تاریخ انتشار: شنبه 1397/04/16 - 12:52
کد خبر: 271905

فارغ از هیاهوی رسانه‌ای؛

واقعیت ایران از نگاه خبرنگار محبوب آمریکایی +عکس

ریس ارلیک که کتاب‌های پرفروشی در آمریکا منتشر کرده است، پس از سفر به تهران یک سوغات مفید برای هموطنانش آورده: آگاهی از ایران واقعی.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مشرق، ریس ارلیک خبرنگار باتجربه آمریکا که در رادیو ملی و سی‌بی‌اس فعالیت می‌کند، اخیراً در سفری به تهران به مصاحبه به شهروندان تهرانی پرداخته است تا ببیند واقعاً نظر مردم ایران چیست. سؤالی که ذهن او را مشغول کرده، به ادعای دولت آمریکا برمی‌گردد مبنی بر اینکه می‌خواهد مردم ایران را از دست حکومت‌شان نجات دهد!

وی در مطلبی با عنوان «واقعیت در مورد ایران» می‌نویسد «در بیش از بیست مصاحبه چه در محلات کم‌درآمد و چه ثروتمند، حتی یک نفر را نیافتم که از رئیس‌جمهور آمریکا حمایت کند، حتی کسانی مثل مسعود که شدیداً منتقد حکومت ایران هستند». اشاره او به مسعود، یک جوان بازاری است که با ظاهر خارجی و رویکردهای اصلاح‌طلبانه به پست این خبرنگار خارجی خورده است. ارلیک در مصاحبه با او شنیده است «خصومت با سیاست آمریکا از انقلاب ۱۳۵۷ تا کنون پابرجا بوده است. هر رئیس‌جمهوری هم آمده وضع بدتر شده است. من فکر می کنم بخاطر این است که ما روبروی آمریکایی‌ها ایستاده‌ایم».

او با یک زن چادری و سالمند به نام معصومه نیز صحبت کرده، در نمازجمعه تهران. او به ارلیک گفته است «من واقعاً از این طرف (یعنی ترامپ) بدم می‌آید، نه فقط بخاطر ایران، بلکه به خاطر دنیا. من نمی‌دانم چرا آمریکایی‌ها به او رأی داده‌اند».

نفر بعدی یک جوان برقکار ۳۱ ساله به نام آریا بوده است. ریس از او شنیده که منتظر بود بعد از برجام، اتفاق خوبی در وضعیت اقتصادی‌اش رخ بدهد اما «تغییر زیادی رخ نداد. هیچ تأثیری روی طبقه شاغل نداشته است». آریا اگر چه مخالف کمک‌های ایران در منطقه است اما به ارلیک گفته است «ایرانی‌ها ترامپ را دوست ندارند. آنها باور نمی‌کنند که او قصد حمایت از مردم ایران را داشته باشد».

ارلیک به وقایع دی‌ماه سال گذشته در کشور ما اشاره می‌کند که به نظر او اگر چه از مشهد شروع شد، اما مهمترین عامل گسترش ناگهانی آن علی‌رغم شعارهای مختلف سیاسی علیه حکومت ایران، بیکاری جوانان بوده است. او می‌نویسد در حالی که بیکاری به ۲۹% رسیده است و مردم منتظر بودند که اتفاقی بعد از برجام برای آنها بیافتد، ترامپ توئیت کرده است:

«ایران در تمام حوزه ها شکست خورده، به جز توافق فاجعه‌ای که دولت اوباما بست. مردم بزرگ ایران سال‌ها است تحت فشارند. آنها برای غذا و آزادی گرسنه‌اند. حقوق بشر و ثروت مردم ایران غارت می‌شود. وقت تغییر فرا رسیده است.»

به نظر او این بیانیه‌ها صرفاً «موج‌سواری» بود، بنابر این نمی‌توانست و نتوانست «اعتماد» از دست رفته میان مردم و آمریکا را برگرداند. ارلیک می‌نویسند تازه ترامپ علاوه بر این ورود ایرانیان را به خاک آمریکا حتی برای دیدارهای خانوادگی ممنوع کرده، پایتخت جدید اسرائیل را نیز به رسمیت شناخته که خود یک اقدام منفی نزد «بیشترِ ایرانی‌ها» به شمار می‌آید، از توافق هسته‌ای خارج شده که این حتی برخلاف نظر نهادهای اطلاعاتیِ خود آمریکا در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ مبنی بر بی‌خطر بودن برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

ارلیک با دکتر فؤاد ایزدی که درس‌خوانده لویزیانای آمریکا است در دانشکده مطالعات جهان در تهران دیدار کرده است و به نقل از او می‌نویسد مردم ایران دیدند که تحریم‌ها چه قبل از آنکه توافق هسته‌ای باشد و چه بعد از آن پابرجا ماند، «پس الان چه فایده‌ای دارد که درخواست‌های آمریکا را بپذیرند؟»

ریس ارلیک در نهایت نتیجه می‌گیرد اعتراض‌های داخلی در ایران هر سرانجامی داشته باشد، تقابل «مردم ایران» با ایالات متحده حداقل در آیندهِ قابل پیش‌بینی ادامه خواهد داشت، چون عمده مردم ایران مخالف سیاست‌های مداخله‌جویانه مقامات آمریکا هستند، همان مداخلاتی که بوش بدون مستندات واقعی در عراق انجام داد و حالا ممکن است ترامپ با تبلیغاتی که علیه ایران راه انداخته است، همان خیالات را داشته باشد.

منبع: http://progressive.org/magazine/the-truth-about-iran

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top