تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/04/25 - 14:01
کد خبر: 273224

دست مقامات امارات رو شد

شاهزاده فراری اماراتی تصویری منحصر به فرد از باج خواهی و پول شوئی دستگاه حاکم امارات متحده عربی به نمایش گذاشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، نیویورک تایمز با نگاهی به مصاحبه اخیر شاهزاده فراری اماراتی به قطر گفت: وی تصویری منحصر به فرد از باج خواهی و پول شوئی دستگاه حاکم و نیز نارضایتی حاکم بر دیگر امیر نشین‌های این کشور از اقدامات امیر نشین ابوظبی را به نمایش گذاشته است.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز؛ فرار شاهزاده اماراتی به قطر تصویری منحصر به فرد از تنش‌هایی که بین حاکمان امارات و پیچیدگی‌هایی که با روابط خود با قطر به عنوان رقیب منطقه‌ای دارند به نمایش گذاشته است. شیخ راشد بن حمد آل شرقی، سی و یک ساله دومین فرزند امیر فجیره از جمله امارت نشین‌های کوچکتر با ثروتی کمتر در میان هفت امیر نشین امارات متحده عربی به شمار می‌آید. وی تا همین اواخر رسانه‌های طرفدار دولت را در فجیره مدیریت می‌کرد. صبح زود شانزدهم مه، شیخ راشد به صورتی غیر منتظره خود را به فرودگاه دوحه رساند و خواستار پناهندگی شد.

وی به مقامات قطری گفت: بیم جان خود را دارد، زیرا با حاکمان ابوظبی، منطقه نفت خیز که بر امارات سلطه دارد مشاجره کرده است.

نماینده سفارت امارات در واشنگتن به این موضوع واکنشی نشان نداده است و دسترسی به حاکمان فجیره نیز امکان پذیر نبود.

به گفته کارشناسان امور منطقه ای، با پرواز شیخ راشد به دوحه به نظر اولین بار در تاریخ چهل و هفت ساله امارات است که یک عضو از هفت خانواده حاکم در امارات از حاکمیت این کشور انتقاد می‌کند. در مصاحبه‌ای نادر با نیویورک تایمز، شیخ راشد حاکمان اماراتی را به باج خواهی و پول شوئی متهم کرده است هر چند که وی سندی در این خصوص ارائه نکرد.

وی همچنین به صورت آشکار درباره تنش‌ها در میان اماراتی‌ها صحبت کرد که پیشتر در حد نجوا بوند و بیشتر بر سر رهبری ابوظبی در حمله نظامی امارات به یمن بود.

به گفته وی حاکم ابوظبی سه سال پیش و قبل از اقدام برای اعزام نیرو به جنگ با یمن، با شش امیر نشین دیگر مشاوره نکرده بود در حالی که سربازان از امارات‌های کوچک‌تر مانند فجیره خط مقدم را تشکیل داده اند و بیشترین تلفات را متحمل شده اند؛ تلفاتی که به گزارش رسانه‌های اماراتی بیش از صد نفر است.

وی گفت: "تلفاتی که به فجیره وارد شده است بیش از هر جای دیگر است". این شاهزاده اماراتی در عین حال مقامات ابوظبی را به تلاش برای پنهان نگاه داشتن آمار واقعی تلفات متهم کرد.

وی گفت: تصمیم برای مصاحبه را به این امید گرفته است که توجهات عمومی در خصوص وی جلب شوند و خانواده اش در فجیره از فشار‌های ابوظبی مصون بمانند؛ وی همچنین امید دارد افشاگری‌های بیشتر بتواند اهرم فشار لازم را به وی در برابر ابوظبی بدهد. وی گفت: "من اولین فرد از خانواده سلطنتی در ابوظبی هستم که همه چیز را درباره آنان می‌گویم.

با این حال وی در ورود به دوحه نیز دو راهی سختی در برابر مقامات قطری گشود، زیرا اطمینانی در خصوص مشاجره‌ها بین شیخ راشد و ابوظبی وجود نداشت. امارات و عربستان پویشی را برای منزوی کردن قطر به راه انداخته اند، همه روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با این کشور قطع کرده اند و سعی دارند این کشور کوچک نفت خیز را به سیاست خارجی مشترک در سرکوب اسلام سیاسی همراه کنند. برای افزودن فشار، ابوظبی برای برخی از اعضای اخراج شده خاندان سلطنتی قطر میزبان شد و از انتقاد‌های آنان از امیر فعلی به عنوان اهرم فشار استفاده و آن‌ها را به عنوان جانشینان امیر قطر مطرح کرد.

