تاریخ انتشار: شنبه 1397/04/16 - 19:46
کد خبر: 271966

آموزش اجرای اپ‌ها و گیم‌های لینوکسی داخل ویندوز

آموزش اجرای اپ‌ها و گیم‌های لینوکسی داخل ویندوز

آیا احتیاج دارید تا نرم‌افزار لینوکس را روی ویندوز اجرا کنید؟ آیا برای دسترسی به‌ترمینال تنها راه‌کار شما استفاده از سیستم‌عامل مایکروسافت است؟ دیگران نگران نباشید!

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این مطلب چند گزینه کاربردی به‌شما معرفی می‌کنیم تا از محیط لینوکس در داخل ویندوز لذت ببرید یا حتی نرم‌افزار لینوکس را داخل ویندوز اجرا کنید.

1- ساب‌سیستم ویندوز و Bash برای لینوکس
در سال 2016، مایکروسافت طی همکاری خود با Canonical نسخه‌ای از Bash را تهیه کرد که در ویندوز اجرا می‌شود. این نسخه به‌راحتی در ویندوز فعال می‌شود و قادر به‌اجرای فرامین و ابزاری مانند grep, ssh و nano است.

به‌طور مشابه، ساب‌سیستم ویندوز برای لینوکس نیز آماده فعال شدن است و می‌تواند یک رابط گرافیکی کاربر را در اختیارتان بگذارد. با این‌که ممکن است مانند یک "لینوکس کامل" به‌نظر برسد اما موضوع اصلی این نیست.

به‌هر حال هدف اصلی، توسعه یک محیط کاملا کاربردی و قابل استفاده برای "پی‌سی لینوکسی" است. بعد از موفقیت‌های پروژه Canonical حالا سایر توزیع کننده‌های لینوکس هم در اندیشه همکاری با مایکروسافت هستند تا بتوانند محیط‌های کاری خود را در داخل ویندوز بگنجانند.

البته، این مسیر دو طرفه شده است. شما می‌توانید Windows PowerShell را داخل لینوکس هم نصب کنید.

2- لینوکس را در ماشین مجازی اجرا کنید
همه نسخه‌های مایکروسافت قادر به اجرای Bash نیستند یا نمی‌توانند با استفاده از ویندوز ساب‌سیستم برای لینوکس، GUI یا همان رابط گرافیکی  کاربر را در اختیار داشته باشند.

با استفاده از ماشین‌های مجازی مانند VMware Player یا VirtualBox می‌توانید یک محیط سخت‌افزار مجازی بسازید. هرچند که مشخصات این سخت‌افزار مجازی محدود به مشخصات سخت‌افزار فیزیکی سیستم شما است.

داخل ماشین مجازی می‌توانید لینوکس نصب کنید. البته، متخصصان توصیه می‌کنند که از یک توزیع کننده سبک استفاده شود. بعد از نصب لینوکس در ویندوز و اجرای آن، می‌توانید اپ‌ها و گیم‌های لینوکسی موردنظرتان را اضافه یا پاک کنید.

اگر تصمیم دارید تا دائما از لینوکس استفاده کنید داشتن ماشین مجازی برای لینوکس خیلی بهتر از استفاده از بوت دوگانه است.

3- coLinux
Cooperative Linux که کوتاه شده آن coLinux است بخشی از پوسته لینوکس است که در حقیقت برای اجرا در کنار یک سیستم‌عامل دیگر طراحی شده است. اگر از این روش استفاده کنید نیازی به مجازی‌سازی ندارید و می‌توانید لینوکس را روی کامپیوتر ویندوزی اجرا کنید. پشتیبانی از BSD و macOS هم در این روش وجود دارد.

یعنی این‌که می‌توانید اپ‌ها و سایر نرم‌افزارهای لینوکسی را همراه با نرم‌افزار ویندوز روی پی‌سی در اختیار داشته باشید. در این روش فضای نمایشگر بین اپ‌ها به‌اشتراک گذاشته می‌شود تا فرآیند سوییچ کردن به اپ لینوکسی به‌سادگی انجام‌پذیر باشد.

