تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/04/31 - 13:19
کد خبر: 274212

شوکه شدن خوابگاهی‌ها هنگام تسویه حساب؛

جریمه مالی دانشجویان دانشگاه شریف به بهانه‌هایی عجیب +عکس

نکته جالب این تعهدنامه این است که سرپرست خوابگاه‌ها هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال گم شدن وسایل اتاق‌ها ندارد و طنز ماجرا این است که اگر دانشجو این تعهدنامه را نادیده بگیرد و آن را امضا نکند، توسط سرپرستی خوابگاه مبلغی در حدود 10 تا 30 هزارتومان جریمه می‌شود.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ موضوع جریمه‌های اخیر دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی شریف حواشی زیادی به همراه داشته است و بسیاری از دانشجویان از سازوکار مسئولان دانشگاه برای تعیین جریمه گلایه‌مند هستند و خواهان اصلاح رویه فعلی‌اند.

* ماجرای جریمه‌های عجیب شریفی‌ها
 ماجرا ازاین قرار است که در آغاز هرسال تحصیلی به دانشجویان خوابگاهی فرمی داده می‌شود که در آن لیست اموال اتاق ذکر شده است و دانشجویان موظف به امضای آن هستند و در پایان هرسال در صورتی که به این اموال خسارتی وارد شده باشد، سرپرست خوابگاه اعضای آن اتاق را مشمول جریمه می‌کند. علاوه‌بر این موضوع، اداره امور خوابگاه‌ها برای مبارزه با موجوداتی مانند ساس هرساله در دو نوبت اقدام به سمپاشی اتاق‌ها می‌کند. این اداره موظف است چند روز پیش از سمپاشی تعهدنامه‌هایی حاوی این مضمون که دانشجویان هر اتاق موظفند تمام وسایل را جمع کرده و آنها را بسته‌بندی کنند تا سم به تمام نقاط اتاق برسد، در تمام اتاق‌های خوابگاه‌ها توزیع کند.

نکته جالب این تعهدنامه این است که سرپرست خوابگاه‌ها هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال گم شدن وسایل اتاق‌ها ندارد و طنز ماجرا این است که اگر دانشجو این تعهدنامه را نادیده بگیرد و آن را امضا نکند، توسط سرپرستی خوابگاه مبلغی در حدود 10 تا 30 هزارتومان جریمه می‌شود. این جریمه همان زمان بدون آنکه دانشجو روحش از آن خبر داشته باشد، در سیستم اداره امور خوابگاه‌ها ثبت می‌شود، ولی معمولا دانشجویان تا موعد فارغ‌التحصیلی از آن هیچ‌گونه اطلاعی نمی‌یابند. البته حق اعتراض برای دانشجویان محفوظ است، اما غالب دانشجویان به دلیل مشغله‌های زیاد هنگام فارغ‌التحصیلی از این حق مشروع و قانونی خود صرف نظر می‌کنند.

در ادامه جدیدترین اطلاعیه اداره امور خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی شریف درباره سمپاشی خوابگاه‌ها آمده است:

* اعتراض دانشجویان به جریمه‌ها
دانشجویان خوابگاه‌های مختلف دانشگاه صنعتی شریف، با مشاهده درج انواع و اقسام جریمه‌ها در پنل خود، به روش‌های مختلفی اعتراض خود را نسبت به این موضوع نشان دادند. برخی از دانشجویان در توییتر اعتراضاتی داشتند که در ادامه تعدادی از آنها آمده است:

- چرا نوشته جریمه سمپاشی، خب مینوشت هزینه سمپاشی!

- یکی از بچه‌های خوابگاهی می‌گفت که ما رو هم جریمه کردن سر این ماجرای سمپاشی؛ بعدش پریروز زنگ زدن بهشون و گفتن که شما اتاق نمونه بهداشتی شدید و نفری 50هزارتومن به عنوان جایزه به شما تعلق می‌گیره! بله؛ شریف یه چنین وضعیه.

- یک اتفاق دیگه‌ای که برای خود من افتاد این بود که بعد سم‌پاشی عید، یک عدد ادکلن، تشک، لیوان و چای‌ساز بنده ناپدید شد و هیچ وقت معلوم نشد چی شد.

- یه کاغذی بهم نشون دادن که نوشته بود مسوولیت تمام وسایل اتاق به عهده خود دانشجو هست موقع سمپاشی(یا یک چنین چیزی) که باید قبل سمپاشی امضاش میکردیم، وگرنه جریمه سم‌پاشی بهمون تعلق میگرفت. نکته اینه که موقع سمپاشی در اتاقا بازه و هیچ دانشجویی تو اتاقش نیست.

- نه تنها هر ترم برای سمپاشی با کلی زحمت همه‌ی وسایلمون رو جمع میکنیم و ترم بعد همیشه یه چیزایی از وسایل گم و گور میشه، بلکه یه سامانه زدن و نفری ۲۰ هزارتومن برای هر بار سمپاشی "جریمه" کردن. +هزینه‌ی شست و شوی فرش! بدون اطلاع قبلی.

