تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/04/14 - 02:15
کد خبر: 271672

هدف از طرح خبر دروغین لغو سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران

این روزها که بحث جنگ نفتی آمریکا با اقتصاد ایران، داغ شده، یک خبرگزاری ژاپنی هم به نقل از مقامی بی نام، خبری جعلی می زند و ژاپن را هم وارد این بازی می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، خبرگزاری ژاپنی «کیودو» روز سه‌شنبه ناگهان به نقل از مقامات بی‌نام دولتی ژاپن، از سفر خاورمیانه‌ای «شینزو آبه» و لغو شدن بخش ایرانی این سفر خبر داد.

در همان نگارش اول، این خبر که هیچ مقام رسمی ژاپنی علناً تأییدش نکرده بود، با تأکید بر روی ارتباط این تغییر برنامه سفر با فشار دولت ترامپ برای انزوای ایران روی تلکس‌ها رفت و خوانندگان با خبری مواجه بودند که حدود سه چهارمش، تاریخچه روابط نفتی ایران و ژاپن و ماجرای فشار ترامپ برای کاهش شدید فروش نفت را روایت می‌کرد.

کیودو در خبر خود حتی از هماهنگ شدن قرار ملاقات نخست‌وزیر ژاپن با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور اسلامی ایران هم خبر داده بود و این در حالی است که نهاد ریاست‌جمهوری ایران که اصلا درخواستی برای چنین دیداری دریافت نکرده بود، طبیعتاً تا آن روز از چنین دیداری نه خبر داشت و نه خبر داده بود.

وزارت خارجه هم همان روز واکنش نشان داد و ساعات آخر شبانگاه، بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که «هیچ گفت‌وگو و برنامه‌ای برای سفر شینزو آبه وجود نداشته که بخواهد لغو شود.»

سخنگوی وزارت خارجه حتی مسئله را فراتر از این‌ها دانست و گفت «سفری در آینده قابل پیش بینی در دستورکار نبوده است.»

مقامات رسمی ژاپن که طرف دیگر این ماجرا بودند، تا شبانگاه چهارشنبه صبر کردند و آنگاه آنطور که رویترز گزارش داده، روایت طرف ایرانی را تصدیق کردند.

«موتوسادا ماتانو» سخنگوی وزارت خارجه ژاپن در این مصاحبه گفته که هیچ تصمیمی برای سفر «شینزو آبه» به ایران گرفته نشده بوده است.

عجیب اینجاست که رویترز حتی این خبر تکذیبیه رسمی را با تیتر لغو سفر شینزو آبه به ایران منتشر کرده و در این خبر 7 پاراگرافی، فقط یک بند مختصر را به تکذیبیه رسمی دولت ژاپن اختصاص داده است؛ بندی که در وسط خبر آمده و هیچ تأثیری هم در روند کلی نتیجه‌گیری نگارنده خبر نداشته است.

در این خبر رویترز هم مانند خبر کیودو، گزارش با یک نتیجه‌گیری نفتی تمام می‌شود و خبر «مخالفت ژاپن با کاهش بیشتر خرید نفت از ایران از بیم وارد آمدن ضربه به اقتصاد این کشور» دیده می‌شود.

پخش این خبر کذب -که با سر و صدا از سوی ایران و بی سر و صدا از سوی ژاپن تکذیب شد - با هر هدفی که بود، تأثیر خود را بر روی جنگ روانی ایران و آمریکا بر سر بشکه‌های نفت گذاشت.

حالا حداقل برای 2 روز نام ایران و یکی از قدرت‌های اقتصادی آسیا با هم در یک خبر آمد و اتفاقا در آن خبر، بحث تحریم‌های نفتی ایران و مخالفت نه‌چندان جدی ژاپنی‌ها با قطع کامل واردات نفت از ایران، دیده شده است.

این مخالفت ژاپنی‌ها به این دلیل خیلی جدی نیست که خوانندگان اخبار بین‌المللی، چند روز قبل تحت بمباران خبری غول‌های رسانه‌ای غرب - که حالا توئیتر ترامپ هم به کمکشان آمده - بوده و می‌دانند که قرار شده عربستان با شکستن رکوردهای تاریخی خود، به زودی روزانه 10 و نیم میلیون بشکه نفت استخراج کند تا بازار نفت شوکی از جانب کاهش احتمالی خرید نفت ایران احساس نکند.

ایران هم البته در این بازی رسانه‌ای، گود را خالی نگذاشت؛ روحانی در سوئیس با زبانی قاطع و صراحتی هشدارآمیز اعلام کرد که «می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top