تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/04/27 - 00:37
کد خبر: 273488

موقعیت مناسب ایران در بین دانشگاه‌های عصر طلایی

موسس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: ایران با ۷ دانشگاه موقعیت مناسبی در بین دانشگاه‌های عصر طلایی کسب کرده است، دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر، شهید بهشتی، شیراز و تبریز از دانشگاه ممتاز عصر طلایی هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، جعفر مهراد موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به رتبه بندی "عصر طلایی" تایمز، گفت: این نظام دانشگاه هایی را که در فاصله زمانی ۱۹۴۵ و ۱۹۶۷ تاسیس شده اند رتبه بندی می کند. نام این رتبه بندی از دوران طلایی در آموزش عالی جهانی که صفت بارز آن گسترش سریع دانشگاه ها و سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیقات علمی است، ریشه گرفته است.

به گفته وی،  رتبه بندی "عصر طلایی"  حاوی ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان است که از بعد از جنگ جهانی دوم بین سال های ۱۹۴۵ و ۱۹۶۷ تاسیس شده‌اند و ایران در این نظام رتبه بندی ۷ دانشگاه برتر دارد.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه ده دانشگاه برتر نخست در این رتبه‌بندی، با کمی تفاوت در رتبه دانشگاه ها، دانشگاه هایی است که در رتبه بندی سال ۲۰۱۷ نیز دیده می شود، خاطرنشان کرد: در این رتبه‌بندی بیشترین تغییر در مورد دانشگاه چینی هنگ کنگ است که با صعود سه پله ای در جایگاه سوم نشسته است.این دانشگاه در تمام شاخص ها شامل آموزش، پژوهش، استناد، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی امتیاز بیشتری را بدست آورده است.

به گفته وی، جدول عصر طلایی سال جاری شامل ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان است. پیش از این رتبه بندی عصر طلایی تایمز تنها ۱۰۰ دانشگاه ممتاز جهان را معرفی می کرد.

مهراد با بیان اینکه دانشگاه سان دیاگو در کالیفرنیا در دو سال متوالی در صدر جدول این رتبه بندی قرار دارد، گفت: همچنین دانشگاه های آمریکا از نظر پژوهش بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده اند. با گسترش این رتبه بندی، اکنون ژاپن با ۲۸ دانشگاه، بیشترین تعداد دانشگاه های عصر طلایی را به خود اختصاص داده است که تقریبا تمام آن ها در سال ۱۹۴۹ تاسیس شده اند.

به گفته وی، توسعه آموزش عالی در ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم نتیجه قانون آموزش سال ۱۹۴۷ است که بر تاسیس دانشگاه های دولتی و خصوصی در هر یک از شهرها تاکید دارد. هدف عمده، پذیرش دانشجویان بیشتر از طیف وسیعی از طبقات اجتماعی است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی در ادامه خاطرنشان کرد: در خلال اشغال ژاپن توسط آمریکا در سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۱، آموزش عالی پیشین ژاپن، با سطوح پیچیده و انواع موسسات علمی به سیستم چهار ساله دانشگاهی که مدلی آمریکایی است، تغییر شکل داد. در نتیجه، تقریبا تمام دانشگاه های دولتی ژاپن در فاصله زمانی ۱۹۴۸ تا اواسط دهه ۱۹۵۰ بازسازی یا از نو تاسیس شدند. دانشگاه هیرو شیما که در جایگاه ۹۷ این رتبه بندی قرار دارد نمونه ای از این دانشگاه ها است. این دانشگاه در سال ۱۹۴۹ با ادغام ۹ موسسه آموزش عالی تاسیس شد.

وی با بیان اینکه انگلستان با ۲۳ دانشگاه برتر حائز رتبه دوم در این سیستم رتبه بندی است، گفت: این کشور در سال ۲۰۱۷ تنها ۱۹ دانشگاه در گروه دانشگاه های عصر طلایی داشت. دانشگاه وارویک نخستین دانشگاه این کشور رتبه هشتم را در اختیار دارد. علت موفقیت انگلستان تولد دانشگاه های به اصطلاح Plate glass است ( نوعی شیشه شفاف و ساده که برای پنجره ها و دیوار های شفاف استفاده می شود) که در دهه ۱۹۶۰ اتفاق افتاد. این اصطلاح توسط میکل بلاف برای کتابی که او درباره این دانشگاه ها نوشت وضع شده است. این اصطلاح در برابر دانشگاه هایی که در ساخت آن ها از آجر قرمز استفاده شده است، مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته مهراد، چین نیز تعداد دانشگاه های خود را از ۵ دانشگاه به ۱۷ دانشگاه افزایش داده است.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به حضور 11 دانشگاه هندوستان در این سیستم رتبه‌بندی، گفت: تعداد دانشگاه های هند در رتبه بندی عصر طلایی، سال ۲۰۱۷، تنها ۷ دانشگاه بود.

