تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/04/12 - 21:26
کد خبر: 271456

همایش «خستگی ممنوع» با حضور دانشگاهیان برگزار شد؛

جلیلی: استعداد از بین بردن گزینه تحریم را هم داریم/ حاجی‌دلیگانی: مشکل مجلس این است که در مشت لاریجانی قرار دارد

جلیلی: استعداد از بین بردن گزینه تحریم را هم داریم/ حاجی‌دلیگانی: مشکل مجلس این است که در مشت لاریجانی قرار دارد

جلیلی خاطر نشان کرد: فضایی که بعد از این مرحله ممکن است شکل بگیرد این است که بگویند آمریکا قابل اعتماد نیست و اروپا هم از آمریکا بدتر است، اما راه دیگری نداریم و نمی‌شود کار دیگری کرد. این حرف صحیح نیست چرا که باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها را شناخت و درست از آن استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همایش دانشجویی «خستگی ممنوع» امروز سه شنبه ۱۲ تیرماه از ساعت ۱۷ در سالن سوره حوزه هنری با موضوع بیان نظرات تخصصی به دولت برگزار شد.

در این همایش که به همت بسیج دانشجویی هفت دانشگاه بزرگ تهران برگزار و با استقبال دانشگاهیان و اقشار مختلف مردم همراه شد، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی، حجت‌‌الله عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)، حسین صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد، مسعود براتی فعال اسبق دانشجویی، امیرحسین ثابتی مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، صادق شهبازی دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی و جمع دیگری از کارشناسان و فعالان دانشگاهی حضور یافتند.

مشاهده گزارش تصویری همایش دانشجویی «خستگی ممنوع»

* جلیلی: ملت این استعداد را دارد که گزینه تحریم را هم از بین ببرد
سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این همایش با طرح این سوال که در این شرایط اوضاع چه وظیفه‌ای داریم و در این جنگ اقتصادی وظیفه ما چیست گفت: امروز اگر فعالیت‌هایی می‌کنیم فی‌نفسه کافی نیست. وی افزود: نکته اول این است که اگر در این سالن و محیط غباری ایجاد شود دیدن ما مشکل می‌شود، یکی از نکاتی که باید توجه داشت این است که در محیط سیاسی غبارآلود تحلیل صحیح ممکن نیست. همان چیزی که از آن به فتنه تعبیر می‌شود. فتنه یعنی غبارآلوده شدن فضا که نتوانیم یک پدیده را درست تحلیل کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این که یکی از فرصت‌های خوب ما اکنون این است که غبارها فرونشسته و می‌توانیم صحنه را درست تعریف کنیم، تصریح کرد: امروز اگر فضایی در جامعه پدید آمده باید کار کنیم، چون ممکن است دشمن جنگی دیگر تحمیل کند و غبار جدیدی به وجود بیاید. امروز روشن شده که با آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد. امروز راه درست و غلط مشخص شده و باید کسانی که به این نتیجه رسیده‌اند مسیر قبلی درست نبوده فکر کنند که چه باید کرد.

جلیلی خاطر نشان کرد: فضایی که بعد از این مرحله ممکن است شکل بگیرد این است که بگویند آمریکا قابل اعتماد نیست و اروپا هم از آمریکا بدتر است، اما راه دیگری نداریم و نمی‌شود کار دیگری کرد. این حرف صحیح نیست چرا که باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها را شناخت و درست از آن استفاده کرد. کار هوشمندان و با بصیرت این است که ظرفیت‌ها را بشناسیم و اگر این نگاه کلان را نداشته باشیم دچار اشتباه می‌شویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: خیلی‌ها می‌گویند انقلابی نباید محافظه کار باشد، اما محافظه‌کار نبودن یعنی این که به حداقل‌ها اکتفا نکنیم، انقلابی بودن این نیست که داشته‌ها را تخریب کنیم و به قله نگاه نکنیم، این قتلگاه انقلاب است. دشمن می‌خواهد ناامیدی را طوری نشان دهد که ما داشته‌ای نداریم. این که آمریکا امروز از گزینه نظامی حرفی نمی‌زند این است که ما داشته‌هایی داریم و دشمن نمی‌تواند به گزینه نظامی تکیه کند، لذا راه‌های دیگری انتخاب می‌کند. وی با بیان این که ما باید کاری کنیم تا گزینه تحریم از روی میز برداشته شود تصریح کرد: گزینه نظامی با تجربه دفاع مقدس و همچنین دفاع از حرم برداشته شد و ملت ما این استعداد را دارد که گزینه تحریم هم از بین ببرد.

