به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالشهای نیروی انسانی در آموزش و پرورش، با بیان اینکه از جمله مؤلفههای اصلی در اجرای سیاستهای تعلیم و تربیت، معلم و منابع انسانی است، اظهار کرد: باید با نگاه علمی به جذب نیرو متناسب با مناطق کشور و نیازهای آموزشی اقدام و برنامهریزی کنیم؛ آنچه امروز با آن مواجهیم یک عقبه 30 ساله دارد و اگر امروز هم به درستی برنامهریزی نکنیم و پیش نرویم، آیندگان را با مشکل مواجه میکنیم.
وی با اشاره به رشد جمعیت دانشآموزی در دهههای گذشته که سالانه حدود 3.5 درصد بوده است، افزود: رشد جمعیت دانشآموزی سینوسی است و باید بهکارگیری نیرو را هم بر اساس آن متناسبسازی کرد؛ البته در داخل نهادهای اثرگذار مرتبط، کارشناسی نداریم که موج سینوسی جمعیت دانشآموزی را با موج سینوسی تأمین معلم متناسب کند.
الهیار به پیامدهای افزایش جمعیت دانشآموزی و جذب نیرو در دهههای 60 و 70،گفت: استخدام در سالهای 65 تا 73 بسیار زیاد بود و استانداردهای حرفهای جذب معلم و تعادل هزینه پرسنلی و غیرپرسنلی به هم خورد و معلمها تاوان آن را دادند و تا امروز خواستههای بهحق آنها دیده نشد و اکنون متراکم شده است؛ از سوی دیگر به حوزه پرورشی کمتر پرداخته شد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه درخواستم این است که وارد نگاه علمی به موضوع آموزش و جذب معلم شویم، اظهار کرد: باید الگوی مشخصی در این خصوص داشته باشیم.
وی، آماری از جمعیت دانشآموزی بیان کرد و افزود: تعداد دانشآموزان مدارس دولتی در سال تحصیلی 97_96 حدود 12.5 میلیون نفر بود که با احتساب دانشآموزان مدارس غیردولتی میتوان گفت در کل 13.7 میلیون دانشآموز داشتیم.
الهیار افزود: پیش بینی میکنیم تعداد دانشآموزان در سال 1400 به حدود 14 میلیون و 200 هزار نفر برسد، در سال 1405 حدود 15 میلیون و 400 هزار نفر و در سال 1410 حدود 15 میلیون و 100 هزار نفر برسد؛ بعد از آن از جمعیت دانشآموزی کاسته شده و در سال 1420 به 11 میلیون نفر میرسد.
وی تخمین و برآوردی از نیروی انسانی آموزشی و کادر مدرسه در سالهای آتی داشت و گفت: 865 هزار نفر در پایان سال تحصیلی 97 داشتیم؛ طبق برنامه ششم موظفیم از دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی نیرو بگیریم و تا 1403 با کاهش جمعیت معلم روبهرو خواهیم بود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون تعداد دانشآموز به معلم حدود 35 به یک و در دوره ابتدایی 25 به یک است، عنوان کرد: البته با توجه به خروج نیرو این عدد در حال بزرگ شدن است؛ در سال 95، 33 هزار بازنشسته قطعی و در سال 96 حدود 41 هزار و 600 هزار بازنشسته داشتیم؛ در سال 97، حدود 67 هزار نفر به سن بازنشستگی رسیدهاند ولی برآورد میکنیم حدود 52 هزار نفر بازنشسته قطعی شوند.
وی ادامه داد: در سال 98 حدود 78 هزار نفر، در سال 99 حدود 80 هزار نفر و در سال 1400 حدود 90 هزار نفر به سن بازنشستگی میرسند. در مجموع حدود 350 هزار نفر تا سال 1400 بازنشسته میشوند ولی خب از طریق دو دانشگاه رجایی و فرهنگیان، ورودی مختصری داریم که سالانه 20 هزار نفر نمیشود.
الهیار افزود: اگر هیچ ورودی نگیریم و سیاست مشوقی برای نگهداشت معلمانی که به سن بازنشستگی رسیدهاند، نداشته باشیم، در سال 1400 حدود 565 هزار کادر آموزشی خواهیم داشت اما چون جذب معلم ما از سنین پایین شروع میشود، وقت بازنشستگی اوج پختگی آنهاست و نباید اجازه دهیم بهراحتی از سیستم خارج شوند؛ البته باید استاندارد سازی شرایط حرفه ای را دنبال کنیم.
