تاریخ انتشار: شنبه 1397/04/16 - 09:38
کد خبر: 271866

ابتکار جالب صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم؛

برکت «سفرهای تابستانی» به خوابگاه‌های دانشجویی می‌رسد

برکت «سفرهای تابستانی» به خوابگاه‌های دانشجویی می‌رسد

مطابق بخشنامه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم که به امضای ذوالفقار یزدان‌مهر رئیس این صندوق رسیده است، صد در صد اجاره‌بهای دریافتی از مسافران تابستانی تا پایان مهرماه در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت و به این ترتیب درآمدی عاید این صندوق و سایر سازمان‌ها نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همزمان با فرارسیدن فصل تابستان و با توجه به این نکته که فعالیت آموزشی عموم دانشگاه‌های کشور تعطیل می‌شود، بنابراین خوابگاه‌های دانشجویی نیز تا زمان بازگشایی دانشگاه‌ها بسته می‌شوند. البته در برخی از دانشگاه‌ها، دانشجویان علی‌الخصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از این فرصت بهره‌مند می‌شوند که بتوانند در تابستان نیز از خوابگاه استفاده نمایند، با این حال، قسمت اعظمی از ظرفیت خوابگاه‌ها بلااستفاده است.

از طرفی دیگر، خوابگاه‌های دانشجویی سراسر کشور نیز درجه‌بندی شده‌اند و در این درجه‌بندی، تعداد زیادی از خوابگاه‌ها دارای درجه 2 یا 3 هستند(مشاهده گزارش رتبه‌بندی کلی خوابگاه‌های دانشجویی در سال 97) و برای اینکه بتوانند خود را به سطح عالی ارتقا دهند، نیاز به منابع مالی دارند. هرچند در سال‌های اخیر صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در مسیر بازسازی و تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی گام‌های بسیار بلندی را برداشته اما بدون شک اعتبارات این صندوق به تنهایی پاسخگوی نیاز دانشگاه‌ها نخواهد بود و لازم بود برای تامین مالی این موضوع، تدبیر دیگری اندیشیده شود.

* ابتکار جالب صندوق رفاه دانشجویان
خالی ماندن و بلااستفاده ماندن خوابگاه‌های دانشجویی در فصل تابستان موجب شد تا صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از این ظرفیت استفاده کند و با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، اقدام به راه‌اندازی طرحی به نام «طرح اسکان مسافران تابستانی در سراهای دانشجویی در تابستان 1397» کند. صندوق رفاه دانشجویان، این طرح را با اهدافی همچون اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، استفاده بهینه از فضای سراهای دانشجویی، کاهش هزینه‌های سفر دانشگاهیان(اعم از دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها) و تشویق به انجام مسافرت‌های تابستانی طرح‌ریزی کرده و به نظر می‌رسد اجرای این طرح منافع زیادی داشته باشد.

* مکانیزم اجرای طرح «اسکان مسافران تابستانی»
مطابق بخشنامه صندوق رفاه دانشجویان، طرح «اسکان مسافران تابستانی در سراهای دانشجویی» از روز شنبه 30 تیرماه آغاز خواهد شد که ابلاغیه آن به روسای بیش از 90 دانشگاه، دانشکده، پردیس‌های دانشگاهی و موسسات آموزش عالی ارسال شده است. براساس این طرح، کلیه فرآیندها اعم از مشاهده ظرفیت، رزرو، پرداخت هزینه و غیره) به صورت اینترنتی و از طریق وبسایتی که به همین منظور تعبیه شده است انجام خواهد شد و از این جهت مسافران تابستانی هماهنگی‌های سفر خود را آسان‌تر انجام می‌دهند.

مطابق بخشنامه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم که به امضای ذوالفقار یزدان‌مهر رئیس این صندوق رسیده است، صد در صد اجاره‌بهای دریافتی از مسافران تابستانی تا پایان مهرماه در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت و به این ترتیب درآمدی عاید این صندوق و سایر سازمان‌ها نخواهد شد. دانشگاه‌ها موظفند درآمد کسب شده را صرف تجهیز و تعمیر خوابگاه‌های دانشجویی کنند و آنها را ارتقا دهند.

به هرحال به نظر می‌رسد اجرای طرح «اسکان مسافران تابستانی در سراهای دانشجویی» از چندین جهت حائز اهمیت است. منفعت این طرح از طرفی به مسافران نوروزی که خود از جنس دانشگاه هستند خواهد رسید و از طرفی این طرح مستقیما منجربه ارتقای محل زندگی دانشجویان خواهد شد.

«خبرنامه دانشجویان ایران» در روزهای آینده درباره هزینه‌های طرح «اسکان مسافران تابستانی در سراهای دانشجویی» و همچنین نحوه ثبت‌نام آن اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

گزارش از مرتضی باجلان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top