تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/03/27 - 16:52
کد خبر: 269483

پیش‌بینی هوش‌مصنوعی برای قهرمان جام‌جهانی 2018 و سایر تیم‌ها

پیش‌بینی هوش‌مصنوعی برای قهرمان جام‌جهانی 2018 و سایر تیم‌ها

این روزها به‌هر جا که نگاه می‌کنیم ردپایی از هوش مصنوعی می‌بینیم. حالا پای این فناوری به فوتبال هم باز شده است. گروهی از محققان با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پیش‌بینی کردند که تیم‌های آلمان و اسپانیا از بالاترین شانس برای پیروزی و کسب عنوان قهرمانی بزرگ‌ترین گردهمایی فوتبال یعنی جام جهانی 2018 روسیه برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اگر اهل فوتبال هستید و جام جهانی 2010 را تماشا کرده باشید حتما خاطرتان هست که یک اختاپوس دیوانه فوتبال به‌نام "پل" توانست از بین 14 مسابقه نتیجه 12 مسابقه را به‌درستی تشخیص دهد. او حتی موفق شد در بازی فینال این دوره از رقابت‌ها که بین تیم‌های اسپانیا و هلند برگزار شد تیم قهرمان را پیش‌بینی کند. تیم اسپانیا با پیروزی یک بر صفر در برابر هلند موفق به کسب عنوان قهرمانی جهان شد. حالا هشت سال از آن سال می‌گذرد و در مسابقات جام جهانی 2018 روسیه فناوری وارد میدان می‌شود و قرار است از یک روش کاملا علمی برای پیش‌بینی مسابقات استفاده شود: یک سیستم AI که این تورنمنت را 100 هزار بار شبیه‌سازی کرده است.

طبق نتایج این شبیه‌سازی‌ها، بیشترین شانس متعلق به اسپانیا است و پس از آن دو کشور آلمان و برزیل شانس‌های بعدی هستند.

محققان دانشگاه فنی دورتموند، دانشگاه فنی مونیخ و هم‌چنین دانشگاه خنت بلژیک در کنار هم موفق شدند با استفاده از یادگیری ماشین به این نتایج دست پیدا کنند. اطلاعاتی که در این سیستم از آن‌ها استفاده شد شامل جایگاه کشورها در رده‌بندی فیفا، جمعیت هر کشور، تولید ناخالص ملی (GDP)، پیش‌بینی کارشناسان، تعداد نفرات از یک باشگاه که در تیم ملی کشورشان کنار هم بازی می‌کنند، میانگین سنی بازیکنان و تعداد قهرمانی‌های آن‌ها در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا می‌شود.

سیستم شبیه‌ساز AI این گروه برای این منظور حدود 100 هزار بار شبیه‌سازی تورنمنت را انجام داد و احتمال صعود تیم‌ها از مرحله گروهی و بعد از آن، عبور از مراحل حذفی و رسیدن به مسابقه فینال را محاسبه کرد. جدول زیر شانس هر تیم در مرحله گروهی را نشان می‌دهد.

این جدول هم شانس تیم‌ها برای کل این تورنمنت را نشان می‌دهد. بر اساس این جدول، بیشترین شانس قهرمانی متعلق به کشور اسپانیا است و بعد از آن، کشور آلمان با اختلاف بسیار اندک شانس دوم است.

اما جالب‌تر از همه، شانس بالای آلمان در مراحل حذفی و کسب مقام قهرمانی جام جهانی برای دومین دوره متوالی است.

محققان دلیل این مسئله را شانس بیشتر آلمان در مرحله نیمه نهایی برابر تیم اسپانیا می‌دانند، اما موضوع آن است که راه آلمان برای رسیدن به جمع چهار تیم پایانی دشوارتر از اسپانیا است به‌همین دلیل، شانس حذف آن‌ها در مراحل حذفی بیشتر است.

اما خود این محققان هم اذعان دارند که در این تورنمنت هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و هیچ چیز از قبل قابل پیش‌بینی نیست. همان‌طور که، مدل یادگیری ماشین آن‌ها نمی‌توانست اخراج سرمربی تیم ملی اسپانیا و انتصاب مربی جدید در فاصله دو روز مانده به اولین مسابقه این تیم را پیش‌بینی کند.

ما هم مانند همه مردم ایران امیدوارم که تیم ملی کشورمان بتوان با ارایه بازی‌های خوب شگفتی‌ساز شود و نادرست بودن این پیش‌بینی‌ها را اثبات کند.

منبع: مادربرد.وایس

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top