جلیلی با اشاره به این که دشمن می‌خواهد هسته‌ای را مسئله ما کند و برای ما با تعریف مسئله راه‌حل ارائه کند تاکید کرد: اگر به مسیرهای غلط نگاه کردید و جواب نداد باید مسیرهای صحیح را جایگزین آن کنید، یک زمانی می‌گفتند مسکن مهر ایراد دارد چرا که 40 هزار میلیارد نقدینگی داشت، اما در همین چند سال که دولت دست‌شان بود نقدینگی از 470 هزار میلیارد به 1600 هزار میلیارد تومان رسیده است، در روز نزدیک به هزار میلیارد نقدینگی خلق می‌شود. سال 92 می‌گفتند 80 درصد مسائل ربطی به تحریم ندارد، خُب اگر ربطی نداشت مدیریت صحیح کنید.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: سال گذشته همین ایام بود که من در جلسه‌ای هشدار دادمبا کاتسا تحریم‌های جدیدی در حال شکل‌گیری است، اما در جواب به ما گفتند اگر کسی خواست آمریکا برود تحریم می‌شود و کسی هم آمریکا نمی‌رود! در حالی که کاتسا در برگیرنده‌ تحریم‌های جدیدی بود.

وی با اشاره به این که هوشیار کردن دولت کمک کردن به آن است، تصریح کرد: کمک به دولت وظیفه ما است، اما کمک کردن تایید الکی نیست و اگر جایی ایراد دارد باید بگوییم. عزم جدی داشتن با خوشگذرانی جمع نمی‌شود، ما امروز در بسیاری از عرصه‌ها باید بدانیم چه کار می‌کنیم. جنبش دانشجویی به جای جو‌گیری باید جو شکن باشد، «عمار» هنرش این بود که جو را می‌شکست و اجازه نمی‌داد هر کس  هر فضایی که دلش خواست درست کند.

جلیلی ادام داد: چه کسی گفته تعامل گسترده با جهان یعنی چند قدرت محدود جهانی، ما 15 کشور همسایه داریم که با کمک آنها بسیاری از تحریم‌ها شکسته می‌شود. سیاست خارجه‌ای موفق است که ریشه در داخل داشته باشد. این که چند قدرت دنیا پای میز مذاکره آمدن حاصل تلاش داخلی بود. تعامل گسترده یعنی منابع قدرت را افزایش بدهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: این که قدرت‌ها می‌خواهند بر سر موشکی با ما مذاکره کنند به خاطر تولید این قدرت در داخل است که آنها را برای مذاکره کردن به تلاش وا می‌دارد. آنچه باعث مانع جنگ با ایران می‌شود حاصل تفکر انقلابی است که امنیت را برای ما پدید آورده است.

مشاهده گزارش تصویری همایش دانشجویی «خستگی ممنوع»

* حاجی‌دلیگانی: لاریجانی گفت باید زودتر به FATF بپیوندیم!
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی، در همایش «خستگی ممنوع»، طیف‌بندی داخلی مجلس را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: یک طیف از نمایندگان مجلس، مربوط به لیست امید هستند که صرفاً گوش به فرمان هستند. در ماجرای استیضاح سه وزیر دولت هم این موضوع به خوبی خود را نشان داد. صبح موضع خاصی داشتند و عصر، موضع خود را تغییر دادند چون به آنها ابلاغ شده بود.

وی طیف دوم نمایندگان مجلس را حدود هشتاد نفر از نمایندگان دانست که رأی‌شان انقلابی است و افزود: البته فقط یک چهارم این افراد می‌توانند کف مجلس عملیات انجام دهند.

حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه سایر نمایندگان نیز میان این دو طیف قرار دارند و مستقل هستند، تصریح کرد: مشکل اصلی مجلس این است که در مشت لاریجانی قرار دارد و او هر برنامه‌ای را بخواهد، در مجلس پیش می‌برد.

