تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/03/21 - 23:59
کد خبر: 268851

شناسایی حمله سایبری؛ افتخاری بین‌المللی برای دانشگاه بجنورد

مرکز آپا دانشگاه بجنورد در چند روز اخیر توانست یک حمله سایبری عظیم را شناسایی و با آن مقابله کند؛ اقدامی که برای اولین بار در سطح بین المللی اتفاق افتاد و باعث افتخارآفرینی برای کارکنان این مرکز شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، مرکز تخصصی آپا دانشگاه بجنورد در ابتدای تابستان ۹۵ تاسیس و به دست سازمان فناوری اطلاعات به عنوان نماینده دولت در هفته دولت (ابتدای شهریور ۹۵) به سرپرستی دکتر مهران گرمه، عضو هیأت علمی دانشگاه بجنورد افتتاح شد.

با همکاری دانشگاه بجنورد و سازمان فناوری اطلاعات، تجهیز مرکز به سرعت انجام گرفت و بدنه فنی مرکز از میان دانشجویان، اعضای هیات علمی، فارغ‌التحصیلان و سایر افراد توانمند ایجاد شد.

مرکز آپا دانشگاه بجنورد دقیقا و فقط در زمینه‌های آگاهی‌رسانی، پشتیبانی و امداد برای حوادث امنیتی سایبری فعالیت می‌کند. این مرکز از ابتدای زمستان ۹۵ به طور تخصصی وارد عرصه پژوهش ملی در زمینه حملات باج‌افزاری و راه‌های امداد و مقابله شد. با رخداد حملات باج‌افزاری اخیر، این پژوهش‌ها نمود و کاربرد ملی پیدا کرد و سبب شناخته شدن این آزمایشگاه در سطح ملی شد.

از مهم‌ترین ماموریت‌های این مرکز می‌توان به مطالعه و تهیه ابزار‌های لازم در جهت شناسایی و تحلیل باج افزار‌ها، ارزیابی امنیتی شبکه‌های کامپیوتری سازمان ها، آزمون نفوذپذیری شبکه‌های رایانه‌ای و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در حوزه امنیت سایبری اشاره کرد.

اما چند روز قبل اتفاق ویژه‌ای توسط مرکز آپا رقم خورد؛ این مرکز توانست یک حمله سایبری عظیم را شناسایی و با آن مقابله کند؛ اقدامی که برای اولین بار در سطح بین المللی اتفاق افتاد و باعث افتخار آفرینی برای کارکنان این مرکز شد.

این موفقیت به دلیل اعتماد به جوانان بود
میلاد حضرتی، دانشجوی عضو مرکز تخصصی آپا دانشگاه بجنورد گفت: مرکز تخصصی آپا در تابستان سال ۹۵ رسما افتتاح شد و از همان ابتدا با به کارگیری دانشجویان و فارغ التحصیلان و کارشناسان حوزه امنیت اطلاعات و فناوری اطلاعات شروع به کار کرد. از همان روز‌های ابتدایی با اقدامات تاثیرگذارش در موارد ارجاعی از سمت مرکز ماهر جایگاه خوبی پیدا کرد؛ به طوری که پس از مدت کوتاهی مرکز آپا بجنورد به عنوان یکی از بهترین مراکز آپا در سطح کشور شناخته شد.

حضرتی خاطرنشان کرد: آپا مخفف سه کلمه‌ آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد است و این مرکز در بجنورد توانسته مرجع معتمدی در زمینه حملات باج افزاری در کشور باشد و این پیشرفت مدیون تیم با پشتکار این مرکز است.

دانشجوی فعال در مرکز تخصصی آپا دانشگاه بجنورد ادامه داد: ما در مرکز آپا بجنورد در زمینه‌ اقدامات پیشگیرانه و آگاهی رسانی در حوزه باج افزار‌ها و همچنین اقدام مناسب در زمینه حملات باج افزاری به فعالیت‌های خود ادامه داده و روز به روز سطح دانش و تجارب در حوزه بررسی این حملات و صدور هشدار‌های لازم افزوده شده تا اینکه در کشور پیشرو هستیم.

