تاریخ انتشار: شنبه 1397/04/16 - 13:20
کد خبر: 271914

دانشجوهای بسیجی، پای کار صنعت

بسیح دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف قصد دارد طی برنامه «مواجهه تخصصی» سری مسابقات دانشکده‌ای را برگزار کند که دانشجویان بتوانند هرچه بیشتر درباره مسائل صنعت ایده‌پردازی کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، پیوند دانشگاه و صنعت از جمله موضوعاتی است که در چندسال اخیر مورد توجه همگان قرار گرفته و هر فرد در سمت و مسئولیت خود سعی می‌کند گامی نو در جهت این آشتی و پیوند بردارد.

اگر حل مشکلات صنایع به دانشگاه‌ها سپرده شود بدون شک دانشجویان با ذهنی باز و پر از ایده خواهند توانست موانع را از سر راه بردارند و با ایده‌پردازی نقش موثری ایفا کنند.

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف مدتی است برای آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با صنایع و مسائل آن‌ها سری مسابقات دانشکده‌ای را به جریان انداخته است و بعد از برگزاری رویداد الکاپ در دانشکده برق، این بار رویدادی تازه به نام IEC را در دانشکده مهندسی صنایع برپا کرد.

برای آنکه درحال و هوای دانشکده صنایع و شرکت‌کنندگان مسابقه قرار بگیریم ابتدا با محمدعلی امینی مسئول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف به گفتگو پرداختیم.

پرداختن به فعالیت‌های علمی اقتدارآفرین رسالت بسیج دانشجویی

امینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره این رویداد بیان کرد: بسیج دانشجویی بنا به رسالت خود به فعالیت‌های علمی اقتدارآفرین برای کشور ورود پیدا کرده است چرا که دانشگاه‌های ما اساسا به سمت تربیت عالم متعهد حرکت نمی‌کنند یعنی دانش‌آموختگان ما لزوما افرادی نیستند که در عین تعهد به جامعه از نظر علمی هم به کشور کمک کنند.

وی ادامه داد: در تشکل بسیج دانشجویی مشکل را در این نقطه دیدیم که اساسا دانشجویان نمی‌توانند برایحل مسائل کشور انتخاب مناسبی را داشته باشند و علیرغم فعالیت پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌ها در این راستا، اما دانشگاه‌ها معمولا به علاقمند کردن دانشجویان به حل مسائل کشور و سوق دادن زندگی آینده آن‌ها به این سمت نمی‌پردازند.

امینی با بیان اینکه فراهم کردن فضایی برای آشنایی دانشجویان با مسائل مهم کشور هدف بسیج دانشجویی قرار گرفته است، گفت: از آنجایی که قصد داریم تنها دانشجویان را با مسائل تخصصی مواجه کنیم عنوان هدف و برنامه‌های خود را «مواجهه تخصصی» گذاشتیم یعنی دانشجویان در این قضیه می‌توانند ابعاد، ادبیات و اهمیت مسائل را مورد بررسی قرار دهند.

مسئول واحد علمی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه IEC اولین دوره مسابقه دانشکده صنایع است، اظهار داشت: با به جریان افتادن سری مسابقات دانشکده‌ها، بعد از الکاپ در دانشکده برق IEC اولین دوره مسابقه دانشکده صنایع بود. به زودی تمام دانشکده‌های دانشگاه صنعتی شریف این نوع مسابقات را تجربه خواهند کرد.

وی عنوان کرد: ثبت‌نام شرکنت‌کنندگان برای این رویداد با اولویت دانشجویان رشته صنایع شریف انجام شد و تبلیغات اندک این رویداد در سطح دانشگاه‌ها باعث شد حدود ۲۰ تا ۳۰ شرکت‌کننده از سایر دانشگاه‌ها در این رقابت حاضر شوند. امیدواریم که برای دوره آتی رویداد تبلیغات گسترده‌ای را در بیشتر دانشگاه‌های سراسر کشور داشته باشیم.

۶۰درصد شرکت‌کنندگان IEC شریفی بودند

اما برای آنکه اطلاعات بیشتری را از جزئیات و روند برگزاری رویداد داشته باشیم، با محمدعلی کبیری مسئول برگزاری اولین مسابقه علمی IEC دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی شریف صحبت کردیم. وی عنوان کرد: موضوع اولین دوره رقابت داده‌کاوی در زمینه جمع‌سپاری مالی استارت‌آپ‌ها بود، چون علیرغم اهمیت داده‌کاوی و توانایی دانشجویان برای ورود به این حوزه و ایجاد ارزش افزوده،  آنطور که باید و شاید به آن پرداخته نمی‌‎شود.

وی با اشاره به هدف برگزاری مسابقه برای درگیرکردن دانشجویان با چالش حل مسائل اساسی کشور ادامه داد: بیش از ۸۰ نفر به صورت انفرادی و تیمی در این دوره از مسابقه ثبت‌نام کردند و طی روز‌های پنجشنبه جمعه ۱۴ و ۱۵ تیرماه رویداد برگزار شد.