نماینده شاهین‌شهر به لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم اشاره کرد و با یادآوری اینکه رهبر انقلاب به صراحت، نمایندگان را از پذیرفتن این کنوانسیون‌ها منع کردند، اظهار داشت: پس از بیانات رهبر انقلاب، همه تصور کردند کار FATF تمام شده است، اما آقای لاریجانی بعد از آن به مجلس آمد و گفت فلان کشور چنین حرفی گفته و باید زودتر کاری بکنیم و باید زودتر به FATF بپیوندیم!

وی با بیان اینکه چهل سؤال و ابهام را نسبت به  FATF مشخص کرده‌ایم، تصریح کرد: باید پرسید که آیا یک نفر وجود دارد که  به این ابهامات پاسخ دهد؟

حاجی‌دلیگانی با انتقاد از صداوسیما گفت: صداوسیما که این همه درباره برجام جلسه گذاشت، چرا درباره این موضوع جلسه نمی‌گذارد؟

* ثابتی: دوم خرداد شرایط از امروز بدتر بود
امیرحسین ثابتی مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در همایش «خستگی ممنوع» گفت: برای برون رفت از وضعیت موجود، باید ابتدا تغییر را از خودمان شروع کنیم، ما اگر بخواهیم در دانشگاه و جامعه تاثیر گذار باشیم، باید از آنچه رخ می‌دهد واقع بینی دقیقی داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی برخی از ما این است که دچار یک تصویر و نگاه غیر واقعی شده‌ایم و عده‌ای تصور می‌کنند که امیدی به آینده وجود ندارد و دچار یاس و ناامیدی شده اند، درحالیکه اینگونه نیست و در دوم خرداد شرایط از امروز برای نیرو‌های انقلابی بدتر بود.

ثابتی یادآور شد: آن چیزی که امروز برای ما بسیار مهم است این است که به مرحله مطالبه و اثرگذاری تخصصی برسیم، یعنی اینکه دانشجو بتواند مسائل اصلی کشور را با درسی که می‌خواند پیوند بزند و تخصصی آن را پیگیری کند.

وی افزود: اگر یک دانشجوی اقتصاد امروز تحلیل درستی از وضعیت نداشته باشد، در آینده هم اگر مسولیتی بگیرد می‌شود یکی مانند مسئولانی که امروز می‌بینیم کاری از دستشان بر نمی‌آید.

ثابتی تاکید کرد: اگر دانشجویان انقلابی ما امروز حرفی در رابطه با تخصص خود داشته باشند فردا هم می‌تواند، تحول ایجاد کند، در غیر اینصورت فردا هم به مشکل برخورد می‌کند.

مشاهده گزارش تصویری همایش دانشجویی «خستگی ممنوع»

* شهبازی: عاملان وضعیت موجود به بن‌بست رسیده‌اند نه انقلاب
محمدصادق شهبازی دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی در همایش «خستگی ممنوع» گفت: سال 92 یک عده از جوانان متعهد دور هم جمع شدند و گفتند می توانیم کشور را با تکیه بر درون و توان داخلی اداره کنیم ولی در مقابل عاملان وضع موجود گفتند که نمی شود.

وی تصریح کرد: امروز کسانی که حقوق های نجومی می گیرند یا در باغ لواسان می نشینند و عادت کرده اند که در محافل سیاسی شرکت کرده و برجام را تبریک بگویند، می گویند کشور به بن بست رسیده است ولی کشور در بن بست نیست و آنها هستند که به بن بست رسیده اند.

شهبازی تاکید کرد: ما انقلاب نکردیم که خودمان جای یک عده دیگر بنشینیم، ما انقلاب کردیم که اصول و آرمان های اصلی دین و انقلاب را اجرا کنیم.

شهبازی در ادامه با اشاره به شایعه استعفای مسعود نیلی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی افزود. ما با امسال آقای نیلی خیلی کار داریم. امثال او عامل وضعیت موجود هستند. مگر یادمان رفته که آقای نیلی و دوستانش می گفتید قیمت دلار باید آزاد شود و وقتی قرار بود جلوی دلالی گرفته شود نگذاشتد.

