تاریخ انتشار: شنبه 1397/04/30 - 15:18
کد خبر: 274056

در حاشیه زمینه‌سازی رادیکال‌ها برای بازگشت دوباره به وزارت علوم؛

ترمیم کابینه، بهانه‌ای برای انتقام از آقای وزیر

ترمیم کابینه، بهانه‌ای برای انتقام از آقای وزیر

مدیر عامل خبرگزاری ایرنا سید ضیا هاشمی، سرپرست سابق وزارت علوم است. شخصی که چه در زمان معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و چه در دوره سرپرستی حاشیه‌های سیاسی‌اش معروف بود. به راستی چرا باید خبرگزاری دولت به مدیریت ضیا هاشمی، برکناری وزیر علوم را در رسانه‌ها کلید زده‌اند؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ترمیم کابینه مدتی است که در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح و از رییس جمهور خواسته می‌شود. برخی معتقدند که در شرایط فعلی و برای مواجهه با سیاست‌های آمریکا دولت نیازمند تغییراتی در کابینه است تا بتواند چابک‌تر با مسائل روبه‌رو شود. اما در میان اخبار ترمیم کابینه شنیده شدن خبر احتمال تغییر وزیر علوم باعث تعجب برخى شده است. ممکن است این سوال پرسیده شود که چرا در بحث ترمیم تیم اقتصادى دولت باید شایعه تغییر وزیرعلوم نیز شنیده شود؟ برخی شنیده‌ها نیز حاکی از این موضوع است که در صورت نهایى شدن تصمیم رییس جمهور براى "تغییر کامل تیم اقتصادى"، یکى از اعضاى این تیم به عنوان وزیر پیشنهادى علوم، تحقیقات و فنآورى به مجلس معرفى خواهد شد.

۱- نه نیاز به نظرسنجی است و نه نیاز به تحلیل؛ در وضعیت فعلی توقع مردم تنها و تنها بازسازی اقتصاد کشور و رهایی از مشکلات کمرشکن معیشتی است. مشکلاتی که دیگر ادعای تورم تک‌رقمی و یا آمارهای اشتغال‌زایی نمی‌توانند آن را مخفی کند. در این میان تغییر تیم اقتصادی دولت (شامل مجریان و مشاوران) به یک خواست عمومی تبدیل شده و حتی جناح‌های سیاسی همسو با دولت نیز روزانه این مساله را به نحوی به دولتی‌ها گوشزد می‌کنند.

بیشتر بخوانید// شورش در کابینه

۲- اما شاهد هستیم که دولتی‌ها و دوستان مجلسی آنها بعد از چند روز شعار دادن و تهدید کردن به ترمیم کابینه به راحتی آن را به بوته فراموشی سپردند. به عنوان مثال نوبخت در پاسخ به سوالی درباره تغییرات در کابینه گفته است: «رییس جمهور متناسب با ضرورت‌ها ‏تغییراتی می‌دهند، منتها موضوعی که الان در رسانه‌ها مطرح می‌شود گمانه زنی‌های رسانه ای است‎.‏» او اضافه کرد: «تغییرات ‏به وقتش صورت می‌گیرد‎.‏»‏ و یا حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه مطرح شدن بحث استیضاح موضوع عجیب و غریبی نیست گفته است: «مواردی که مطرح می شود، آقایان وزرا می روند توضیح و پاسخ می دهند و نمایندگان نیز قانع می شوند بنابراین مسئله فوق العاده ای را در حال حاضر نمی بینم». سخنانی که نشان می‌دهد بعد از فروکش کردن نسبی اعتراضات عمومی روحانی و حلقه یاران خاصش به دنبال ادامه وضع موجود هستند.

