تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/04/12 - 13:41
کد خبر: 271412

آخرین وضعیت اجرای قانون مالیات

شبکه کانون های تفکر ایران در نامه ای به رئیس مجلس با اشاره به ضروت اجرای اخذ مالیات از خانه های خالی و ایجاد سامانه ملی املاک ، اجرایی نشدن این موضوع علی رغم گذشت بیش از 2 سال از پایان مهلت قانونی از مجلس خواست پیگیر اجرای آن توسط دولت شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، شبکه کانون های تفکر ایران (ایتان) با ارسال نامه ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس درباره ضرورت پیگیری عدم اجرای قوانین مصوب توسط دستگاه های اجرایی کشور و تاکید بر جای خالی اجرای اخذ مالیات از خانه های خالی و ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان یکی از قوانین کلیدی بخش مسکن، خواستار پیگیری مجلس از دولت برای تسریع در اجرای مواد مرتبط با این موضوع در قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم شد. متن کامل نامه این شبکه در ادامه آمده است:

جناب آقای دکتر علی لاریجانی

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام

چنانچه مستحضرید یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دیدار اخیر خود در 30 خرداد سال جاری، پیگیری عدم اجرای قوانین مصوب توسط دستگاه های اجرایی کشور بود.

اخذ مالیات از خانه های خالی و ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور یکی از قوانین کلیدی بخش مسکن است که در سال 94 به عنوان بخشی از قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم به تصویب مجلس رسید اما تا کنون اجرایی نشده است. مطابق سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳8۵ تعداد واحدهای مسکونی خالی کشور650 هزار واحد و در سال 1390، 1.6 میلیون واحد بوده است.

در آخرین سرشماری کشور در سال 1395 تعداد این واحدها به بیش از 2.58 میلیون واحد رسید که نشان از افزایش چشمگیر این واحدها دارد. اخذ مالیات بر خانه های خالی راهبرد اساسی برای مقابله با احتکار واحدهای مسکونی است و در ماه‌های اخیر که کشور با افزایش شدید قیمت خرید و اجاره مسکن مواجه شده است، جای خالی اجرای این قانون کاملا احساس می‌شود.
بر اساس ماده 54 مکرر قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان واحد خالی شناسایی شوند، از سال دوم به بعد مشمول این مالیات خواهند شد. لازمه اجرای این ماده از قانون، ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور است. طی تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر همین قانون، وزارت راه و شهرسازی موظف شد حداکثر تا بهمن ۹۴  این سامانه را ایجاد کند. با این وجود هنوز اتفاق قابل توجهی برای اجرای این موارد قانونی رخ نداده است.
در این شرایط و با توجه به مطالبه رهبری از مجلس شورای اسلامی، لازم است نمایندگان مجلس هرچه سریعتر وظیفه قانونی خود برای پیگیری اجرای ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور و اخذ مالیات از خانه های خالی را انجام دهند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top