تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/04/19 - 19:02
کد خبر: 272389

ابرها دنیای فناوری را سیراب می‌کنند

چشمان خود را ببندید و به سال‌ها قبل روزگاری بازگردید که تنها دل‌مشغولی شما درس خواندن بود. در درس جغرافیا، آموزگار به شما می‌گفت که چگونه قطرات باران از آسمان به زمین فرو می‌ریزند. در ادامه شما را با انواع مختلفی از ابرها همچون ابرهای پشته‌ای، کلاله‌ای و... آشنا می‌کرد. چشمان خود را دومرتبه ببندید و به زمان حال باز گردید، عصری که در آن واژه‌ای به نام ابر در قالبی دیجیتالی و به شکلی نامحسوس زندگی شما را احاطه کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شبکه؛ عصری که در آن شما با انواع مختلفی از ابرها سروکار دارید و این ابرها هستند که بر نحوه تعامل شما با مشتریان، شرکای تجاری و زندگی دیجیتالی شما سایه افکنده‌اند.

اگر یک دهه قبل در حال نگارش این مقدمه بودیم، تنها درباره ماهیت این فناوری با شما سخن می‌گفتیم، اما اکنون با شما درباره ضرورت استفاده از این فناوری و منطبق کردن کسب‌وکارتان با این فناوری تاکید داریم. در چند سال اخیر بسیاری از شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند با مدل سنتی ارائه خدمات خداحافظی کرده و به سمت ابر متمایل شوند. اگر به تعداد شرکت‌هایی که در زمینه ارائه خدمات ابری به فعالیت اشتغال دارند، نگاهی داشته باشید به‌خوبی مشاهده می‌کنید که روز‌به‌روز بر تعداد شرکت‌هایی که در این زمینه به فعالیت اشتغال دارند افزوده می‌شود. اما این تنها شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری نیستند که از این فناوری استقبال می‌کنند، سازمان‌ها و شرکت‌ها به یکی از مشتریان ثابت خدمات ابری تبدیل شده‌اند. شرکت‌ها به‌خوبی می‌دانند که هیچ راهکاری بهتر از ابر نمی‌تواند از آن‌ها در برابر اتفاقات ناخواسته محافظت به عمل‌آورده و همچنین سریع‌ترین راهکار دسترسی به اطلاعات و ذخیره‌سازی اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار دهد. خدمات ابری حتی می‌توانند از شما در برابر تهدیدات امنیتی محافظت به عمل آورند. همین موضوع باعث شده تا شاهد ظهور شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های جوانی باشیم که در زمینه ارائه خدمات ابری همچون خدمات ذخیره‌سازهای ترکیبی ابری، ذخیره‌سازی چند سطحی، ذخیره‌سازی توزیع شده و....

