تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/05/01 - 01:43
کد خبر: 274305

گفتگو با سفیر سابق ایران در مصر، درباره تهدید روحانی؛

بستن تنگه هرمز کف اقدامات متقابل ایران است

بستن تنگه هرمز کف اقدامات متقابل ایران است

در صورت تحقق سناریو مطلوب آمریکا در اعمال محدودیت بر صادرات نفت ایران، اساسا ممکن است دیگر نفتی تولید نشود که بخواهد از تنگه هرمز و دیگر تنگه‌ها عبور کند.

مجتی امانی سفیر سابق ایران در مصر در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر تعبیر دیپلماسی ایدئولوژیک گفت: جمهوری اسلامی ایران همانند بسیاری از نظام های دنیا ایدئولوژیک است. در واقع ممکن است برخی کشورها در واقع خود را ایدئولوژیک ندانند ولی وقتی شما به اهداف و برنامه‌های آنها نگاه می‌کنید می‌بینید کاملاً ایدئولوژیک عمل می‌کنند.

وی افزود: ایران بر اساس قانون اساسی خود یک نظام ایدئولوژیک مبتنی بر جهان بینی اسلامی است و این موضوع در تمامی ارکان کشور لحاظ شده است. لذا وزارت امور خارجه نیز مجری همین رویکرد در سیاست خارجی است.

امانی در خصوص این نگاه که ایدئولوژی با دیپلماسی قابل جمع نیست و با رویکرد ایدئولوژیک نمی‌توان اهداف را آن طور که باید و شاید محقق کرد گفت: هر گاه ما ایدئولوژی را از دستور کار خود در هر رده و هر اقدامی کنار گذاشتیم و آن را کمرنگ دیدیم  آن کار فشل و ناتمام بوده است.

سفیر پیشین ایران در مصر ادامه داد: کسانی که به دنبال حذف ایدئولوژی در نظام هستند فقط درباره وزارت خارجه این گونه نظر ندارند و آنها می‌خواهند در تمامی شئون اجتماعی، ایدئولوژی حضور نداشته باشد.  در واقع کعبه آمال‌ آنها نظام لائیک و سکولار است که بدون توجه به دستورات دینی خط مشی خود را مشخص کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه آن چه که در قالب علوم انسانی در دانشگاه ها آموزش داده می‌شود و کتاب‌هایی که نوشته می‌شود، کمتر به این موضوع برمی‌خوریم که آنها ایدئولوژی را در موضوع سیاست خارجی، در نظام بانکداری و در نظام اقتصادی و بانکداری، در تعیین قوانین اجتماعی و اجرای آنها و از این قبیل امور دخالت دهند.

به گفته امانی مخالفان ایدولوژی، تنها محدود به حوزه سیاست خارجه و وزارت خارجه نیستند بلکه در بسیاری از حوزه ها اعم از بانک داری و فرهنگ و ... می‌خواهند ایدئولوژی زدایی کنند.

سفیر سابق ایران در مصر یادآور شد: مخالفت برخی کشورها با ایدئولوژیک بودن ما به معنای آن نیست که آنها اصولاً مخالف دخالت ایدئولوژی در امور زندگی هستند بلکه حامل این مفهوم است که آنها به دنبال آنند تا نظام ایدئولوژیک خودشان که برگرفته از لیبرالیسم و اومانیسم است را در شئون زندگی ما جاری کنند. لذا باید گفت دعوای آنها با ما دعوای نوع ایدئولوژی است نه اصل ایدئولوژی!

وی اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه ما تنگه‌های زیادی داریم که تنگه هرمز فقط یکی از آنها است و هشدار او به رئیس‌جمهور امریکا در این باره را  مصداقی از دیپلماسی ایدئولوژیک دانست و گفت: قطعاً ما زیر بار ظلم نمی‌رویم چرا که دستورات اسلام در این باره صراحت دارد. آن چه به عنوان یک اصل در بحث صادرات نفت بیان شده این است که نمی‌توان قبول کرد دیگر کشورها آزادانه نفت خود را صادر کنند و به زعم آقای ترامپ صادرات نفت ایران به صفر برسد.

امانی با تأکید بر اینکه باید با ابزارهای ظالمانه‌ای که دشمنان بکار می‌برند مقابله کرد ادامه داد: این که در پی تهدید رئیس جمهور در سوئیس، توجهات بلافاصله به بستن تنگه هرمز رفت از نظر بنده نوعی خطای تحلیل است. اگر سال ها پیش گفته می‌شد ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد، امروز قدرت ایران، چه به لحاظ سیاسی و چه قدرت نظامی و نفوذ منطقه‌ای، ظرفیت های وسیع‌تری را فراهم کرده که به تهدیدات دشمن پاسخ دهد.

سفیر پیشین ایران در مصر خاطرنشان کرد: ابزارهای ما در این باره متنوع و مختلف هستند و تاکید بیش از حد بر تنگه هرمز نشان از رویکردهایی دارد که می‌خواهند واکنش ما را تنها در تنگه هرمز محدود کنند؛ در صورتی که با یک نگاه ساده به موقعیت جغرافیایی ایران و متحدین استراتژیک آن و همچنین قدرت نظامی ایران در فراتر از مرزهای خود، روشن می شود که بستن تنگه هرمز، تنها به عنوان کف اقدامات ایران در این باره می‌تواند مورد توجه و ارزیابی دشمنان ما قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: واقعیت ها در این باره به اندازه کافی روشن است و نیازی به توضیح روشن تر در این باره نیست. با این حال باید یک گزاره دیگر را هم مد نظر قرار داد و آن گزاره از این قرار است که در صورت تحقق سناریو مطلوب آمریکا در اعمال محدودیت بر صادرات نفت ایران، اساسا ممکن است دیگر نفتی تولید نشود که بخواهد از تنگه هرمز و دیگر تنگه‌ها عبور کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top