تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/04/19 - 15:22
کد خبر: 272368

هژبری عبرت شد،اخلالگران اقتصادی و معیشتی را هم تنبیه کنید

مائده هژبری، محمد ثلاث، دانشجویان دانشگاه تهران، تروریست‌های بمب‌گذار و هر شخصی که پایش به دستگاه‌های مربوطه باز می‌شود به راحتی می‌تواند با اندکی غوغاسالاری هشتگ‌های حمایتی در فضای مجازی راه بیندازد و باعث تقابل افکار عمومی با حاکمیت قانون شود. چرا؟ چون مبارزه با فساد از دید جامعه گزینشی و فرمایشی است و تا وقتی جامعه صداقت حاکمیت در مبارزه با فساد را باور نکند هر متهم و محکومی در افکار عمومی مظلوم است و قهرمان.

 به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هژبر، هژیر، هژبری، مائده، ماعده، ماعده هژبری، مائده هژبر و... اسم‌ها و هشتگ‌هایی است که در چند روز اخیر جزء بیشترین جستجو‌های کاربران فضای مجازی به‌خصوص در اینستاگرام بوده است. موضوعی که اگر با دقت به اسامی سرچ شده نگاه‌ کنیم، متوجه می‌شویم خیلی‌ها از نام صحیح و چرایی سرچ خود اطلاعی ندارند و به هرنحوی به دنبال نام مائده هژبری، شخصیت گریان مستند «بیراهه» هستند که از شبکه یک پخش شد. اما این مستند که بعد از دستگیری مائده هژبری و چند به اصطلاح شاخ مجازی دیگر طی چند ماه گذشته پخش شد، مورد توجه و انتقاد و بعضا استقبال شخصیت‌های حاضر در فضای مجازی قرار گرفته‌ و واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است. مائده هژبری، دختر رقاص اینستاگرام بعد از دستگیری به دلیل اقدامات خارج از عرف و قانون در صفحه شخصی‌اش در پاسخ به سوالات مربوط به فعالیتش گفت از پخش ویدئو‌های رقص خود درآمد مالی نداشته است جز چند استوری برای مزون و کفش و... . حتی انتشار ویدئو تبلیغاتی‌اش برای یک شرکت معروف وارد‌کننده لوازم آرایشی را از روی علاقه به آن برند انجام داده و پولی را دریافت نکرده است. مائده هژبری‌ انگیزه خود از انتشار ویدئوهای رقاصی‌اش را نه ترویج یا تشویق افراد به کار خاصی بلکه یک امر شخصی و نمایش برای دنبال کنندگانش عنوان کرد.

او عضویت در هر گروه یا تیم خاصی را هم نفی می‌کند و می‌گوید: «تنها آموزشی که می‌بینم، آموزش ورزشی است آن هم نزد مربی‌های قانونی ژیمناستیک.» درنهایت هم با این تفاسیر می‌گوید: در حال حاضر برای این موضوع 600 هزار دنبال‌کننده در فضای مجازی دارد.» اما او تنها فرد دستگیر‌شده به خاطر انتشار ویدئوهای رقص و... در فضای مجازی نبوده است. شاداب، الناز و کامی هم دیگر دستگیر‌شده‌های انتشار ویدئوهای مستهجن بودند که هرکدام دلایل خاصی را برای این موضوع عنوان کرده‌اند. شاداب با تولید و انتشار دابسمش‌های خاص به همراه یک آقا در میهمانی‌ها و تولدهای خاص با این توجیه که به یکباره متوجه شده از سوی مردم مورد اقبال و توجه قرار‌گرفته است طرح می‌کند و الناز هم که به همراه کامی تصاویر و کلیپ‌های میهمانی‌های تم دار‌شان را منتشر می‌کردند همین توجیه را مطرح می‌کند و اقبال عمومی را انگیزه ادامه فعالیت‌هایشان بر می‌شمرد.

این معرفی مختصری از جریان گسترده فعال در اینستاگرام است که هرکدام به نحوی درصدد خودنمایی، درآمدزایی و... هستند، برای شناخت بیشتر آنها نیاز به هیچ‌فعالیت سختی هم نیست، کافی‌ است سری به قسمت اکسپلور اینستاگرام بزنید و کلیپ‌های مختلف و متعدد آنها را مشاهده کنید، به‌خصوص این روزها که به لطف ورود دستگاه قضا به ماجرای فعالیت آنها، دسترسی به ویدئوهایشان آسان‌تر از گذشته نیز شده است. حالا سوای وجوب پرداخت یا عدم پرداخت به چنین موضوعی یا حتی نمایش و عدم نمایش علل و چرایی اقدام به چنین فعالیت‌هایی در فضای مجازی از دریچه سیما، واکنش‌هایی که به این موضوع در همان محیط مجازی صورت گرفته است، می‌تواند محل توجه و تامل باشد. واکنش‌هایی که از سوی تمامی طیف‌های موافق یا مخالف، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و... صورت گرفته است و هرکدام در حد توان سعی در واکاوی این اقدام و این کنش داشته‌اند.

