ایلیاس یالچینتاش خواننده ترکیه‌ای به ایران بیاید و در منطقه آزاد انزلی کنسرتش را برگزار کند، اما این کنسرت تنها 24 ساعت مانده به اجرا لغو شد. اکنون اما یک بار دیگر قرار است کنسرت ایلیاس یالچینتاش در منطقه آزاد کیش برگزار شود. بلیت فروشی این کنسرت هم شروع شده و تقریبا بیشتر بلیت‌ها هم به فروش رفته‌اند. اما باز هم گویی این کنسرت ماجرا دارد...

دو روز پیش روابط عمومی دفتر موسیقی با انتشار بیانیه‌ای، صادر کردن هرگونه مجوز رسمی برای کنسرت ایلیاس یالچینتاش را انکار کرد. متن بیانیه‌ی دفتر موسیقی به این شرح است:

«این دفتر، ضمن تایید دریافت درخواست صدور مجوز برای خواننده مذکور توسط شرکتی ایرانی، عدم تناسب برنامه و خواننده یاد شده با مختصات فرهنگی کشورمان را دلیل عدم صدور مجوز اعلام کرده و مسئولیت هر گونه برنامه های موسیقایی فاقد مجوز مناطق آزاد کشور را برعهده مسئولان و مدیران مناطق یاد شده دانسته است.»

بیانیه‌ی دفتر موسیقی نوعی گلایه‌ و ناراحتیِ زیرپوستی از مسئولان و مدیران منطقه آزاد کیش را در خود دارد. گویی ماجرا از این قرار است که مدیران منطقه آزاد کیش براساس مجوزهای صادره از سوی خودشان تصمیم به برگزاری کنسرت خواننده ترکیه‌ای گرفته‌اند و در تایید یا ردِ برگزاری این کنسرت به هیچ وجه نظر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را جویا نشده‌اند. از سوی دیگر شرکت اکثیر نوین پیش از رفتنش به سمت مدیران منطقه آزاد کیش، درخواست مجوز خود را به مسئولان دفتر موسیقی داده‌اند که این دفتر با این درخواست مخالفت کرده است.

جالب اینکه پس از انتشار بیانیه‌ی دفتر موسیقی در رسانه‌های رسمی کشور، روابط عمومی شرکت اکثیرنوین هم جوابیه‌ای صادر کرد که متن آن به این شرح است:

«روابط عمومی موسسه اکسیرنوین درخصوص درج خبری مبنی بر لغو کنسرت ایلیاس یالچینتاش در جزیره کیش اعلام داشت کلیه مجوزهای لازم و قانونی در خصوص برگزاری این برنامه اخذ شده و این موسسه هرگز بدون اخذ مجوزهای لازم و‌هماهنگی با سایر نهادهای ذیربط اقدام به فروش بلیط و برگزاری چنین کنسرتهایی نکرده و نخواهد کرد بدیهی است این کنسرت با کلیه مجوزها و هماهنگی‌های صورت گرفته در زمان اعلام شده برگزار خواهد شد.

انتظار میرود رسانه های معتبر در چنین شرایطی از قضاوت ناعادلانه و تصمیم گیری یکطرفه و شتاب زده اجتناب کرده به فکر شرایط مطلوب میزبانی و شان کشور عزیزمان در مقابل مهمانان و هنرمندان خارجی باشند. متعاقبا پاسخ مستدل به انضمام مدارک مستند توسط روابط عمومی موسسه اکسیرنوین منتشر خواهد شد
گرمسلمانی ازاین است که حافظ دارد
وای اگر از پس امروز بود فردایی !
والسلام
روابط عمومی اکسیرنوین»

این جوابیه در عین بی‌اعتنایی به دفتر موسیقی، شامل نوعی توهین به رسانه‌هاست. انگار مسئولان شرکت اکثیرنوین مطلع نیستند که بیانیه‌ی دفتر موسیقی از سوی روابط عمومی این دفتر منتشر شده و رسانه‌های رسمی کشور تنها اقدام به انتشار آن کرده‌اند. درضمن انتشار بیانیه‌ی دفتر موسیقی و اعلامِ نداشتنِ مجوز از سوی این دفتر برای یک کنسرت، شامل چه قضاوتِ ناعادلانه‌ و تصمیم یکطرفه‌ای می‌شود؟

از سوی دیگر یکی از مسئولان منطقه آزاد کیش در گفت‌وگویی اعلام کرده که تمام مجوزهای لازم برای برگزاری کنسرت ایلیاس یالچینتاش صادر شده است.

مهران سوخکیان مدیر نظارت بر مراکز و امور گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، گفته است: «تمامی مجوزهای لازم جهت اجرای این کنسرت از سوی مراجع ذی‌صلاح صادر شده و هیچ منع قانونی از طریق دستگاه‌های نظارتی در منطقه آزاد کیش برای این برنامه وجود ندارد.»

البته این مسئول هرگز به این نکته اشاره نکرده که آیا برگزاری این کنسرت به تایید مسئولان وزارت ارشاد رسیده است یا خیر. اصلا لازم هست که این کنسرت‌ها مورد تایید وزارت ارشاد باشد یا خیر. پرسش دیگر اینکه؛ اگر کنسرت ایلیاس یالچینتاش در کیش می‌تواند برگزار شود، آیا کنسرت‌های دیگری که مورد تایید دفتر موسیقی نیستند هم می‌توانند در این منطقه برگزار شوند؟

به هر روی آنچه مشخص است اینکه؛ کیش منطقه‌ای آزاد است و اگر قرار باشد قوانین مستقل داشته باشد، بهتر است که برای همه‌ی هنرمندان جهان و البته همه‌ی تهیه کنندگان عرصه موسیقی قوانینی مستقل داشته باشد نه این که تنها در یک مورد چنین کاری انجام شود.

به هر روی به نظر می‌رسد که کنسرت خوانند ترکیه‌ای در جزیره‌ی کیش برگزار خواهد شد و دفتر موسیقی هم از اینکه قدرتش در این منطقه را از دست داده، ناراحت است. از سوی دیگر مسئولان منطقه آزاد کیش هم به نظر می‌رسد به دنبال قدرتی مستقل در کیش هستند و نمی‌خواهند مسئولان وزارت ارشاد را در قدرتشان شریک کنند. باید دید پایان این کشمکش به کجا خواهد انجامید؛ آیا به معنای واقعی کلمه منطقه‌ای آزاد به نام کیش خواهیم داشت یا اینکه کلمه‌ی «آزاد» تنها برای برخی افرادِ خاص معنا خواهد شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top