وی در واکنش به اظهاراتی مبنی بر وجود 100 هزار معلم مازاد در آموزش و پرورش، گفت: 100 هزار نیروی مازاد نداریم؛ در واقع مازاد مطلق نداریم. بر اساس ساعت موظفی، معلمان ابتدایی فولتایم کار میکنند اما در دوره متوسطه ممکن است معلمی مثلا از 20 ساعت موظفی 16 ساعت را پرکند و ما سه چهار ساعت مازاد داشته باشیم که سرجمعش ساعات مازاد به 10 هزار نیروی انسانی واقعی نمیرسد و اینها عمدتاً ساعت موظف تدریس را نمیتوانند پر کنند نه آنکه معلم مازاد مطلق داشته باشیم.
الهیار با تأکید بر اینکه باید برای نگهداشت نیرو، مشوق و استاندارد داشته باشیم، گفت: خواستههای ما از سازمان استخدامی مجوز برای استخدام، آیندهنگری و همین استاندارد برای نگهداشت معلمان در آستانه بازنشستگی است؛ از سال 1410 به بعد افت جمعیت دانشآموزی شروع میشود و اگر کاری نکنیم بخشی از معلمان در آن زمان با مشکل مواجه میشوند.
وی ادامه داد: اکنون بحث تأمین نیروی انسانی مهم است و گرنه نرخ پوشش در کلاس با مشکل مواجه میشود؛ اگر اکنون برای نگهداشت افراد فکری نکنیم و جذب نیروی جدید هم نکنیم با مشکل پوشش روبهرو میشویم و ممکن است در برخی مناطق مجبور شوند دو کلاس را در هم ادغام کنند یا معلم بیکیفیت بیاورند، در نتیجه آموزش و پرورش دچار حلقه بسته میشود و دولت باید برنامه مشخصی داشته باشد. اکنون تعدادی درخواست بازنشستگی پیش از موعد دارند و باید آسیب شناسی شود و دغدغه معلمان را بدانیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال کمتر از 100 هزار نفر کمبود نیرو داریم و گفت: بخشنامهای برای ساماندهی، طراحی کردیم و اولویت را تأمین معلم در کلاس قراردادیم یعنی استفاده از حق التدریس، سربازمعلم، خرید خدمات و... را مدنظر داریم.
الهیار با اشاره به اینکه در سال 90 سه دانشگاه تخصصی تربیت معلم را به دانشگاه جامع تغییر دادند، اظهار کرد: دانشگاههای تخصصی را برگردانید زیرا نمیتوانیم از طریق دانشگاه فرهنگیان به تنهایی نیروی انسانی معلم را تأمین کنیم.
وی ادامه داد: بزرگترین انتظار ما از سازمان استخدامی، شفافسازی آماری است که باید با کمک همدیگر انجام دهیم؛ دوم اینکه شرایط خاص معلمان در سیاستگذاریها لحاظ شود یعنی برخورد سفت و دفعتی با آموزش و پرورش نداشته باشیم؛ همچنین باید سازمان استخدامی یکبار جذب نیروی اداری را شفاف کند. الان فقط مجوز برای جذب کادر آموزشی میدهد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: برای آموزش و پرورش باید قانون اداری خاص طراحی و تهیه شود که بدون کمک مجلس و امور استخدامی نمیتوانیم از عهده آن بر آییم.
الهیار افزود: خوشبختانه با مساعدت سازمان برنامه و بودجه، تخصیص اعتبار پاداش پایان خدمت انجام و تا شهریور پرداخت می شود؛ حق عائله مندی مجردها و سختی کار نیز از احکام خارج شده بود اما اختیاری نداریم، مگر قانون تعیین کند. با رأی دیوان محاسبات این دو مصوبه حذف شده و ما را مکلف کردند که از احکام خارجشان کنیم؛ درصد افزایش حقوق ها نیز بر اساس بخشنامههای ذیربط و مبتنی بر قانون بوده و حقی تضییع نشده است.