این اپ تنها 7.5 مگابایت حجم دارد. بنابراین تست آن روی سیستم برای آگاه شدن از توانایی‌های موردنظر شما ارزش نصب کردن را دارد.

4- دسترسی از راه دور به کامپیوتر لینوکسی موجود
با این‌که استفاده از ابزارهای راه دور به معنای واقعی "اجرای اپ‌های لینوکس در داخل ویندوز" نیست اما هم‌چنان به‌عنوان یک راه‌کار در دسترس است. سه ابزار موجود که زیاد استفاده می‌شوند عبارتند از: Remote Desktop control با سرنام RDP، و Virtual Network Computing با سرنام VNC و در نهایت Secure Shell با سرنام SSH.

به‌کمک RDP و VNC می‌توانید به یک کامپیوتر لینوکسی راه دور که ممکن است در اتاق کنار شما یا حتی هزاران کیلومتر آن طرف‌تر باشد وصل شوید و از طریق پنجره اپلیکیشن به‌آن دسترسی داشته باشید.

از طرف دیگر، SSH امکان دسترسی راه دور به یک جلسه ترمینال را می‌دهد و شما می‌توانید با استفاده از خط فرمان فایل‌ها و پوشه‌ها را مدیریت کنید یا نرم‌افزار نصب و به‌روزرسانی کنید.

از بین این سه راه‌کار، RDP بهترین گزینه است. ابزار RDP از پیش در داخل ویندوز 10 تعبیه شده، پس تنها کاری که باید انجام دهید نصب xrdp بر روی دستگاه لینوکسی مقصد است. با این‌حال، اگر SSH روی لینوکس فعال شده باشد، می.‌توانید از طریق ابزار SSH مانند PuTTY از راه دور به خط فرمان وصل شوید.

آیا در حال حاضر اپلیکیشنی در داخل ویندوز در دسترس است؟
اگر تمام مطالبی که تاکنون خوانده‌اید و روش‌هایی که تست کرده‌اید، کارساز نبوده‌اند، یک راه دیگر پیش روی شما است: نسخه ویندوزی را پیدا کنید! بیشتر اپ‌هایی که روی سکوی لینوکس منتشر می‌شوند برای ویندوز هم در دسترس هستند.

علاوه بر این، خیلی از اپ‌ها طبق کدهای چند-سکویی مانند جاوا نوشته می‌شوند، یعنی این‌که هر اپی که در لینوکس اجرا می‌شود در ویندوز هم اجرا می‌شود.

بهترین راه برای آگاه شدن از وجود نسخه ویندوزی اپ موردنظر تماس با توسعه دهنده آن است. اگر حتی این نسخه در دسترس نباشد ممکن است پیگیری شما موجب شود تا توسعه دهنده به‌فکر تهیه آن بیافتد.

حالا می‌توانید نرم‌افزارهای لینوکس را داخل ویندوز اجرا کنید
اجرای نرم‌افزار لینوکس داخل ویندوز به‌آن اندازه‌ای که تصور می‌کنید سخت نیست. نظر شما چیست؟ با این‌که بهتر است این اپ‌ها را در همان محیط‌های بومی خودشان اجرا کرد اما به‌هر حال پنج روش برای بازی با لینوکس روی پی‌سی ویندوزی وجود دارد.

این روش‌ها لینوکس ساب‌سیستم برای ویندوز، ماشین مجازی، coLinux، نرم‌افزار Ported، دوباره کامپایل شده و چند سکویی و هم‌چنین ارتباطات RDP, VNC یا SSH به دستگاه لینوکسی هستند.

از بین این‌ها، لینوکس ساب‌سیستم برای ویندوز و ماشین مجازی قابل اعتمادترین‌ها هستند. اما هرچقدر هم که این روش‌ها کاربرد داشته باشند، بوت دوگانه لینوکس و ویندوز اطمینان بیشتری دارد. در آخر، اگر به ماشین لینوکسی نیاز دارید که بتوانید به‌راحتی و تقریبا دائما با آن کار کنید چرا یک دستگاه لینوکسی اختصاصی تهیه نمی‌کنید؟

منبع: makeuseof

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top