تاریخ انتشار: شنبه 1397/04/16 - 10:55
کد خبر: 271881

حسن بهشتی‌پور از دلایل تأخیر در ارائه جزئیات بسته پیشنهادی اروپا می‌گوید؛

تا ابد منتظر برجام نمی‌مانیم

تا ابد منتظر برجام نمی‌مانیم

بهشتی‌پور معتقد است خروج از برجام در شرایط فعلی به سود ما نیست. به این خاطر که اصولا ما با اتکا به برجام از آمریکایی ها مطالبه می کنیم. اما این به منزله آن نیست که ما تا ابد منتظر بنشینیم و بگوییم که همچنان باید در برجام بمانیم.

دکتر حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با اشاره به بسته پیشنهادی اروپا و حساب ویژه ای که برخی روی آن باز کرده بودند گفت: نمی دانم چه کسی روی طرف اروپایی حساب زیادی باز کرده؛ مشخص است که بدون آمریکا عملا کار زیادی از دست طرف اروپایی بر نمی آید.

وی افزود: با این حال ایران تلاش دارد توافقی بین اروپا، چین، روسیه و هند بوجود بیاورد تا بتواند با این کشورها که طرف های اصلی همکاری تجاری با ایران هستند به واسطه شکاف هایی که میان آنها و آمریکا پدید آمده به راهکاری برسند که برجام ادامه یابد.

بهشتی پور ادامه داد: خروج از برجام در شرایط فعلی به سود ما نیست. به این خاطر که اصولا ما با اتکا به برجام از آمریکایی ها مطالبه می کنیم. اما این به منزله آن نیست که ما تا ابد منتظر بنشینیم و بگوییم که همچنان باید در برجام بمانیم.

هزینه قطع صادرات نفت را کل منطقه باید بدهد
این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: تلاش های کنونی با هدف آن است که از طریق اروپا، چین، روسیه و هند به راهکاری برسند تا بتوانند فشارهای آمریکا را خنثی بکنند.

وی با بیان اینکه ایران موضع قاطع خود را در مورد مسئله تحریم نفت اعلام کرد، گفت: از این صریح تر نمی شد موضع گیری کرد. رئیس جمهور تصریح کرد هزینه قطع صادرات نفت فقط برای ایران نیست بلکه برای کل منطقه است. طبیعی است که این موضوع هم تأثیرش را روی قیمت تمام شده نفت در سرتاسر جهان خواهد گذاشت.

بهشتی پور اضافه کرد: این یک راهکار کاملا مشخص است که هشدارهای مقتضی را برای طرف آمریکایی و اروپایی در آن سوی میز مذاکرات در بر داشت.

تحریم های ثانویه آمریکا در مرداد و آبان اجرا می‌شود
به گفته این استاد دانشگاه تهران، واقعیت آن است که مرحله اول تحریم های ثانویه آمریکا تا مرداد ماه و مرحله دوم آن تا آبان ماه به اجرا در خواهد آمد و به نظر می رسد ایران هم نباید به امید اینکه ببیند اروپا در ماه های آتی چه خواهد کرد بنشیند. لذا ایران برای مقابله با شرایطی که در آینده پیش خواهد آمد، ضمن ادامه مذاکرات با اروپا ادامه، مجموعه اقداماتی را نیز در داخل کشور انجام می دهد.

وی تصریح کرد: موضع قاطعی که اتخاذ شد با این هدف بود که طرف مقابل بداند اگر بخواهد ایران را در محاصره اقتصادی قرار دهد باید هزینه آن را هم بدهد.

انتخابات آمریکا، علت اصلی منوط کردن جزئیات تعهدات اروپا به آبان ماه
بهشتی پور ادامه داد: دلیل اینکه آبان مطرح شده آن است که در 14 آبان ماه انتخاباتی در ایالات متحده برگزار می شود که در آن 435 نفر از نمایدگان مجلس نمایندگان و حدود 33 نفر یعنی یک سوم مجلس سنا انتخاب خواهند شد.

اگر در این انتخابات اکثریت در اختیار جمهوری خواهان قرار گیرد دست آمریکایی ها برای پیشبرد سیاست درون گرایی ایالات متحده که مدتی است آن را در پیش گرفته بازتر از قبل خواهد شد. اما اگر دموکرات ها در مجلس سنا به پیروزی برسند و اکثریت مجلس نمایندگان را به دست بگیرند در آن صورت فشار روی ترامپ بیشتر خواهد شد و رئیس جمهور آمریکا مشکلات جدید تری را تجربه خواهد کرد که یکی از آنها ممکن است استیضاح ترامپ باشد. لذا محتمل است اگر دموکرات ها برنده انتخابت شوند شرایط سختی را برای ترامپ بوجود بیاورند. خود این موضوع روی سیاست خارجی آمریکا نیز تأثیر می گذارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دلیل منوط کردن جزئیات بسته پیشنهادی اروپا به آبان ماه همین موضوع است عنوان کرد: به طور قطع ایران ننشسته که تا مرداد دور اول تحریم ها و در آبان دور دوم تحریم ها اعمال شود. مسئولین کشور جهت مقابله با فشارهایی که در پیش خواهد بود از الان مجموعه اقداماتی را انجام می دهند.

وی با تأکید بر اینکه آمریکایی ها می خواهند از طریق این فشارها در داخل کشور نارضایتی عمومی را افزایش دهند و طرحشان نیز فروپاشی از درون است گفت: مسئولین به اندازه کافی نسبت به این موضوع وقوف دارند. مردم هم باید بدانند که در این معادله نقشی کلیدی دارند. آمریکایی ها باید حس کنند که با 80 میلیون نفر طرف هستند نه با گروه ها و جناح ها و نگاه های سیاسی خاص. در چنین شرایطی آمریکایی ها نیز دررفتار خود تجدید نظر می کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top