روز نخست یعنی ۱۴ تیرماه کارگاه‌هایی برای آشنایی و مهارت‌دهی دانشجویان برگزار شد تا شرکت‌کنندگان آمادگی بهتری برای حل مسئله روز دوم داشته باشند، کبیری دراین باره بیان کرد: اولویت ثبت‌نام و شرکت برای دانشجویان دانشکده صنایع بود با این حال دانشجویانی از دانشکد‌ه‌های عمران، ریاضی، کامپیوتر وغیره حضور یافتند، به طور کلی بیش از ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان از دانشگاه شریف و مابقی از دانشگاه‌های امیرکبیر، علم و صنعت، تهران و ... بودند.

مسئول برگزاری اولین مسابقه علمی IEC دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه مقطع تحصیلی اکثر شرکت‌کنندگان، کارشناسی و حدود ۱۰ درصد کارشناسی ارشد بودند، درباره چالش ارائه شده به دانشجویان اظهار داشت: دو مجموعه داده بزرگ از حدود ۴۰ استارت‌آپ به شرکت‌کنندگان داده شد که آن‌ها می‌بایست با توجه به کارگاه‌های گذرانده شده، تحلیل‌هایی را ارائه می‌کردند که کدام استارت‌اپ سودآوری بیشتری دارد.

وی ادامه داد: هرچند که هدف اصلی رویداد آشنایی دانشجویان با حوزه داده‌کاوی و دغدغه‌مندی آن‌ها بود، اما ضمن ارائه گواهینامه شرکت در مسابقه به برندگان اول تا سوم جایزه نقدی ۳، ۲ و یک میلیون تومان تعلق گرفت.

در این رویداد همه صاحب دانش و مهارت نو خواهند شد

در جریان برگزاری مسابقات و هم‌فکری اعضای تیم‌ها، تصمیم گرفتیم تا با یکی از شرکت‌کنندگان این رویداد هم صحبت کنیم تا نظر او را درباره رویداد و ویژگی‌های آن بدانیم؛ امام‌قلی دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف گفت: برای مقطع کارشناسی ارشد گرایش مدیریت ساخت را که ارتباط مستقیمی با مهندسی صنایع و برآورد‌های مالی پروژه دارد، انتخاب کردم و این مسابقه هم موضوعات مختلفی را درباره بهینه‌یابی و مدیریت مالی پروژه‌ها ارائه می‌کند از این رو علاقمند شدم تا با شرکت در این مسابقه خود را محک زنم.

وی درباره تمایز رویداد IEC با رویداد‌های مشابه عنوان کرد: مسابقات مختلف این چنینی معمولا درمورد مباحث پایه و نرم‌افزاری است، اما در این رویداد علاوه بر دانش افزاری، دید کلی نسبت به موضوع هم مورد سوال قرار می‌گیرد، از این رو تمام شرکت‌کنندگان خارج از برد و باخت پس از پایان رقابت دانش و مهارت تازه‌ای را فرامی‌گیرند.

جای خالی ارتباط صنعت و دانشگاه به خوبی احساس می‌شود

یکی از شرکت‌کنندکان که دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه تهران است درباره رویداد IEC گفت: آشنایی دانشجویان با صنعت و سپردن حل مسائل این حوزه به آن‌ها در دانشگاه شریف به صورت پراکنده بررسی می‌شد که کارآمدی خاصی را نداشتند لذا طی ۴ سال تحصیل خود در این دانشگاه جای خالی چنین رویداد‌هایی را احساس می‌کردم.

وی ایجاد فاصله بین دانشگاه و صنعت را پرضرر بیان کرد و گفت: ما فقط به دانشگاه می‌آییم، یکسری درس‌های تئوری و نظری می‌خوانیم و پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار می‌شویم، فاصله زیاد ارتباط دانشگاه و صنعت باعث می‌شود دانشجویان نتوانند به مسائل صنعت بپردازند و در این راستا ایده پردازی کنند، اما برگزاری رویداد‌هایی مثل IEC سبب می‌شود تا دانشجویان دیدی نسبی را از مسائل صنعت داشته باشند.

این دانشجوی مهندسی صنایع درپاسخ به این سوال که آیا برگزاری چنین رویداد‌هایی می‌تواند به رشد دانشجویان کمک کند، بیان کرد: رویداد با وجود نقاط ضعف و قوت بسیار با همین کیفیت هم می‌تواند برای رشد دانشجویان موثر باشد، در مسابقات مختلف معمولا به داده‌کاوی بصورت تئوری و نظری می‌اندیشند و شرکت‌کنندگان هم خیلی حرفه‌ای هستند، اما برگزاری این رویداد در سطح دانشجویی می‌تواند موثر واقع شود.

بنابراین به نظر می‌رسد گسترش رویداد‌های این چنین برای درگیر کردن دانشجویان با صنعت می‌تواند گامی مناسب درجهت آشنایی هرچه بهتر و بیشتر آن‌ها با این حوزه باشد و دانش‌آموختگانی که پس از گذراندن تعداد زیادی واحد درسی تئوری و نظری به بازار کار وارد می‌شوند از بقیه افراد حداقل یک قدم جلوتر باشند.بهتر است از جوانان و ایده‌پردازی‌های ناب آن‌ها در جهت پیشرفت و پیشبرد اهداف کشور استفاده کنیم و موانع و مشکلات را یکی پس از دیگری به نحوی مطلوب و با صرف حداقل زمان و هزینه از سر راه خود برداریم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top