تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/03/24 - 17:25
کد خبر: 269321

تدبر در قرآن/ جلسه پانزدهم؛

آیه‌ای که ما همیشه با آن سروکار داریم

آیه‌ای که ما همیشه با آن سروکار داریم

این آیه آیه‌ای است که ما همیشه با آن سروکار داریم. ممکن است کسی بگوید، ای کاش خداوند دلسوزی می‌کرد و شیطان را سر راه انسان‌ها نمی‌گذاشت. در پاسخ باید گفت که این از الطاف خدای تعالی است. چرا که وجود شیطان باعث می‌شود که انسان رشد کند و به کمال برسد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز چهارشنبه پانزدهمین نشست از سلسله جلسات "تدبر در قرآن" با حضور حجت‌الاسلام محمدیان در مهدیه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام محمد محمدیان در پانزدهمین جلسه تدبر در قرآن پیرامون آیات شریف:

قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ ﴿۱۶﴾
گفت پس به سبب آنکه مرا به بیراهه افکندى من هم براى [فریفتن] آنان حتما بر سر راه راست تو خواهم نشست (۱۶)
ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ ﴿۱۷﴾
آنگاه از پیش رو و از پشت‏ سرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها مى‏تازم و بیشترشان را شکرگزار نخواهى یافت (۱۷)

آیات ۱۶ و ۱۷ سوره مبارکه اعراف بدین شرح است:

خداوند عنایت کرده و کاری کرده است که شیاطین در ماه رمضان با مؤمنین کاری نداشته باشند، به شرط آنکه مؤمنین هم به سراغ آنها نروند. اگر ماه رمضان ما با ماه‌های دیگرمان فرقی نکند، معنایش این است که شیاطین با ما اصلا کاری ندارند. شیطان آفتابه دزد نیست، سراغ کسانی می‌رود که گوهری داشته باشند.

این آیه آیه‌ای است که ما همیشه با آن سروکار داریم. ممکن است کسی بگوید، ای کاش خداوند دلسوزی می‌کرد و شیطان را سر راه انسان‌ها نمی‌گذاشت. در پاسخ باید گفت که این از الطاف خدای تعالی است. چرا که وجود شیطان باعث می‌شود که انسان رشد کند و به کمال برسد. شیطان وسیله رشد است. اگر رقیب وجود نداشته باشد، چگونه می‌توان به پیروزی رسید؟ خداوند برای انسان رقیبی قوی به نام شیطان را قرار داده، اما به انسان هم توانایی‌های لازم را عطا کرده است. انسان در رقابت است که رشد می‌کند.

از نکات عجیب این آیات این است که شیطان پس از نافرمانیش، به‌جای اینکه از خدا آمرزش بطلبد، می‌گوید: «فبما اغویتنی لاقعدن لهم...!» این همان تکبر است. همچنین در اینجا بحث جبرگرایی هم مطرح است. چون شیطان می‌گوید: تو مرا گمراه کردی! (با اینکه خودش گمراهی را انتخاب کرده بود)، فلذا می‌گویند رأس جبریون شیطان است.

در آیه ۱۷ می‌بینیم که به جهت‌هایی اشاره شده است، باید دانست همانطور که راه خدا یک راه معنوی است، این جهات هم جهات معنوی است و منظور از آنها احاطه شیطان است، ولی این احاطه به معنی اجبار نیست.

البته آیاتی داریم که وقتی در قیامت انسان‌های جهنمی به شیطان می‌گویند: تو ما را بدبخت کردی، شیطان می‌گوید: من فقط شما را دعوت کردم. البته گاهی اینقدر شیطان به بعضی انسان‌ها نزدیک می‌شود که دیگر انسان اختیارش را از دست می‌دهد، یعنی انسان خودش کاری می‌کند که اختیارش از دست برود (صلب اختیار اختیاری).

یک نکته: ما اصل شکر را قبول داریم. این خوب است که بیاییم و ببینیم کجاها ناشکری می‌کنیم، چون فهم اینکه ما شاکر هستیم یا نه کمی سخت است، اما فهم اینکه ناشکر هستیم یا نه راحت‌تر است.

بعضی هستند که حرف های ناشایست به خدا می‌زنند. آنها حسابشان جداست ولی ما که معمولا با خدا مؤدبانه حرف می‌زنیم هم گاهی در لابه‌لای حرف‌هایمان ناشکری پیش می‌آید. ناشکری می‌تواند در یک نگاه حسرت‌مندانه به داشته‌های دیگران هم وجود داشته باشد.

اگر یک سنگ ریزه کوچک در کفش انسان باشد، راه رفتن برای انسان سخت می‌شود. آنقدر که انسان احساس می‌کند در راه رفتن با یک سنگ بیست کیلویی در دست راحت‌تر از زمانی است که با این سنگ ریزه در کفشش راه می‌رود. گاهی این ناشکری‌های بسیار ریز زندگی انسان را تلخ می‌کند. نمی‌گذارد انسان از زندگیش لذت ببرد و با خدا ارتباط برقرار کند.

خداوند آنقدر به ما نعمت داده که طبق فرموده خود قرآن نمی‌توان آنها را حتی شمارش کرد. بخش عمده‌ای از تلخی‌های شخصی و اجتماعی زندگی ما به همین ناشکری‌ها برمی‌گردد.

نکته آخر: در زیارت عاشورا عبارتی وجود دارد که می فرماید: «اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم». یعنی خدایا ما تو را شکر می‌کنیم اما چه شکری؟ شکر در نعمت؟ شکر در نعمت که هنر نیست. می‌فرماید: شکر می‌کنیم مثل کسانی که در مصیبت‌ها تو را شکر می‌کنند. واقعا جمله بلندی است. همراهی با امام حسین(ع) برای این است که ما به جایی برسیم که در مصیبت هم خدا را شکر کنیم.

حضرت زینب(س) تلخ‌ترین صحنه‌های این عالم را دید ولی بعد از آن همه مصیبت گفت: جز زیبایی چیزی ندیدم! از امام حسین(ع) باید رسیدن به چنین جاهایی را بخواهیم تا بتوانیم در مصیبت‌ها هم خدا را شکر کنیم.


download

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top