به گفته وی، ده دانشگاه نخست رتبه بندی عصر طلایی به ترتیب دانشگاه سان دیاگو، دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه چینی هنگ کنگ، دانشگاه ملی سئول، دانشگاه موناش استرالیا، دانشگاه نیو ساوت ویلز استرالیا، دانشگاه آزاد برلین، دانشگاه وارویک، دانشگاه ایرانی در کالیفرنیا و دانشگاه مانهایم در آلمان است.

مهراد با بیان اینکه در منطقه خاورمیانه، دانشگاه تل اویو ( رژیم اشغالگر قدس) که در سال ۱۹۵۶ تاسیس شده در رتبه ۳۰ قرار دارد، گفت: رتبه دانشگاه ملک عبدالعزیز در عربستان ۳۳ است. دانشگاه قائد اعظم پاکستان رتبه ۷۳ را در اختیار دارد. دانشگاه ملک سعود نیز به رتبه ۸۲ دست یافته است و دانشگاه معدن و نفت ملک فهد عربستان رتبه ۹۰ را دارد.

به گفته وی، دانشگاه صنعتی شریف که در سال ۱۹۶۶ تاسیس شده است در این رتبه‌بندی، رتبه ۹۲ را به خود اختصاص داده است. رتبه بین المللی این دانشگاه در سال ۲۰۱۸ در دامنه ای بین ۶۰۱ تا ۸۰۰ قرار دارد. امتیازهای دانشگاه صنعتی شریف از آموز ش ۲۵/۵، پژوهش ۲۶/۵، استناد ۳۶/۷، درآمد صنعتی ۹۶/۴، و چشم انداز بین المللی ۱۹/۶ است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی با اشاره به رتبه 95 دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این رتبه‌بندی بین‌المللی، گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال 1958 تاسیس شده است. امتیازهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تمام شاخص ها به استثنای شاخص درآمد صنعتی و انتقال دانش تقریبا بیشتر از دانشگاه صنعتی شریف است. امتیاز شاخص درآمد صنعتی این دانشگاه ۷۴/۴ است.

مهراد با اشاره به امتیازات دانشگاه‌های ایران در این رتبه‌بندی بین‌المللی گفت: رتبه دانشگاه های شهید بهشتی ـ تاسیس۱۹۵۹ ـ شیراز ـ تاسیس ۱۹۴۶ ـ و تبریز ـ تاسیس ۱۹۴۷ـ  در دامنه ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ در بین ۲۰۰ دانشگاه ممتاز رتبه بندی عصر طلایی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: امتیاز محیط آموزشی دانشگاه شهید بهشتی ۲۱/۸، محیط پژوهشی ۱۸/۸، تاثیر استناد ۱۹/۱، درآمد صنعتی ۴۶/۷، و چشم انداز بین المللی ۱۶/۴ است. امتیازهای دانشگاه شیراز در این شاخص ها به ترتیب ۲۲/۸، ۲۰/۵، ۱۸/۴، ۴۵/۳، و ۱۶/۶ است. امتیازات دانشگاه تبریز نیز به ترتیب ۲۵، ۱۴/۶، ۳۵/۲، ۴۱/۲ و ۱۶ است.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری  با اشاره به امتیازات دانشگاه فردوسی در این رتبه‌بندی گفت: رتبه دانشگاه های فردوسی ـ  تاسیس ۱۹۴۹ ـ و اصفهان ـ تاسیس ۱۹۴۶ـ در دامنه ای بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ است. امتیاز دانشگاه فردوسی مشهد در شاخص آموزش ۲۲/۹، پژوهش ۱۴/۷، استناد ۲۰/۱، درآمد صنعتی ۳۵/۸، و چشم انداز بین المللی ۲۰/۲ گزارش شده است. 

وی گفت: دانشگاه اصفهان نیز به ترتیب امتیازهای ۲۴/۸ را برای آموزش، ۲۰/۲ را برای پژوهش، ۹/۱ را برای تاثیر استناد، ۴۱/۴ را برای درآمد صنعتی و انتقال دانش و ۱۶/۱ را برای چشم انداز بین المللی بدست آورده است. بعد از دانشگاه اصفهان هنوز نام ۳۰ دانشگاه ممتاز این رتبه بندی از کشورهای مختلف جهان دیده می شود. ایران با ۷ دانشگاه موقعیت مناسبی در بین دانشگاه های عصر طلایی کسب کرده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top