تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/03/28 - 09:22
کد خبر: 269562

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی کرد؛

چالش‌های عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای

در این بین، نقش مخرب تاجیکستان که به دلیل هراس از ایران به جهت فرهنگ مسلط ایرانی و تحت تاثیر قرار دادن فرهنگ کمونیستی این کشور که با ادعای واهی حمایت از تروریسم مطرح می‌شود با توجه به اینکه طبق اساسنامه این سازمان عضویت عضو جدید باید با موافقت تمامی اعضا باشد نقش جدی دارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برگزاری نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای در هفته گذشته و اعلام حمایت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه به عنوان قدرت مسلط این سازمان از عضویت دائم ایران در شانگهای در حالی که این مساله نزدیک به 15 سال است که مسکوت مانده و جمهوری اسلامی ایران صرفا عضویت ناظر این سازمان را داراست موجب بحث‌های گوناگونی از چرایی عدم‌عضویت دائم ایران و مزایا و معایب مترتب بر عضویت در این سازمان شده است.

در این راستا باید توجه داشت که عضویت دائم ایران تاکنون بنا به دلایلی محق نشده که مهم‌ترین دلایل آن یکی بحث تحریم‌های بین‌المللی و دیگری ملاحظات برخی کشورهای کوچک این سازمان مانند تاجیکستان است. در مورد تحریم‌ها اگر چه اینگونه عنوان می‌شد که پس از برجام و رفع ظاهری تحریم‌های بین‌المللی مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت اما همچنان مساله‌ی عضویت دائم ایران مسکوت ماند تا توجه به نکات دیگری جلب شود.

در این بین، نقش مخرب تاجیکستان که به دلیل هراس از ایران به جهت فرهنگ مسلط ایرانی و تحت تاثیر قرار دادن فرهنگ کمونیستی این کشور که با ادعای واهی حمایت از تروریسم مطرح می‌شود با توجه به اینکه طبق اساسنامه این سازمان عضویت عضو جدید باید با موافقت تمامی اعضا باشد نقش جدی دارد. اما فارغ از این مسائل، باید توجه داشت جدا از مواردی که معمولا در رسانه‌ها مطرح می‌شود که عمدتا دال مرکزی آن تاسف از عدم‌عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در این سازمان است به نظر می‌رسد عضویت دائم در شانگهای چالش‌هایی نیز دارد که عمده‌ترین آنها در دو  محور زیر قابل اشاره است:

1- مورد اولی که باید به آن توجه داشت چالش‌های درونی و عدم‌همگونی این سازمان است. در واقع هرچند که از این سازمان به عنوان یکی از مهم‌ترین سازمان‌های منطقه‌ای یاد می‌شود اما به نظر می‌رسد تعارض منافع بین اعضا و عدم‌وحدت رویه مساله‌ای است که چابکی را از سازمان گرفته و آن را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. در این زمینه عضویت همزمان چین و روسیه هرچند که در نگاه اول یک ظرفیت عظیم محسوب می‌شود اما در واقع از آنجا که هرکدام از این دو عضو داعیه‌ی رهبری سازمان را دارند بیشتر باعث قطب‌بندی درونی در سازمان شده و روند آن را با چالش مواجه کرده است.

از موارد دیگر در این زمینه می‌توان به عضویت همزمان دو دشمن دیرینه یعنی چین و هند در این سازمان اشاره کرد که با توجه به نزدیکی پاکستان به چین و هند به روسیه خود موید قدرت‌نمایی قطب‌های این سازمان در برابر هم است. این مساله یعنی قطب‌بندی درونی علاوه بر آنکه چابکی را از سازمان گرفته آن را با چالش جدی در تصمیم‌گیری مواجه کرده به طوریکه این سازمان در بسیاری از تحولات بین‌المللی که خود اعضای آن درگیر آن هستند توان تاثیرگذاری چندانی ندارد که مساله‌ی اوکراین و یا اتفاقات دریای چین جنوبی در همین زمینه قابل اشاره است.

2- اما مورد دوم که اصالت بیشتری به عدم‌عضویت جمهوری اسلامی ایران به صورت دائم در این سازمان می‌دهد اصول اساسی سیاست خارجی کشور مبنی بر عدم شرکت در ائتلاف‌هایی با رنگ و بوی ایدئولوژیک غربی یا شرقی است. در این زمینه هرچند عده‌ای معتقدند که محوریت کار شانگهای مباحث اقتصادی است اما باید توجه داشت فارغ از وجه ضدهژمونیک این سازمان که در جای خود قابل ستایش است شانگهای به طور مشخص دارای نگاه و رویکرد شرقی به سیاست خارجی بوده به طوری که حتی برخی آن را به عنوان ناتوی شرقی برشمرده‌اند(هرچند که این تعبیر با واقعیت فاصله بسیار دارد). در این زمینه باید توجه داشت فدراسیون روسیه با همراهی هند نسبت به سایر اعضا تمایل بیشتری برای استفاده از شانگهای به عنوان یک سازمان با رویکرد شرقی دارند که این مساله نباید از نظر دور بماند.

به طور کلی با توجه به دو نکته‌ی فوق و با عنایت به این مساله که عضویت ناظر جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه تعهدی در قبال سازمان برای آن ایجاد نمی‌کند باعث بهره‌مندی از بسیاری از مزایای سازمان به ویژه در حوزه قراردادهای اقتصادی می‌شود به نظر می‌رسد برخلاف آنچه بیشتر در محافل رسانه‌ای مطرح می‌شود عدم‌عضویت دائم ایران در این سازمان نه تنها مساله چالش‌زایی نیست بلکه تا حدی تامین‌گر منافع جمهوری اسلامی ایران نیز می‌باشد.

کاظم عبدالحمیدی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top