تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/03/27 - 22:37
کد خبر: 269502

طراحی نرم‌افزار پیش‌بینی جام جهانی توسط دانشجویان کرمانشاهی

دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه توانستند برای اولین بار، اپلیکیشن پیش‌بینی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه (papp) را طراحی کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، این روز‌ها تب فوتبال در میان جوانان داغ است و با وجودی که دانشجویان این روز‌ها درگیر امتحانات شده اند؛ اما فوتبال نیز آن‌ها را درگیر کرده است و تلاش می‌کنند زمان خود را بین امتحانات و فوتبال قسمت کنند.

دانشجویان فوتبالی دانشگاه صنعتی کرمانشاه نیز برای پیش بینی بازی‌ها تصمیم گرفتند، اپلیکیشن پیش بینی جام جهانی را طراحی کنند. نکته جالب اینکه این اپلیکیشن تا به حال توانسته نتیجه بازی‌ها را تا حدودی درست حدس بزند.

سیاوش حسینی، عضو تیم طراحی این اپلیکیشن گفت: امروزه استفاده از هوش مصنوعی بیش از پیش در ابعاد مختلف زندگی بشر جای خود را پیدا کرده است. به همین دلیل در آستانه برگزاری رقابت‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه، تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه اقدام به طراحی و عرضه اپلیکیشنی کرده اند که با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و ریاضیات پیشرفته اقدام به پیش بینی نتایج نهایی مسابقات در این دوره از رقابت‌ها را می کند.

حسینی در ادامه افزود: این اپلیکیشن که در بستر سیستم عامل اندروید و برای تلفن‌های همراه هوشمند ایجاد شده، می‌تواند پیش بینی نهایی بازی‌های فوتبال مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ را براساس داده‌های نیمه نخست بازی انجام دهد. فرایند طراحی اپلیکیشن به این صورت است که اطلاعات بازی‌های تیم‌های راه یافته به جام جهانی جمع آوری شده است و برای هر تیم، شبکه خاص مربوط به آن تیم طراحی شده که با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده، می‌توان مدل هرتیم را بدست آورد.

وی در ادامه اضافه کرد: مدل هر تیم به صورت دو فرمول است که فرمول اول تعداد گل‌های تیم مد نظر و فرمول دوم تعداد گل‌های تیم حریف است که با جایگذاری اطلاعات در داخل فرمول می‌توان نتیجه نهایی را بدست آورد که در این اپلیکیشن برای افزایش دقت، در هر بازی مدل هر دو تیم به صورت موازی اجرا می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه این برنامه با دقت بسیار بالا نتیجه هر بازی را پیش بینی می‌کند، گفت: اما در بعضی شرایط امکان خطا نیز وجود دارد که این مقدار خطا به چند عامل بستگی دارد. یک عامل را می‌توان درتغییر ساختار تیم دانست. زیرا این مدل‌ها بر اساس بازی‌های تیم‌ها در مرحله مقدماتی جام جهانی که دارای یک ساختار خاص بودند استخراج شده است و عامل دیگر کافی نبودن اطلاعات لازم برای بدست آوردن مدل بعضی از تیم‌ها است.

حسینی به نحوه استفاده از این اپلیکیشن اشاره کرد و گفت: در این برنامه از کاربر خواسته می‌شود تا اطلاعات نیمه نخست بازی را وارد کنند. این اطلاعات شامل تعداد گل تیم‌ها در نیمه نخست، تعداد موقعیت گل تیم‌ها در نیمه نخست، تعداد شوت داخل چارچوب تیم‌ها در نیمه نخست و مالکیت توپ تیم‌ها (%) در نیمه نخست است. براساس جمع آوری یک پایگاه داده عظیم و با کمک روش‌های ریاضی پیچیده، مدل تمام تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ استخراج شده است و بر مبنای این مدل‌ها است که پیش بینی صورت می‌گیرد. با توجه به تعداد متفاوت داده‌های موجود برای بازی‌های تیم‌های مختلف در مرحله مقدماتی که به منظور مدلسازی مورد استفاده قرار گرفته است، بدیهی خواهد بود که دقت مدل‌ها برای تمامی تیم‌ها یکسان نباشد و برای تعدادی دقت بالاتر و برای تعدادی دقت پایین تری به دست می‌آید.

غلامحسین روشنی، استاد راهنمای تیم طراحی این اپلیکیشن نیز با قدردانی از دانشجویان و با اشاره به اینکه این تیم دانشجویی در ساخت این اپلیکیشن بسیار پر تلاش بودند و حجم عظیم کار بر عهده خود دانشجویان بود، گفت: با توجه به مطالعه صورت گرفته از جانب دانشجویان، ایده پیاده سازی این اپلیکیشن برای اولین بار مطرح شد و تیم سازنده این اپلیکیشن در نظر دارد برای بازی‌های آتی لیگ‌های معتبر دنیا که داده‌های بیشتری به منظور مدلسازی در دسترس دارند، اقدام به منتشر کردن اپلیکیشن دیگری در این راستا کند.

وی اضافه کرد: لازم به ذکر است تمامی فرآیند‌های طراحی و اجرای UI و UX، توسعه دهندگی اندروید و مدلسازی شبکه‌های عصبی توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه اجرا شده است.

روشنی گفت: تیم سازنده این اپلیکیشن متشکل از آقایان محمدامیر ستاری و سیاوش حسینی دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق و عباس قدردان دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر تحت نظارت من و محمدامین ایمانی است.

در پایان حسینی از در دسترس بودن این اپلیکیشن خبر داد و گفت: هم اکنون این اپلیکیشن در بسیاری از فروشگاه‌ها و ارائه کنندگان داخلی و بین المللی نرم افزار‌های اندروید، قابل دریافت است و کاربران م یتوانند از طریق آدرس اینترنتی فروشگاه‌ها جهت دریافت رایگان این اپلیکیشن اقدام کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وضعیت پریشان دانشگاه‌ها در آمریکا/ حمایت تمام قد دانشجویان از فلسطین در برابر رژیم بی‌آبرو
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top