- فتوحی میگفت میخوایم وابستگی بودجه شریف و از دولت کمتر کنیم ما باور نمیکردیم، دوستمون میخواد با جریمه‌های الکی و سوختگی فرش و... کسری بودجه رو جبران کنه

- شما یه حساب سرانگشتی که بکنی می‌بینی فقط خوابگاه طرشت ۳ حدود ۱۲۰۰ نفر ظرفیت داره، ینی هر بار که سم‌پاشی می‌کنن ۲۴ میلیون‌تومن سود خالص!

- فرش سوخته بهت تحویل میدن و بعد از تخلیه اتاق ۶ نفر رو ۳۶۰ هزار تومان جریمه کنن

- من خوابگاهی نیستم، ولی حسی که ادم از پولی که باید به زور و به ناحق بده داره رو با تمام وجودم درک میکنم.

- همیشه فکر می کردم که خوابگاه خیلی بار هزینه ای داره برای دانشگاه ولی خب وقتی برای یک فرش که سال 87 ی ذره سوخته از هر اتاقی که این فرش رو داره سالی 320 تومن بگیرن یا هم جریمه کذایی سمپاشی و عدم بهسازی که 80 تومنه هر ترم از هر اتاق دیفالت میگیرن، بعید میدونم خیلی هم اینطور باشه.

- تو این لیست جریمه های خوابگاه زده "سوختگی فرش" و 40 تومن جریمه کردن! جدای از اینکه اصلا فرش سوخته نشده، برای هم اتاقیم فقط زده شستشوی فرش 20 تومن!

- رفتن گفتن چرا هزینه میگیرین واسه فرشی که اصلا ما نسوزوندیم، میگن اشتباه شده. میگن خب باشه حالا که میگیرین چرا ترم بعدی فرش سوخته میدین به همون اتاق، میگن به صرفه نیست ۱۰ تا فرش بخریم واسه خابگاه باید بشه ۲۰۰ تا مثلا.

- چیزی که مسلمه بچه‌ها شاکی هستن، دانشگاه هم استدلالات و مستندات دقیقی داره.
به نظر من: 1. مشکل اصلی اینه که مشارکت دانشجوها تو فرایند نظارت و جریمه و ... کمرنگه. 2. تاریخ تابستان برای سم‌پاشی دوره‌ای خیلی اشکال داره با توجه به پروژه درس‌ها و...

* واکنش رئیس امور خوابگاه‌ها به جریمه‌ها
مهدی سلطانی پویا رئیس امور خوابگاه‌ها در گفتگویی که با یکی از رسانه‌های دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف انجام داده است، ضمن اشاره به اینکه جریمه‌های خوابگاهی موضوع جدیدی نیست، اظهار داشت: گاهی پیش آمده است که در بازدیدهای دوره‌ای موردی را در یکی از اتاق‌ها دیده‌ایم ولی یک نفر خسارت را پذیرفته است و جریمه بین همه تقسیم نشده است. برعکس آن هم پیش آمده است که یک نفر خسارت را به عهده گرفته است اما کل اتاق برای حمایت از وی و کاهش ضرر مالی او، در پرداخت سهیم شدند.

رئیس امور خوابگاه‌ها در واکنش به این سوال که آیا دانشگاه قصد دارد از طریق جریمه دانشجویان درآمدزایی کند، افزود: خیلی بی‌انصافی است، اصلاً درآمد حاصل از جریمه‌ها چیزی نمی‌شود در برابر هزینه‌هایی که ما در خوابگاه‌ها می‌کنیم و قصد دانشگاه از جریمه کردن، بازدارندگی و ارتقا وضعیت زندگی عمومی در خوابگاه است، نه درآمدزایی.

در ادامه تصاویری از تصاویر عدم تخلیه مناسب اتاق و آماده‌سازی آن جهت سم‌پاشی آمده است:

به نظر می‌رسد با وجود اظهارنظر مسئولان خوابگاه دانشگاه صنعتی شریف هنوز دانشجویان این دانشگاه در زمینه سازوکار جریمه‌ها قانع نشده‌اند و لازم است معاونت دانشجویی دانشگاه به عنوان بالاترین مقام رسیدگی به مطالبات صنفی دانشجویان، در این زمینه تجدیدنظر کند و یا دانشجویان را درباره دریافت جریمه‌ها قانع کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مراسم ترحیم پرویز داوودی
جزئیات دیدار اردوغان و هنیه
اسرائیل به شکل سیستماتیک کودکان را ترور می‌کند
تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی
من به اسلوب او مومن‌ام
سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
نام پدر از کارت ملی حذف نمی‌شود
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
فیلم/ اسپانسر صهیونیست‌ها نقره داغ شد
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top