بیشتر بخوانید// منصوبان شما در دانشگاه علامه طباطبایی بر اسب بی‌قانونی سوارند

۳- در این میان اما خبری عجیب منتشر شد که می‌توان آن را نتیجه یک زد و بند پشت پرده برخی باندها دانست. براساس این خبر منصور غلامی در پاسخ به این سوال که در بحث ترمیم کابینه آیا جزو گزینه‌های کناره‌گیری از کابینه هستید؟ به خبرآنلاین گفت: «فعلا نه خودم قصد کردم و نه کسی به من چنین حرفی زده است ولی در کل هر کسی یک روزی می‌آید و یک روزی می‌رود». وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سئوال که اگر ترمیم کابینه شامل شما هم شود، از این اتفاق ناراحت نخواهید شد؟، اظهار کرد: «خیر اصلا». وی با بیان اینکه رئیس جمهور اختیار دارد فرد دیگری را انتخاب کند افزود:« اما تاکنون با من در این زمینه صحبتی نشده است.» خبری که بلافاصله توسط رسانه‌های همسو با جریان اصلاحات به صورت گسترده پوشش داده شد. اما خبر مبهم خبرگزاری دولت (ایرنا) آغاز فاز اجرایی این ماجرا بود. این خبرگزاری خبر از بررسی استیضاح وزیر علوم در کمیسیون آموزش مجلس در سه شنبه هفته جاری داده است. استیضاحی که با بیش از 20 امضا پشت آن است.

۴- با توجه به واقعیت‌های جامعه و البته موج خبری احتمال برکناری وزیر علوم از کابینه چند سوال پیش می‌آید:

۴-۱- مدیر عامل خبرگزاری ایرنا سید ضیا هاشمی، سرپرست سابق وزارت علوم است. شخصی که چه در زمان معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و چه در دوره سرپرستی حاشیه‌های سیاسی‌اش معروف بود. به راستی چرا باید خبرگزاری دولت به مدیریت ضیا هاشمی و البته با کمک یکی از پایگاه‌های خبری وابسته به یکی از مسئولان دولتی، برکناری وزیر علوم را در رسانه‌ها کلید زده‌اند؟ آیا بلبشویی که در کابینه وجود دارد امیدها برای بازگشت ضیا هاشمی به وزارت را زنده کرده است؟

بیشتر بخوانید// حاشیه‌های آقای معاون

۴-۲- در زمانه‌ای که دغدغه همه اقشار جامعه حتی جامعه علمی کشور اقتصاد و معیشیت است، چرا ترمیم کابینه بهانه‌ای برای تسویه حساب اصلاح طلبان رادیکال با وزیر علوم شده است؟ منصور غلامی کمتر از یک سال است که به وزارت رسیده و هنوز برای امتیاز‌دهی به عملکرد وی زود است. می‌توان نقدهای جدی به وی داشت که داریم ولی اینکه دغدغه‌های مردم توسط جناح های سیاسی به انحراف کشیده می‌شود نشان دهنده یک برنامه ریزی دقیق برای تسویه حساب با وی است.

۵- شورش در کابینه سبب شده تا خبرگزاری دولت و خبرگزاری‌های وابسته به دولتی‌ها فرصت را برای زمینه سازی برای رسیدن به اهداف خود مناسب ببینند. یکی به دولت حمله می‌کند تا وزیر مطلوبش بر سر کار بیاید و دیگری زیرآب مخالفش را در کابینه می‌زند. بازسازی اقتصاد و رهایی از مشکلات معیشتی گسترده خواسته واقعی مردم است. اینکه برخی با تحریف این مساله به دنبال خوش‌خدمتی به دولت برای رهایی از فشار عمومی هستند و همچنین به دنبال بازگشت خود و دوستان رادیکالش به دانشگاه هستند، نگرانی عمیقی را ایجاد کرده است. نگرانی اینکه روحانی توسط برخی جریانات سیاسی معلوم‌الحال از واقعیت‌های جامعه دور شود و دانشگاه دوباره به کارزار دعواهای جناحی آن هم از نوع رادیکال تبدیل شود.

* گزارش از سعید درویشی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top