به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، دکتر ابراهیم خدایی در حاشیه بازدید از بیست و سومین المپیاد علمی دانشجویی کشور در پاسخ به پرسش مهر درباره وضعیت برگزاری کنکور ۹۸ اظهار داشت: در کنکور سال ۹۸ به دلیل اینکه یکسری از داوطلبان خروجی نظام جدید متوسطه و عدهای دیگر، خروجی نظام قدیم متوسطه هستند، دو نوع سؤال طراحی میشود.
وی افزود: افرادی که خروجی نظام جدید متوسطه هستند، سؤالهای دروسی که خواندهاند را پاسخ میدهند و افرادی که خروجی نظام قدیم متوسطه هستند نیز سؤالات مربوط به خود را پاسخ میدهند، اما اینکه کنکور در دو زمان متفاوت برای این افراد برگزار شود، اینگونه نیست و قطعاً در یک زمان برگزار خواهد شد.
رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور درباره صحبتهایی که در زمینه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ بیان شده نیز به مهر گفت: صحبتهای متعددی در این زمینه شده، اما ما بر اساس آنچه که قانون میگوید، عمل کردهایم.
خدایی خاطرنشان کرد: قانون به ما میگوید باید بخشی از ظرفیت دانشگاهها بدون کنکور پذیرفته شود و به تدریج این میزان به ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاهها برسد که البته امسال با احتساب ظرفیت فنیحرفهای و علمی کاربردی، این میزان از ۹۰ درصد رد میشود، اما اگر آنها را در نظر نگیریم، بالای ۸۷ درصد ظرفیت دانشگاهها بدون کنکور شده است.
وی گفت: در حال حاضر با همین میزان سوابق تحصیلی ناقصی که وجود دارد، ۱۷ درصد رشتههای روزانه و حدود ۴۰ درصد رشتههای دورههای شبانه یا نوبت دوم، بدون آزمون پذیرش دارند؛ این در حالی است که دانشگاه آزاد و پیامنور نیز بیش از ۹۵ درصد ظرفیتشان بدون کنکور است.
رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور تصریح کرد: یک قسمت دیگر این قانون میگوید سوابق تحصیلی باید در پذیرش افراد در دانشگاهها تأثیر داشته باشد، به این ترتیب از سال ۹۲ تأثیر سوابق تحصیلی با ۲۵ درصد شروع شد و قرار بود به تدریج افزایش پیدا کند.
خدایی اظهار داشت: از سال ۹۰ به دلیل اینکه پوشش سوابق تحصیلی فقط چهار درس پیشدانشگاهی را اضافه کرد، ما نیز پنج درصد تأثیر سوابق تحصیلی را به آن ۲۵ درصد قبلی اضافه کردیم.
وی یادآور شد: برداشت غیرمستقیم موضوع افزایش تأثیر سوابق تحصیلی این است که این ۲۵ درصد تأثیر طی چهار، پنج سال به ۱۰۰ درصد میرسد، اما اینگونه نبود. البته در قانون نیز صراحتاً گفته نشده است که به ۱۰۰ درصد تأثیر برسد.
رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور ادامه داد: بنابراین ما منع قانونی در زمینه افزایش تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور نداریم.
خدایی افزود: قانون سال ۸۶ که بحث حذف کنکور را مطرح کرده بود، در سال ۹۲ توسط مجلس لغو شد؛ بنابراین بحث لغو کنکور منتفی است، اما حذف کنکور به تدریج در داخل موضوع افزایش تأثیر سوابق تحصیلی مستتر است؛ چرا که به شرط جایگزین شدن سوابق تحصیلی قرار بود کنکور حذف شود.
وی گفت: حال که سوابق تحصیلی به این میزان وجود دارد و میخواهد جایگزین شود، باید تأثیر داده شود و تأثیر هم قطعی باشد.
رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور تصریح کرد: سال ۹۲ که قانون سنجش و پذیرش دانشجو تصویب شد، تأثیر سوابق تحصیلی برای سال ۹۳ و ۹۴ قطعی بود. این قانون در سال ۹۵ توسط مجلس اصلاح شد و تأثیر سوابق تحصیلی برای بقیه سالها به نظر شورای سنجش و پذیرش دانشجو ارجاع شد.
رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور تأکید کرد: شورای سنجش و پذیرش دانشجو، تأثیر سوابق تحصیلی را برای سال ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به صورت مثبت حفظ کرد و برای سال ۹۸، آن را به صورت قطعی مصوب کرد.
به گفته خدایی، به هر صورت تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، موافقان و مخالفان جدی و همچنین معایب و مزایایی دارد.
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه به کمیسیون آموزش مجلس گزارشی داده خواهد شد و نظر مجلس و قانون برای ما مطاع بوده و شورا نیز تصور میکند که در مسیر قانونی حرکت کرده است.
درخواست لغو تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1398
اینجانب یکی از داوطلبان آزمون سراسری 1397 که در این کنکور شرکت نموده تاثیر سوابق تحصیلی از سال 95 بصورت مثبت
ارزیابی میگردید .درست در حالیکه داوطلبان سال های قبل از شانس شرکت عادلانه مجدد در کنکور سال بعدشان بهره مند بودند،
در تاریخ 19 تیر 1397 شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصمیم به قطعی نمودن سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 98 نمود .
آیا این عدالت آموزشی و سنجشی می باشد که بدون اطلاع در سالی که بنده و دانش آموزان با اطلاع مثبت بودن سوابق به امتحانات
نهایی که سرشار از تقلب و لودگی سوالات بوده رفته و سنجیده شدیم و درسال بعد این تاثیر به شکل قطعی اعمال شود .
دلایلی بر قطعی نمودن و جبران های زیان بار و خسارات اجتماعی و بی عدالتی آن را برمیشمرم :
1-آیا این تاثیرات به داوطلبان قبل 84 و رشته های دیگر که در آزمونی بغیر رشته خود شرکت میکنند و جابجایی بالایی ترازی
دارند موثر واقع میشود؟
2-عدم ناآگاهی واطلاع رسانی ناصواب به داوطلبان امسال که نظام قدیم قلمداد میشوند از قطعی شدن سوابق در کنکور سال بعد
عدالت است یا از ریشه بریدن استعداد ها و تمایلات شخصی شورای سنجش و پذیرش علی الخصوص معاون آموزش و پرورش .
3-این تصمیم در واقع هر شخصی اگر در جلسه آزمون حتی تمام دروس خود را بالای 90 درصد هم بزند تراز معدلش اجازه قبولی
در رشته دلخواهش را نمیدهد و در واقع چند هزار معدل 19 در کشور است که طوری تراز شوند و عادلانه در رقابتی سالم باشند .
4-مگر امتحانات سراسری در سالهای مختلف یک درجه سختی و حجمی برای داوطلبان داشته نگاهی خرد به کتب نظام جدیدها
گویای این مطلب است.چطور داوطبان نظام قدیم دو پایه سنجشی برای تراز و سوابق داشته و جدید ها فقط سال دوازدهم.
5- آیا قانون ترمیم معدل قدرت تحمل صدها هزار داوطلب که خواستار ارتقا معدل هستند دارد؟چرا باید استرس مجدد امتحانات نهایی
را به بهای پر کردن کسری بودجه آموزش و پرورش از جیب بدهیم! در نهایت آیا از محاسبات ریاضیاتی تراز معدل های یکسان
اطلاع کافی دارید؟ *لطفا تجربه کنکور 93 و94 را با تاثیر قطعی نکنیم .
با تشکر
داوطلب کنکور سراسری 1398