محمدرضا زائری (فعال اجتماعی)

در یک پست اینستاگرامی در واکنش به پخش مستند بیراهه و اعترافات دختر رقاصه نوشته است، آن چه دین و ایمان را متلاشی و نظام را نابود می‌کند، لرزش کمر دختری نوجوان نیست؛ لغزش قلم قاضی کهن‌سال است.

زائری در ادامه و بعد از واکنش مخاطبان به این پست او، ضمن توضیحاتی خاطرنشان کرد که دغدغه اش طرح اولویت‌ها بوده است و هرگز هیچ فعل حرامی را تقبیح نکرده است و قصد آن را هم ندارد، حتی آن را نگاه نمی‌کند، فقط معتقد است که در گناه هم، گناه بزرگ و بزرگ‌تر داریم و نباید از آن غافل شد و اولویت می‌گوید که باید نسبت به گناه‌های بزرگ‌تر حساس بود و به آن رسیدگی کرد.

علی علیزاده (فعال رسانه‌ای و تحلیلگر)

علیزاده هم چون بسیاری از فعالان مجازی و رسانه‌ای نسبت به این اقدام دستگاه قضا و دستگیری رقاصه‌های مجازی و ایضا تهیه مستند از اعترافات آنها واکنش نشان داده و در صفحه شخصی خود نوشته است: «برای بقای انقلاب و ایران دو چیز ضروری است:

1- امثال زیباکلام و تاجزاده را به زور در موصل و حلب و رقه چرخاند تا با سیلی واقعیت از خواب کودکانه «آشتی با غرب» بیدار شوند.

2- مدیران قضایی و رسانه‌ای را در فضای غیررسمی متولدان بعد از انقلاب به زور چرخاند تا با سیلی واقعیت از توهم «مهندسی فرهنگی» بیدار شوند.»

علیزاده در ادامه نیز به توضیح گزاره‌ها و ارزش‌های فرهنگی پرداخته است که نمی‌توان آنها را به راحتی به هرشکلی که می‌خواهیم دربیاوریم و در ضمن آن تفاوت جنگ نرم و سخت را نیز بازشماری کرده است. او همچنین برخی کنش‌ها و برخورد‌های نامناسب با برخی گزاره‌های فرهنگی را از اشتباهات حوزه سیاست‌های فرهنگی و آن را خوراکی برای دشمنان ایران جهت بهره‌برداری‌های سوء دانسته است.

محمدامین سلیمی (دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی)

سلیمی نیز از دیگر کسانی بود که از زاویه‌ای دیگر به دستگیری و پخش مستند بیراهه مائده هژبری واکنش نشان داد. او در صفحه شخصی اینستاگرامش در این‌باره نوشت: «کار این خانم را تایید نکرده و به لحاظ شرعی قطعا حرام می‌دانم. حرام هم اگر از حوزه شخصی خارج شد و تبدیل به حرام اجتماعی شد، بدون شک بر حکومت اسلامی واجب است که با آن مبارزه کند. اما آن چیزی که باید کوتاه به آن بپردازم، موضوع دیگری است.»

سلیمی با این مقدمه به سخنرانی‌های مسئولان در ارتباط با اعدام و برخورد با اخلالگران در معیشت مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: «هنوز مشخص نیست، سلطان سکه که می‌گویند 50 میلیارد سکه خریده است کیست یا هنوز بین آقایان بر سر انتشار لیست رانت‌خواران دعواست و... . کار این خانم را تایید نمی‌کنم و به رها کردن و ترویج این‌گونه فعالیت‌ها در کشور معتقد نیستم، مساله تنها برخورد کاریکاتوری برخی آقایان با مسائل است و... ؛ شاید بگویید ربطی ندارد و باید با هر کدام جدا برخورد کرد، نکته هم همین است. باید با هردو برخورد شود.»

در کنار این واکنش‌ها اما برخی دیگر از چهره‌ها و سلبریتی‌ها نیز نسبت به پخش اعترافات این رقاصه واکنش نشان داده‌اند و سعی در تطهیر و تایید و حمایت از او را داشته‌اند و هرکدام نیز هشتگی را انتخاب و منتشر کرده‌اند؛ از رضا صادقی تا پرستو صالحی و برخی دیگر از چهره ها. با دیدن این واکنش‌ها موضوعی که جهت بررسی مهم به نظر می‌رسد، بازخورد اجتماعی چنین اتفاقی بین گروه‌ها و طیف‌های مختلف جامعه است که هرکدام به فراخور دغدغه و مطالبات خود نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند و گروهی با پیوند بین این اتفاق و مسائل مهم‌تر و بزرگتر قضایی و امنیتی سعی در تطهیر این رقاصه داشته‌اند، عده‌ای دیگر با چنین پیوندی لزوم برخورد جدی با هردوی این‌ها را خواسته‌اند و گروه دیگر نیز بدسلیقگی و عدم برخورداری از علم رسانه‌ای را با تکیه بر این گفته «مقام معظم رهبری» که خطاب به دستگاه قضا فرمودند: «یک تیم قوی رسانه‌ای هنرمند را به کار بگیرید، بنشینند طراحی کنند.»، عامل انجام این فعل و پخش مستند بیراهه دانسته‌اند.

منبع:فرهیختگان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top