تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/05/01 - 08:40
کد خبر: 274331

اینترنت ارزان می‌شود؟

قیمت اینترنت تا پایان تابستان امسال آزاد می‌شود و حالا وزارت ارتباطات با اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های فروش اینترنت درحال چکش‌کاری ماجراست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از اقتصاد آنلاین، این موضوع درحالی رخ می‌دهد که ایرانی‌ها خاطره چندان خوشی از آزادسازی قیمت‌ها ندارند و نگرانند گرانی‌های بی‌حساب و کتاب دامنگیرشان شود؛ اتفاقی که در زمان آزادسازی قیمت بلیت هواپیما رخ داد و تا مدت‌ها بلیت‌های ٦٠٠‌هزار تومانی، ٨٠٠‌هزار تومانی و حتی گاهی یک‌میلیون تومانی سر زبان‌ها افتاده بود. با وجود این، وزارت ارتباطات به مردم اطمینان خاطر داده که آزادسازی به معنی رها کردن شرکت‌ها به حال خودشان نیست و حتما به موضوع گرانفروشی‌ها یا کم‌فروشی‌ها نظارت می‌کند. از سوی دیگر، کارشناسان می‌گویند آزادسازی قیمت‌ها اتفاقا رفتار درستی است و می‌تواند جلوی فساد برخی‌ها را بگیرد و در مجموع فضا را به نفع مصرف‌کننده تغییر دهد.

حالا چیزی حدود ٦٢‌درصد ایرانی‌ها از خدمات اینترنت استفاده می‌کنند و تعرفه‌ها برایشان اهمیت زیادی دارد. در این گزارش بررسی می‌کنیم که دقیقا قرار است چه اتفاقی بیفتد.

دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟
قرار است تا پایان تابستان امسال قیمت‌گذاری اینترنت آزاد شود. این موضوع یعنی این‌که شرکت‌ها براساس خدماتی که به مشترکان می‌دهند، بسته‌های اینترنتی‌شان را خودشان قیمت‌گذاری می‌کنند. حالا بیشتر از ٢٢ شرکت بازیگران اصلی فروش اینترنت هستند و همین تعداد برای آزادسازی قیمت‌ها کافی به نظر می‌رسد. البته کارشناسان می‌گویند شرط موفقیت آزادسازی قیمت‌ها در بازار این است که دولت برای خودش شرکت ایجاد نکند تا روی قیمت‌ها تاثیرگذار باشد و صفر تا صد ماجرا را به دست خصوصی‌ها بسپارد. به عقیده سهیل مظلوم، تحلیلگر فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرکت‌ها با این اقدام تشویق می‌شوند که اینترنت با سرعت و کیفیت بهتری در اختیار مشترکان بگذارند و قیمت‌ها رقابتی می‌شود. او  می‌گوید: درحال حاضر ٢٢ بازیگر اصلی در حوزه اینترنت وجود دارد که در صورت آزادسازی قیمت، فضای رقابتی بین آنها شکل می‌گیرد و هر یک از شرکت‌ها برای این‌که سهم بیشتری از بازار را به تصاحب خود درآورد، سعی می‌کند که خدمات با کیفیت بهتر و قیمت ارزان‌تر ارایه دهد.

به گفته او، دخالت دولت در قیمت‌گذاری اینترنت در سال‌های گذشته تنها فساد و دزدی را در این بخش زیاد کرده بود و هر شرکتی که احساس می‌کرد خدمات با قیمت همخوانی ندارد یا کیفیت خدمات را کمتر می‌کرد یا تعداد اشتراک‌گذاری‌ها را بیشتر می‌کرد که این موضوع باعث کم شدن سهم افراد از پهنای باند می‌شد.

اینترنت ارزان می‌شود یا گران؟
احتمال این‌که تعرفه اینترنتِ همه ارزان‌تر بشود، تقریبا صفر است اما مدلی در وزارت ارتباطات وجود دارد که اپراتورها و شرکت‌های فروش اینترنت روی آن بحث می‌کنند و آن این است که احتمالا تعرفه برای مصرف‌کنندگانی که از اینترنت بیشتری استفاده می‌کنند، کمتر شود و برای کم‌مصرف‌ها تعرفه بیشتر باشد. این مدل مطابق بازار جهانی است و در کشورهای زیادی اجرا می‌شود.

با این‌حال، اپراتورها و شرکت‌های خدمات اینترنتی معتقدند اینترنت موبایل در ایران بسیار ارزان است و امکان ارزان‌تر کردن آن وجود ندارد، اما بحث‌های اصلی روی قیمت اینترنت ثابت است که حتی وزارت ارتباطات هم معتقد است سرعت پایین و قیمت‌ها بسیار بالاست، بنابراین در بحث اصلاح تعرفه‌ها که وزارت ارتباطات در آن مشارکت دارد، به احتمال فراوان قیمت اینترنت ثابت ارزان‌تر و قیمت اینترنت موبایل بیشتر شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top