تاریخ انتشار: جمعه 1397/04/29 - 11:46
کد خبر: 273868

اختلال در سفر دانشگاهیان به عتبات عالیات به دلیل نوسانات ارزی؛

دانشجویان در انتظار تدبیر مسئولان

دانشجویان در انتظار تدبیر مسئولان

از آنجا که نوسانات ارزی ارتباط مستقیمی با هزینه‌های سفر اربعین دارد، بنابراین دانشجویان بسیاری بابت آن نگران هستند. پیش پا افتاده‌ترین هزینه‌ای که می‌تواند سفر دانشگاهیان به مراسم پیاده‌روی اربعین را تحت تاثیر خود قرار دهد هزینه ویزای عراق است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی که هرسال ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در تیرماه مرحله ثبت‌نام و قرعه‌کشی زائران دانشجو را انجام می‌داد و از مردادماه اعزام‌های دانشگاهیان به عتبات عالیات آغاز می‌شد اما در سال جاری با وجود اینکه در آستانه آغاز مردادماه قرار داریم، نه تنها خبری از اعزام کاروان‌ها نیست بلکه حتی ثبت‌نام از دانشگاهیان انجام نشده است.

* چرا اعزام به عتبات متوقف شده است؟
اینکه چرا آن ثبت‌نام‌های گسترده و اعزام‌های دانشجویی به یاد ماندنی به یکباره متوقف شد دلیلی ندارد جز اینکه قیمت دلار در این ماه‌های اخیر با نوساناتی عجیب همراه شده است و ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان نیز مانند بسیاری از نهادهای دیگر با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می‌کند. درواقع عمده پولی که دانشگاهیان بابت سفر به عتبات عالیات می‌پردازند، در کشور عراق(حمل و نقل، اسکان دانشجویان در هتل، غذا و غیره) هزینه می‌شود بنابراین قیمت دلار اهمیت پیدا می‌کند و وقتی قیمت دلار مانند آنچه در این روزها می‌بینیم دچار نوسانات غیرطبیعی می‌شود در اعزام‌های دانشجویی اختلال ایجاد می‌شود.

* تکلیف اعزام‌های نوزدهم چه خواهد شد؟
ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در هجدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات، در بازه زمانی 4 ماهه که از بهمن ماه سال گذشته آغاز و تا 15 اردیبهشت ماه سال 97 ادامه یافت، حدود 12 هزار نفر از دانشگاهیان سراسر کشور را در قالب 317 کاروان به عتبات عالیات اعزام کرد. اعزام‌های دوره هجدهم در حالی برگزار شد که هزینه اعزام هوایی از تهران رقمی در حدود 2 میلیون تومان بود و با توجه به نوسانات ارزی چند ماه اخیر اگر قرار باشد اعزام‌های دوره نوزدهم برگزار شود رقمی در حدود چهار میلیون و نیم باید از سوی دانشگاهیان پرداخت شود.

در همین رابطه، محمد زارع معاون اجرایی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در گفتگویی در خصوص زمان ثبت‌نام و اعزام دانشجویان به عتبات عالیات گفت: به دلیل نوسانات قیمت ارز، این دوره از اعزام دانشجویان عتبات کمی به تاخیر افتاده است. وی افزود: شرکت شمسا باید هزینه‌ای را برای اعزام دانشجویان قطعی کرده و اعلام کند که بر اساس آن بتوانیم اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام دانشجویان را انجام دهیم.

زارع اضافه کرد: احتمالا تا پایان هفته آینده هزینه‌ها به جمع‌بندی نهایی برسد که در این صورت ثبت‌نام از دانشجویان آغاز خواهد شد.

* نگرانی دانشجویان بابت اربعین 97
گذشته از اعزام‌های دوره نوزدهم ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان، چند ماهی بیشتر تا ایام اربعین حسینی نمانده است و از آنجا که نوسانات ارزی ارتباط مستقیمی با هزینه‌های سفر اربعین دارد، بنابراین دانشجویان بسیاری بابت آن نگران هستند. پیش پا افتاده‌ترین هزینه‌ای که می‌تواند سفر دانشگاهیان به مراسم پیاده‌روی اربعین را تحت تاثیر خود قرار دهد هزینه ویزای عراق است. از آنجا که از سال گذشته عراق از ارائه ویزای گروهی به زائران ایران امتناع می‌کند و زائران صرفا باید ویزای انفرادی به قیمت 40 دلار اخذ کنند بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که ویزایی که در سال گذشته با قیمتی کمتر از 200 هزار تومان قابل دریافت بود اما حالا به قیمتی بیش از 300 هزار تومان رسیده است.

بنابراین باید صبر کرد و دید که آیا مسئولان دولتی درباره این موضوع تدبیر خاصی خواهند داشت و یا شاهد افزایش قیمت اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات خواهیم بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top