تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/03/31 - 09:27
کد خبر: 269912

آیا مجلس نظر قاطع رهبری درباره FATF را عملی می‌کند؟

مجلس باز هم مردود می‌شود؟

مجلس باز هم مردود می‌شود؟

باید منتظر ماند و دید بررسی معاهدات کاملا آمریکایی چون FATF و پالرمو که زنجیرهایی بر پای کشور هستند و در آینده صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد و امنیت ملی ما وارد خواهد کرد در مجلس تصویب خواهد شد و یا در ادامه مردودی های مجلس بار دیگر نمره تجدیدی در کارنامه این نهاد درج خواهد شد؟ آیا نظر صریح رهبری اعمال خواهد شد و یا باز با هیاهو و ایجاد جو رسانه ای توسط طیف خاصی از نمایندگان سعی در پشت پا زدن به آن خواهند داشت؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با رییس، نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود پیرامون معاهدات بین المللی چون پالرمو و FATF به نقش مجلس در تصویب آنها اشاره کرده و فرمودند: " این معاهدات ابتدا در اتاقهای فکر قدرتهای بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولتهای همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً 150 کشور پذیرفته اند شما چطور آن را رد می کنید؟ همانگونه که درباره «برخی کنوانسیونهای بین‌المللیِ اخیراً مطرح شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند."

این سخنان صریح را باید به عنوان مخالفت ایشان با ماهیت چنین معاهدات دست و پا گیری برای آینده کشور قلمداد کرد. مخالفتی که براساس ذات نقش ولی فقیه باید مبنای عملکرد مجلس در این موضوع و سایر موضوعاتی از این دست باشد. اما مروری بر رفتار مجلس در چند سال آخر نگرانی های زیادی را مبنی بر کم توجهی به این مخالفت ها ایجاد کرده است.
مخالفت تعداد زیادی از نمایندگان با طرح "نظارت بر نمایندگان" که در نهایت با کش و قوس فراوان کلیاتش تصویب شد از جمله این رفتار بهارستانی ها است. طرحی که علی مطهری علیرغم تاکید خاص مقام معظم رهبری بر اجرای چنین طرحی، آن را «سند بردگی» خواند و گفت: "سند بردگی خود را بدست خود امضا نکنیم چرا که نماینده باید آزاد و سبک‌بال و مستقل باشد و بتواند راحت حرف خود را بزند."

از موارد دیگر میتوان به تشکیل فراکسیون " نماینده های ترک زبان" اشاره کرد که علیرغم اعلام نظر غیر مستقیم رهبری توسط برخی نمایندگان دنبال شد که نهایتا با اظهار نظر صریح ایشان برای همیشه این موضوع خاتمه یافت. ایشان در دیدار با نمایندگان دوره دهم مجلس در تاریخ ١۶ خرداد ١٣٩۵ چنین فرمودند: "یک نکته‌ای که خیلی به آن دوستان توجّه بکنند: ببینید ما در داخل کشور یک گُسلهایی داریم، گُسلهای قومی داریم، گُسلهای عقیدتی داریم، سنّی و شیعه داریم مثلاً فرض بفرمایید، گُسلهای جناحی داریم -همین جناحهایی که هست، که می‌بینید- این گُسلها تا مادامی که فعّال نشده، زلزله به وجود نمی‌آید؛ اشکالی هم ندارد. بودن اختلافات اشکالی ندارد. اگر چنانچه این گُسلها فعّال شد، آن‌وقت زلزله به وجود می‌آید؛ سعی دشمن در فعال کردن این گُسلها است؛ حواستان باشد. مرتّباً دارند بر آتش اختلافات میدمند برای اینکه آن را برافروخته‌تر و مشتعل‌تر بکنند."

اما مهم ترین مردودی مجلسی ها را باید در ماجرای پر حاشیه طرح "اعاده اموال نامشروع مسئولان" دانست. طرحی که در پی اجرای ضمانت بخش اصل 142 قانون اساسی مبنی بر شفاف سازی وضعیت مالی رهبری، رئیس جمهور، وزیران و معاونان رئیس جمهور به اتفاق همسر و فرزندانشان بود تا قبل و بعد از دوره مسئولیتشان اموال آنها به صورت غیر متعارف افزایش نیافته باشد. طرحی که علیرغم تاکیدات گسترده مقام معظم رهبری مبنی بر شفاف سازی مالی و اقدامات عملی در مبارزه با فساد، توسط هیات رئیسه مجلس از دستور کار خارج شد و موجی از اعتراضات تشکل های دانشجویی و همچنین امضای طومارهای اعتراضی مردمی را در پی داشت. طرحی که سرانجام نیز به سرنوشت مبهمی دچار شده است.

از نکات مهم این طرح میتوان به جنجال آفرینی های گسترده طیف خاصی از نمایندگان پیرامون آن اشاره کرد، اینکه افرادی مانند مطهری بدون هیچ توجیهی به یکباره با حاشیه سازی پیرامون دفتر رهبری و نهادهای تحت امر ایشان، چنین طرحی را تبلیغاتی و در راستای اغراض سیاسی گروهی خاص دانست و به مخالفت با آن پرداخت.

واقعیت این است که مجلس شورای اسلامی در سال های اخیر در موضوعات حیاتی نتوانسته کارنامه قابل قبولی از خود ارائه دهد. از پیشنهاد طرح هایی که به فرموده رهبری تنها به کمیت کار مجلس افزوده و در برخی موارد نه تنها هیچ اولویتی برای مشکلات کشور ندارند بلکه آنها را در راستای نگاه غربی به مسائل کشور طرح کرده اند مانند طرح های مربوط به حوزه خانواده. از نکات مهم دیگر در حاشیه این مصوبات و طرح ها نوع برخورد بهارستانی ها با منتقدان و مخالفان است. اینکه به راحتی دستور برخورد شدید به نیروهای انتظامی داده میشود و یا دلسوزی تعدادی دانشجوی انقلابی را به هیاهو و برنامه ریزی برای تهدید پیامکی تغییر نام دهند نشان دهنده عدم تحمل نقد کارشناسی از سوی مجلسی ها است، موضوعی که مقام معظم رهبری "استفاده از توانمندی‌های مرکزپژوهشهای مجلس و نیز آرا و دیدگاههای نخبگان خارج از مجلس" را علاج آن دانستند و نه نگاه حذفی نسبت به منتقدان و مخالفان.

باید منتظر ماند و دید بررسی معاهدات کاملا آمریکایی چون FATF و پالرمو که زنجیرهایی بر پای کشور هستند و در آینده صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد و امنیت ملی ما وارد خواهد کرد در مجلس تصویب خواهد شد و یا در ادامه مردودی های مجلس بار دیگر نمره تجدیدی در کارنامه این نهاد درج خواهد شد؟ آیا نظر صریح رهبری اعمال خواهد شد و یا باز با هیاهو و ایجاد جو رسانه ای توسط طیف خاصی از نمایندگان سعی در پشت پا زدن به آن خواهند داشت؟

* گزارش از سعید درویشی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس
چگونه چهره ما به کمک هوش مصنوعی تغییر می‌کند؟ +معرفی اپلیکیشن
پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم
۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
سلیمی: از اقدام پلیس در برخورد با بدحجابی حمایت می‌کنیم
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
آماری جدید از میزان مخاطبان تلویزیون؛ «شبکه ۳» پربازدیدترین
بار سنگین نمایشگاه‌ها روی دوش مردم
برگزاری رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در پارک فناوری پردیس
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top