گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 273275

ایجاد کلینیک مجازی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از طراحی و ساخت فضاهای مجازی و شبیه سازی شده در جهت ایجاد کلینیک و بیمارستان مجازی در مرکز جامع مهارت‌های بالینی این دانشگاه خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمد اعتضاد رضوی با اعلام این خبر با اشاره به  آغاز فعالیت بخش شبیه سازهای جراحی و اندوواسکولار مرکز جامع مهارت‌های بالینی و فناوری‌های نوین آموزشی، گفت: در این مرکز چهار دستگاه شبیه ساز به صورت آزمایشی راه اندازی شده تا اساتید رشته‌های مختلف با این نوع جراحی ها آشنا شوند.

وی ادامه داد: در میان سمیلاتورهای مستقر شده در این مرکز نمونه مانکن بیولوژیکی وجود دارد که تقریبا تمام وضعیت های نرمال همودینامیک را می توان در آن لحاظ کرد و برای سطوح مختلف فراگیران قابل استفاده است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: این مرکز به صورت آزمایشی در اتاق عمل قدیمی بیمارستان امام رضا (ع) که قدیمی ترین اتاق عمل جراحی در استان خراسان است راه اندازی شد.

اعتضاد رضوی خاطرنشان کرد: این مرکز تلاش دارد آموزش‌های دانشگاهی و ملی منطقه‌ای را در حوزه آموزش‌های سمیلاتور یا آموزش‌های شبیه سازی شده مهارتی در حوزه پزشکی و جراحی انجام دهد و متعاقب آن به دنبال این هستیم تا محل‌هایی را برای انجام اعمال جراحی بر روی حیوانات (وت لب) طراحی کنیم.

وی از ساخت تدریجی بیمارستان و کلینیک مجازی در این ساختمان خبر داد و خاطر نشان کرد: در سایر قسمت‌های این مرکز تلاش داریم فضاهای مجازی و شبیه سازی شده‌ای را به منظور کلینیک و بیمارستان طراحی و دانشجویان و دستیاران را در محیط‌های شبیه سازی شده قرار دهیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: تلاش داریم تا از نظر توانمندی اجتماعی و ارتباطی که نیاز دانشجویان و دستیاران در ارتباط با بیمار و همکار است و سایر مهارت‌های بالینی که در رشته‌های مختلف در دانشکده‌های مختلف وجود دارد، بتوانیم در مرحله اول خدماتی را به هفت دانشکده دانشگاه و دانشگاه‌های منطقه‌ و در ادامه این خدمات را در سطح ملی ارائه دهیم.

وی گفت: در حال حاضر دوره‌ای دو هفته‌ای را جهت آموزش سمیلاتور و ارزیابی این دستگاه‌ها برای اساتید گروه‌های مختلف برگزار خواهیم کرد، که در پایان این مدت نتایج و ارزیابی اساتید دریافت و در نهایت خریداری این دستگاه‌ها در صورت تامین بودجه که تا حدی انجام شده است صورت می‌گیرد.

اعتضاد رضوی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که ما باید در آموزش‌های پزشکی خود انجام دهیم آموزش‌های مهارتی در رشته‌های جراحی، دستیاری و فلوشیپی است، که باید به لحاظ اخلاق حرفه‌ای و اصول پزشکی قبل از این که بر روی انسان و نمونه‌های واقعی افراد انجام شود، بر روی نمونه‌های مشابه مانکن و سیستم‌های سمیلاتور این توانمندی‌های مهارتی ایجاد شود.

وی هدف از ایجاد این مرکز را کسب پتانسیل‌های لازم برای افراد و گروه‌های هدف قبل از ورود به محیط واقعی بالینی و آموزشی دانست و اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که با کسب این پتانسیل حداقل هزینه را برای بیماران در محیط‌های آموزشی ایجاد کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در محیط آموزشی مسئولیت همراه با نظارت مستقیم اساتید است و اکنون نیز حداقل هزینه برای بیمار وجود دارد؛ اما برای کامل شدن این روند علاقمند هستیم از دستگاه‌های سمیلاتور و وت لب ها جهت کسب مهارت‌های لازم استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: این یک طرح ملی است زیرا دانشگاه علوم پزشکی مشهد قطب تکنولوژی آموزشی در کشور به شمار می‌رود و یکی از ماموریت‌های ویژه کلان منطقه ۹ که خراسان بزرگ است به بحث ارتقای تکنولوژی آموزشی اختصاص دارد و ماموریت ششم خراسان محسوب می‌شود.

نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.