راه‌حل‌های نوینی را ارائه کنند. استارت‌آپ‌هایی که به دنبال آن هستند تا بزرگان این حوزه همچون آمازون، مایکروسافت، گوگل، آی‌بی‌ام و به‌تازگی علی‌بابا را به چالش بکشند. واقعیت این است که فناوری‌های نوآورانه‌ای همچون ذخیره‌سازی نرم‌افزارـ‌محور، زیرساخت‌های فراهمگرا و زنجیره بلوکی به شکل جدی مورد توجه شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی قرار گرفته‌اند که در زمینه ارائه خدمات ابری در بعد سازمانی به فعالیت اشتغال دارند. آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهند بازاری که بر پایه خدمات ابری به‌ویژه ذخیره‌سازهای ابرمحور به وجود آمده، هیچ‌گونه نشانه‌ای دال بر این‌که بازار این بخش از دنیای فناوری ممکن است با رکورد یا پسرفت همراه باشد از خود نشان نداده است. نکته قابل تاملی که در این زمینه وجود دارد به سرمایه در حال گردشی بازمی‌گردد که تنها در حوزه ذخیره‌سازهای ابرمحور در جریان است. تنها ده استارت‌آ‌پ برتری که در مقیاس جهانی در این زمینه به فعالیت اشتغال دارند موفق شده‌اند بیش از 736 میلیون دلار بودجه از سرمایه‌گذاران خطر‌پذیر به دست آورند. این داستان زمانی‌ جالب‌تر می‌شود که به شما بگوییم تنها دو عدد از این استارت‌آپ‌ها بر مبنای راهکارهای کاملا خاص و منحصربه‌فرد خود موفق شده‌اند بدون آن‌که به دریافت سرمایه اولیه متکی باشند کاملا پر فروغ ظاهر شوند. گزارش منتشرشده از سوی موسسه IDC نشان می‌دهد که بازار ذخیره‌سازهای سازمانی در سراسر جهان با 13.7 درصد رشد نسبت به نمونه مشابه سال گذشته به رقمی نزدیک به 13.6 میلیارد دلار در سه ماهه چهارم سال 2017 رسیده است. سایر موسسات تحقیقاتی بر این باور هستند که این نرخ رشد در کوتاه‌مدت آهنگ سریعی خواهد داشت. به‌طور مثال، موسسه Research and Markets پیش‌بینی کرده، در حوزه ذخیره‌سازهای سازمانی، فناوری‌های مبتنی بر ذخیره‌ساز ابری تا سال 2022 به رقم 92.5 میلیارد دلار خواهد رسید. بر همین اساس شرکت‌ها به‌ویژه استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا سوار بر این موج برخواسته بیشترین سود را کسب کنند. برای نیل به این هدف شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها سعی خواهند کرد انواع مختلفی از خدمات، از ذخیره‌سازی ابری ترکیبی گرفته تا ذخیره‌سازی هوشمند چند سطحی، راهکارهای ذخیره‌سازی یکپارچه، پشتیبان‌گیری لحظه‌ای از داده‌‌ها، ذخیره‌سازی متحد، همسان‌سازی اطلاعات، محافظت از داده‌ها، بازیابی داده‌ها در کوتاه‌ترین زمان و در کل هر آن چیزی را که باعث می‌شود داده‌ها به شکل ایمن ذخیره‌شده و بازیابی شوند، را ارائه کنند.

به‌راستی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری به دنبال حل چه مشکلی هستند؟ ارائه‌دهندگان خدمات ابری در تلاش هستند برای مشکلاتی همچون هزینه‌های سرسام‌آور، پیچیدگی‌های بیش از حد فناوری‌های نرم‌افزار و سخت‌افزاری، مدیریت ساخت‌یافته زیرساخت‌ها و پاسخ‌گویی به نیازهای شرکت‌های کوچک و بزرگ بهترین راه‌حل‌های ممکن را ارائه کنند. ارائه یک مرکز داده ثانویه برای ذخیره‌سازی، بازیابی پس از فاجعه و پشتیبان‌گیری از اطلاعات تنها گوشه‌ای از نیازهای حیاتی سازمان‌های بزرگ به شمار می‌روند. مشکلاتی که به آن‌ها اشاره شد، امروزه به یکی از معضلات اصلی سازمان‌ها تبدیل‌شده است. سازمان‌های بزرگ فناوری اطلاعات با معضل وجود تجهیزات سخت‌افزاری تکراری در اتاق‌های مختلف، افزونگی داده‌ها و الگوهایی که باعث می‌شوند انعطاف‌پذیری به حداقل رسیده و بهره‌وری کاهش پیدا کند، روبرو هستند. در چنین شرایطی چه فناوری‌ای بهتر از ابر و محاسبات ابری می‌تواند به این مشکلات پاسخ دهد؟ ضرورت توجه به یک راه‌حل کارآمد و استراتژیک در این زمینه باعث شده تا مجله شبکه پرونده ویژه‌ این شماره را به مبحث ابر اختصاص دهد.

ما در این پرونده ویژه به شما خواهیم گفت پردازش فارغ از سرور چیست، ابرترکیبی چه مزایایی به همراه دارد، بر مبنای چه فاکتورهایی باید سرویس‌های موردنیاز خود را اجرا کنید، پردازش ابری چه زمانی به‌جای کاهش هزینه‌ها افزایش هزینه‌ها را برای شما به همراه خواهد داشت، با مفهوم پردازش ابری در عصر اینترنت اشیا آشنا خواهید شد، محاسبات مه را با محاسبات ابری مورد مقایسه قرار داده‌ایم و در نهایت با سرویس‌های ارائه‌شده از سوی آمازون آشنا خواهید شد. در این شماره پرونده ویژه سعی کرده‌ایم، به‌جای آن‌که روی معماری و زیرساخت‌های محاسبات ابری متمرکز شویم، دورنمایی کلی از روندهایی که در حال جریان است پیش روی دیدگان شما قرار دهیم تا با چشمانی کاملا باز بتوانید روی فناوری‌های آینده سرمایه‌گذاری کنید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top