وی افزود: در کنار موارد بسیار زیادی که در زمینه امداد به این مرکز ارجاع داده شده و توسط تیم فنی مرکز مورد بررسی قرار می‌گیرند، موارد نادر و خاصی نیز بروز می‌یابند. به طور مثال در چند هفته گذشته سوژه باج افزاری جدیدی به دست ما رسید و بلافاصله پیگیری کردیم تا متوجه شویم آیا مسئله واقعیت دارد و یا صرفا یک موضوع ساختگی است؟ مسئله واقعی بود و فرد مهاجم از در ازای آزاد سازی اطلاعات از قربانی درخواست باج کرده بود.

در همان ساعت اولیه مرکز آپا بجنورد وارد میدان شد و سرنخ‌هایی پیدا کردیم. این نوع حمله و نحوه شناسایی و جلوگیری از آن برای اولین بار در سطح جهان اتفاق افتاد که با توجه به ارتباطات تیم فنی مرکز با پژوهشگران این حوزه در سطح جهان و آگاهی آنان از این حادثه باعث شد خبرگزاری‌های مربوط به امنیت اطلاعات در جهان بار‌ها درخواست مصاحبه با مسئول آپا بجنورد دادند تا اطلاعات دست اول در خصوص این اتفاق را منتشر کنند.

حضرتی تصریح کرد: مرکز ماهر از همان ساعات ابتدایی در جریان بررسی این موضوع توسط مرکز تخصصی آپا بجنورد قرار داشت. این حمله ممکن بود در سطح ملی باعث آلودگی وسیع و جبران ناپذیری شود؛ اما در طی ۴۸ ساعت و به صورت مداوم، اقدامات لازم در جهت رفع این خطر از روی فضای سایبری کشورانجام شد و ما توانستیم کشور را تا حد بسیار زیادی از این حمله در امان نگه داریم.

این دانشجوی رشته مهندسی نرم افزار گفت: با توجه به ابعاد این حادثه در سطح جهان، بنا شد مرکز نامی بر این حمله باج افزاری بگذارد و این مرکز نام UBRiLO را بر این جمله گذاشت تا در سطح جهان به اسم این مرکز شناخته شود؛ که البته این نام طبق معیار‌هایی انتخاب شده است. ناگفته نماند این حادثه سایبری اولین حادثه سایبری بین المللی بررسی شده در مرکز آپا بجنورد نبوده و آخرین نیز نیست.

وی تاکید کرد: باید بگویم این موفقیت و افتخارات که به صورت مداوم در سطح بین المللی و ملی توسط مرکز تخصصی آپا دانشگاه بجنورد کسب می‌شود، به دلیل اعتماد و پشتکار مسئول آپا بجنورد به جوانان و متخصصان بخصوص دانشجویان دانشگاه بوده است. بهبود فضای سایبری کشور در قرنی که اطلاعات و امنیت اطلاعات جزو اصولی‌ترین نیازهاست، نیازمند عزم جدی است و امیدواریم بتوانیم روزی کشور را از تمام حملات سایبری در امان نگه داریم.

حضرتی ادامه داد: راه اندازی چنین مرکزی در دانشگاه‌ها یکی از ایده‌های بسیار خوب در جهت شناسایی استعداد‌ها و نخبگان این عرصه بود. همچنین اقدامات خوبی در فضای امنیت اطلاعات در سطح ملی انجام شد. اتفاقی که این مراکز رقم می‌زنند، باعث خواهد شد مردم با امنیت بیشتری در فضای سایبری به فعالیت‌های خود ادامه دهند تا دست سودجویان در فضای مجازی از مردم کوتاه شود.

وی در پایان گفت: در انتها برای بنده به عنوان یک دانشجو باعث افتخار است که در این مجموعه‌ با پشتکار و مصمم فعالیت می‌کنم و امیدوارم بتوانم در سطح ملی و یا حتی جهانی مفید باشم و بتوانم قدمی در جهت بهبود فضای امنیت اطلاعات کشور بردارم. ما شبانه روز در تلاش هستیم تا بتوانیم فضای امنی را برای کاربران فضای مجازی به وجود بیاوریم و با انواع اطلاع رسانی‌ها و هشدار‌ها سبب کاهش خطرات موجود در فضای مجازی شویم.

باعث افتخار است این مرکز باوجود همه محرومیت‌ها در استان توانسته نقطه عطفی در فضای پژوهشی و عملیاتی کشور به وجود آورد و روز به روز قدرتمند‌تر راه بزرگ و طولانی خود را ادامه دهد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top