در همین حال قطر به صورت علنی حضور شیخ راشد را مطرح نکرد. یک قطر نزدیک به خاندان سلطنتی در این کشور تایید کرد که این کشور به شیخ راشد اجازه حضور داده است، ولی سخنگوی دولت قطر از پاسخ به سوالی در این خصوص سر باز زده است. کارشناسان مسائل منطقه‌ای می‌گویند احتمالا قطر بیم این دارد که منازعه با امارات با ظاهر شدن حمایت این کشور از یک عضو تبعیدی و ناراضی سلطنتی بالا بگیرد.

شیخ راشد در مصاحبه‌ای دستگاه‌های اطلاعاتی ابوظبی را متهم به باج گیری از وی و تهدید به انتشار ویدئو‌های شرم آوری کرد که ماهیت شخصی داشتند. وی این ویدئو‌ها را ساختگی توصیف کرد، ولی در عین حال اشاره‌ای به محتوای آن‌ها نکرد؛ چیزی که این احتمال را بالا می‌برد که در صورت افشای این تصاویر، وی و میزبان قطری اش شرمسار شوند.

شیخ راشد همچنین مدعی شده است که دستگاه‌های اطلاعاتی به وی فشار آورده اند تا ده‌ها میلیون دلار از طرف آن‌ها به افرادی در کشور‌های دیگر برساند که شناختی از آنان نداشت، چیزی که به نظر می‌رسد قوانین بین المللی و قوانین امارات را در خصوص پول شوئی نقض می‌کند.

وی گفت: آن‌ها به عنوان بخشی از برنامه خود گفتند پول را به اینجا و اینجا بفرست، وی افزود در مجموع حدود هفتاد میلیون دلار به کشور‌های مختلف مانند اردن، لبنان، مغرب، مصر، سوریه و نیز هند و اوکراین ارسال کرده است. وی از ارائه شواهدی که ثابت کننده این اتهام‌ها باشد ناتوان است و می‌گوید سیاهه‌های مربوط به این انتقالات در فجیره مانده است.

کارشناسان مسائل خلیج فارس می‌گویند حاکمان دیگر امارت‌ها معمولا درباره نقش و سلطه‌ای که ابوظبی در امارات و سیاست خارجی دارد گلایه دارند. به گفته دیوید رابرتس، استاد دانشگاه کینگ کالج در لندن که مسائل خلیج فارس را دنبال میکند، بسیار نادر است مسائل سیاسی نخبگان در امارات به شکل علنی و آشکار افشا شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
تاریخ معرفی قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران مشخص شد!
اقبال بلند خرید جنجالی استقلال
لحظه اعلام فوت رضا رشیدپور توسط علی اوجی! + فیلم
فروش بلیت چارتری در اربعین ممنوع می شود
نماهنگ/ رژیم صهیونیستی ماندنی نخواهد بود +فیلم
پاسخ به شایعه/ محدودیت پرواز در کشور تکذیب شد
لحظه دیدنی از گزارشگری هادی عامل هنگام قهرمانی امین میرزازاده +فیلم
توسعه نسخه جدید این سیستم عامل بر مبنای هوش مصنوعی
یک استقلالی به در خروج هدایت شد
اگر امتیازات برابر باشد قهرمان لیگ چگونه مشخص می‌شود؟
یحیی گل‌محمدی سرمربی تراکتور می‌شود؟
شوک فدراسیون به استقلال؛ پرسپولیس یک امتیاز جلو افتاد
حمله سایبری دی‌ داس چیست؟
چرا ژیلا صادقی از تلویزیون رفت؟ +فیلم
این غذاها قاتل کبد است!
ژیلا صادقی: من پاسپورت آمریکا دارم +فیلم
اشک‌های بی‌امان ژیلا صادقی در برمودا +فیلم
دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت
اراده کامل ایران برای پاسخ نظامی به اسرائیل به شکلی قوی‌تر
هشدار سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران به حامیان رژیم صهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top