تاریخ انتشار: شنبه 1397/04/30 - 19:40
کد خبر: 274097

حقوق شهروندی در فضای مجازی نقض می‌شود

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان، آسیب های فضای مجازی را بسیار جدی دانست و گفت: ما در بحث شبکه های مجازی با مشکلات بسیار عمده ای روبه‌رو هستیم، یکی از آن ها این است که افراد هرچه بخواهند درست یا غلط منتشر می کنند، این مطالب در بسیاری از موارد به دروغ و غلط منتشر می شود، در بعضی مواقع این مطالب موجب فساد می شود که بسیاری از خانواده ها به این مسائل اعتراض دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از رسالت؛ وی افزود: در این فضا گاهی کانال ها و پیج های پخش مواد مخدر دیده می شود، اگر با این ها برخورد نشود موجب نا امنی جامعه خواهد شد.

روح افزا با بیان این که چنین فضاهایی باید به درستی کنترل شوند، ادامه داد: این مسئله مختص کشور ما نیست بسیاری از کشورها به اینستاگرام دسترسی دارند اما مسئولین آن ها این فضا را کنترل می کنند، نه به این معنی که کاملا فیلتر کنند بلکه هر کس که رفتار ناشایست یا خلاف عرف جامعه بکند پیگیری می شود.وی در ادامه فضای مجازی را حریم عمومی خواند و تاکید کرد: مسلما اگر کسی رفتار مخربی در شبکه های مجازی انجام دهد باید پیگیری شود به همین سادگی نیست که کسی به حقوق شهروندی دیگران تجاوز کند و آزاد باشد.

این عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان خاطر نشان کرد: رفتارهای غیر اخلاقی چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی ؛ تجاوز به حقوق دیگران است، ممکن است من به عنوان یک مادر نخواهم فرزندم صحنه های مستهجن و غیر اخلاقی را ببیند، وقتی شخصی از این فضای آزاد مجازی سوء استفاده می کند و محیط داخل کشور را به سمت فساد می برد مشکلات بیشتری پیش می آید.

فرشته روح افزا مشکلات اقتصادی را یکی از دلایل اعتیاد جوانان به فضای مجازی عنوان کرد و گفت: یکی از دلایلی که جوانان ما به سمت فضای مجازی کشیده شده اند مشکلات اقتصادی است که وجود دارد به طور مثال جوانان نمی توانند به راحتی ازدواج کنند، مسکن یا شغل داشته باشند.

وی با بیان این که اشتغال و اقتصاد کشور وضعیت خوبی ندارد، آمارها نشان می دهد که نزدیک به 20 میلیون نفر از 15 تا 29 سال داریم که منتظر ازدواج هستند و این آمار بسیار بالایی است تا زمانی که مشکلات اقتصادی پیش روی جوانان باشد و ازدواج و تشکیل خانواده برای آنان سخت باشد نا خواسته جامعه را به سمت مظاهر جنسیتی سوق می دهیم.

وی برخورد نادرست با امثال مائده هژبری را راهی برای سوء استفاده دشمنان خواند و اذعان داشت: به هر حال باید کنترل فضای مجازی از جایی شروع شود، اما این که چگونه برخورد شود بسیار مهم است و نباید دست آویزی برای دشمنان و سود جویان باشد. روح افزا در ادامه با اشاره به هشتک های برقص تا برقصیم و امثالهم افزود: کمپین های بچرخ تا بچرخیم و برقص تا برقصیم کار مردم عادی نیست، مسلم است که خارج از کشور کنترل می شود، البته ممکن است تعدادی از جوانان ما که آگاهی کافی ندارند بین این افراد باشند اما همه ما می دانیم این جریانات توسط سودجویان اداره می شود.

وی خاطر نشان کرد: کسانی که از این فضاها سوء استفاده می کنند و مسائل را سیاسی جلوه می‌دهند قصدشان تهاجم فرهنگی و کارشان برنامه ریزی شده است تا ما نتوانیم فرهنگ کشور را کنترل کنیم.

روح افزا فضای مجازی را حق شهروندی خواند و برخورد با کسانی که به این حق تجاوز می کنند را لازم دانست و تاکید کرد: انتشار چنین رفتار هایی در فضای مجازی قطعا به سلامت خانواده ها آسیب خواهد رساند، فضای مجازی برای عموم است و این حقوق مردم و شهروندی است که باید رعایت شود و جایش در شبکه های عمومی مجازی نیست، ولو این که ما با تهاجمات فرهنگی مواجه هستیم اما می توانیم رفتارهای داخل کشور را کنترل کنیم چرا که برخی از این رفتار ها و اعمالی که در فضای مجازی منتشر می شود بسیار آسیب رسان است.

این کارشناس اجتماعی ادامه داد: با افرادی که هنجار شکنی می کنند باید حتما برخورد شود، مطالبی که از خارج کشور در این فضا منتشر می شوند باید کنترل شوند تا این تکنولوژی با فضایی سالم در اختیار جوانان ما قرار گیرد.

وی افزود: این امری شدنی است چرا که همه کشور های دنیا به این مسئله عمل می کنند. در کشورهای دیگر اتفاقات ناهنجاری مثل فروختن مواد مخدر و تعرض به حقوق دیگران بسیار کم است، این طور نیست که هر کس به راحتی به حقوق شهروندی دیگران تجاوز کند.وی خاطر نشان کرد: وظیفه دولت و وزارت ارتباطات است که ترویج فحشا و بی بند و باری، مواد مخدر، جادو و عرفان های نوظهور برخورد کنند، عده زیادی از مردم خواستار سالم بودن این فضا و کنترل آن توسط مسئولین هستند.

وی با بیان اینکه ما در شرایط جنگ نرم هستیم و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: ایشان فرمودند: ما در معرض شبیخون فرهنگی دشمن هستیم و هر کس خودش باید در ساختن فرهنگ آتش به اختیار باشد.

فرشته روح افزا تاکید کرد: باید شرایط را برای رفاه جوانان مهیا کنند .قانون ازدواج آسان را نزدیک به 14 سال است که نوشته اند اما دریغ از یک قدم که کسی برای اجرای این قانون طی سالیان برداشته باشد، در این راستا هیج کاری صورت نگرفته و مسئولین ما اصلا انگار نه انگار که دغده دارند. معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان در پایان فقر فرهنگی را ناشی از کم کاری مسئولین فرهنگی دانست و گفت: مسئولین فرهنگی کشور از ابتدا فرهنگ استفاده از وسایل ارتباطی را رشد ندادند؛به مردم و جوانان یاد ندادیم چگونه با فضاهای مجازی که در آن ممکن است عقیده های مختلف و مسائل گمراه کننده باشد برخورد کنند ودر حال حاضر با آسیب های روانی آن به شدت روبه رو هستیم و بسیار برای سلامت روان جامعه نگرانیم، این آسیب ها به نحوه کارکرد مسئولین فرهنگی ربط دارد که متاسفانه در این زمینه ها کم می گذارند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top