وی با اشاره به وضع آشفته فعلی بازار و اقتصاد ادامه داد. ما طیف فکری‌ای که وضعیت امروز را ایجاد کرده‌اند را رها نخواهیم کرد نه آنها  و نه کسانی که نمی گذاشتند حتی به برجام اعتراض کنیم، مردم هم اینها را رها نخواهند کرد.

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: کشور امروز در بن بست نیست. کسانی در بن بست هستند که وضعیت فعلی را ایجاد کردند. وی گفت: کسانی که نامه می نویسند و می گویند کشور از دست رفته و انقلاب به بن بست رسیده، انگار یادشان رفته که خودشان کشور را به این روز انداخته اند.

شهبازی ادامه داد: ما به عنوان نسل سوم و چهار انقلاب می گوییم کشور در بن بست نیست و ما نسخه شفا بخش اقتصاد مقاومتی را داریم که البته در این مدت اجرا نشده است. وی گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست و به مردم فشار نمی آورد، اقتصاد ریاضتی چیزی است که این آقایان اجرا کردند و کشور را به این روز انداختند.

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید کرد: عده‌ای هستند که سخنرانی انقلابی می کنند ولی از آن طرف در پشت پرده فشار می آورند که  fatf تصویب شود و سعی می کنند بگویند که رهبری چنین نظری دارد در صورتی که رهبر معظم انقلاب صریحا نظر خود را درباره این لایحه دادند.

شهبازی تصریح کرد: کسانی که می خواهند این لایحه استعماری را به ما بخورانند باید بدانند که مشکلات کشور با این لوایح حل نمی شود و اگر اراده ندارند به مردم بگویند خسته شده اند و کنار بروند ما حاضریم در ادامه این مسیر ایستادگی و مقاومت کنیم.

* براتی: مشکلات ربطی به تحریم‌ها ندارد
مسعود براتی کارشناس ارشد حوزه اقتصاد و فعال سابق دانشجویی در این همایش گفت: دولت امریکا از سال 85 اتاق جنگ خودش را در وزارت خزانه داری راه انداخت و ما به عنوان نیروهای انقلابی باید فکر کنیم ببینیم چقدر در این جنگ اقتصادی حضور و فهم داریم؟

وی ادامه داد: خسته نیستیم یعنی برای فضای فعلی ایده و راه حل داریم؛ ما کمتر از 4 ماه فرصت داریم برنامه ریزی کنیم و بعد از 4 ماه دیگر اکثر تحریم ها بر خواهد گشت.

فعال سابق دانشجویی تصریح کرد: در این 4 ماه چیزی که مهم است "ترس" مردم از برگشت تحریم هاست و فقط ترس است. این فضای ترس است که یک رعب و وحشت ایجاد می کند، چیزی است که کار آمریکا را برای مذاکرات بعدی ساده می کند.

وی گفت: ما باید نترسیم و وارد فاز بعدی شویم که برگشت تحریم هاست، باید ببینیم چقدر آمادگی داریم برای آن فضا؟

براتی ادامه داد: یک واقعیتی که در اینجا باید با آن روبرو شویم این است که همه  مشکلات از تحریم ها نیست. مثلا قیمت بالای مسکن آیا ریشه در تحریم دارد؟ آیا معضل حوزه سلامت ما یا واردات سنگین بنزین و اسراف و ... ریشه در تحریم دارد؟

وی تاکید کرد: رسانه ملی باید ترس خود را کنار بگذارند و وارد بحث تحریم ها شود و بگوید آیا تحریم چقدر اثر دارد؟

براتی تصریح کرد: باید بررسی کنیم ببینیم این که مشکلات ناشی از تحریم است را باید چه کنیم. اگر جریان اجتماعی درسال 93 پشت مالیات بر افزایش ارزش یا مالیات بر سود سرمایه می آمد الان مشکلات حل می شد. ما اگر هر چه زودتر گام های خود ر برداریم بهتر است.

وی ادامه داد: رسیدگی به حوزه نفت و عدم وابستگی به آن  و رسیدگی به حوزه تحریم های بانکی  دو پیشنهادی است که می تواند برای رفع مشکلات گره گشا باشد.

مشاهده گزارش تصویری همایش دانشجویی «خستگی ممنوع»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top