تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/03/28 - 23:50
کد خبر: 269646

بهروز فرنو؛

سنجش امکان استعمار

سنجش امکان استعمار

مناسبات استثماری به معنای استعمار قدیم [و جدید و] حاکمیت ارتش‌های دول استکباری در مناطق تحت سلطه، دیگر معنای سابق را ندارد، بلکه برقراری رژیم‌های وابسته به استعمار جدید یا امپریالیسم نیز دیگر به‌صورت سابق امکان‌پذیر نیست.

خبرنامه دانشجویان ایران: بهروز فرنو*// چنانکه در قسمت‌های قبلی متذکر شدیم، (اینجا)، (اینجا) و (اینجا) بحران و مشکلات بشر کنونی تنها ارتباطی به خانه، محله، شهر و کشور ما ندارد؛ بلکه عالمی که پانصد سال با وضع مدرن تناسب پیدا کرده، اکنون با تزلزل در مبانی مدرن، آشفته شده و مناسبات دیگری را جست‌وجو می‌کند. در این تزلزل نه‌تنها مناسبات استثماری به معنای استعمار قدیم [و جدید و] حاکمیت ارتش‌های دول استکباری در مناطق تحت سلطه، دیگر معنای سابق را ندارد، بلکه برقراری رژیم‌های وابسته به استعمار جدید یا امپریالیسم نیز دیگر به‌صورت سابق امکان‌پذیر نیست(۱).

مثلا در ایران امکان وقوع کودتای آمریکایی مثل ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ نیست. کودتایی که به گفته دست‌اندرکاران آن از ارزان‌ترین کودتاها برای آمریکا بود و از یک میلیون دلاری که برای آن پیش‌بینی شده بود فقط ۷۰هزار دلار هزینه شد که آن هم به اراذل و اوباشی مثل شعبان بی‌مخ و ایادی شهر نو پرداخت شده بود. همچنین کودتایی مثل کودتای پینوشه(۲) در شیلی یا اقداماتی مثل حمله به خلیج خوک‌ها(۳) در کوبا یا جنگ ویتنام و کره، دیگر با شرایط قبل امکان‌پذیر نیست.

همچنین سلطه اسرائیل بر فلسطین و برتری نظامی آن به مراتب نسبت به دهه‌های قبل، از وجوه مختلف تضعیف شده است. البته مسلم، این تحولات به منزله کاهش مشکلات ممالک انقلابی و محور مقاومت نیست و استکبار جهانی برای حفظ قدرت خود روش‌های جدیدی را همچون ترویج افکار سلفی و افراطی تعقیب می‌کند [چنانکه تاکنون و با سیاست‌هایی چنین،] بسیاری از نقاط منطقه را ویران کرده و به خاک و خون کشیده است. اما خود این اقدامات نشان‌دهنده آن است که قدرت‌های استکباری و در رأس همه آنها امپریالیسم آمریکا امکانات سابق خود را برای حضور پرهزینه در نقاط بحرانی از دست داده‌اند و حتی‌المقدور با ترویج گروه‌های افراطی و ایجاد تفرقه در هر منطقه سعی دارند مطامع خود را تعقیب کنند. حتی با استقرار دولت‌های تندرویی چون جمهوری‌خواهان و [ریاست‌جمهوری] ترامپ نیز گرچه ظاهرا مشکلات ما و مجامع انقلابی افزایش پیدا می‌کند، اما خشونت یا دیوانگی تصنعی، نخواهد توانست مشکلات استعمارگروی در زمانه ما را کاهش دهد و سلطه مستکبران را مجددا احیا کند.

همه آنچه گفته شد به معنای آن نیست که مشکلات مقابله با سیاست‌های استکباری کاهش یافته است، اما صورت این مقابله به اقتضای زمانه متفاوت شده است. در عین حال مساله این نیست که اقدامات و تدابیر مدیریتی در داخل بی‌نقص است یا همه مشکلات ناشی از اقدامات دشمنان است، بلکه مطلب آن است در مواجهه با مشکلات داخلی و خارجی، [باید که] وجه جهان‌گیر و کلی آن مدنظر باشد و هر تمهیدی برای مقابله با مشکلات، نمی‌تواند بی‌نسبت با زمان و مسائل آخرالزمانی عالم کنونی باشد. در مطالب بعدی تفاوت مواجهه با مشکلات با عنایت به «صورت جهانی هر مشکل» و «وجه کلی» آن، [و نیز سیاست‌هایی ملازم] با غفلت از آن وجوه کلی، با تفصیلی بیشتر، بحث خواهد شد.

پی‌نوشت‌ها:
۱- در استعمار کلاسیک، کشور استعمارگر، دولتی نظامی در دل کشوری تشکیل داده و امر استعمار (تاراج ذخایر و منابع کشور مورد استعمار) را مستقیما به پیش می‌برد؛ چنانکه انگلستان از حدود ۱۸۰۰ تا ۱۹۲۸ با هند کرد. با پیدایی جنبش‌های استقلال‌طلبانه، امکان پیگیری استعمار کهن یا کلاسیک با مشکلاتی جدی مواجه و عملا منتفی شد؛ اما «سیاست‌های استعماری» و «استعمارگری» پایان نیافت و ظاهری جدید به خود گرفت. در استعمار جدید، حکومتی ظاهرا بومی بر کشوری ظاهرا مستقل حکومت می‌کرد که البته دست‌نشانده و عامل دول استعمارگر بود. با پایان جنگ سرد و نظام دوقطبی سیاسی، سلطه صورتی جدید یافت و از طریق دیکته دستورالعمل‌های مدرنیزاسیون توأم با غلبه رسانه‌ای، فی‌الجمله صورت پیچیده و ذووجوهی از استعمار پیدا شد که دیگر به‌صرف نهضت‌های ضداستعماری استقلال‌طلبانه یا انقلاب‌هایی برای کنار زدن پادشاهی‌های دست‌نشانده، قابل درمان و تدارک نیست و آگاهی و خودآگاهی اساسی و اصیل، چه فردی و چه جمعی می‌طلبد.

۲- کودتای ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ شیلی که طی آن، سالوادور آلنده به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور مارکسیست (که به صورت دموکراتیک به قدرت رسیده بود) همراه هزاران نفر دیگر، توسط ارتش و با معاضدت سازمان سیا، کشته شدند و آگوستو پینوشه، فرمانده ارتش و عامل اجرای کودتا، قدرت را در دست گرفت و خود را رئیس‌جمهور خواند.

۳- عملیات نظامی ناموفقی در ۱۹۶۱ بود که توسط آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا برای ساقط کردن فیدل کاسترو در کوبا طراحی شده بود.

* پژوهشگر تاریخ و فلسفه

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top