تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/05/01 - 10:05
کد خبر: 274341

شورای عالی انقلاب فرهنگی کارهای «دست دوم» را کنار بگذارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک مسئله اساسی از بین رفتن فرهنگ اسلامی در دانشگاه است با این وجود امروز فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها حاکم نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، دکتر مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در نشست نخبه کشی با ابزار بروکراسی، بررسی ساختار اداری علم و بی اعتنایی به استعداد‌های ایرانی که توسط معاونت سرمایه انسانی سازمان بسیج اساتید برگزار شد گفت: ما در دوران سخت و حساسی به سر می‌بریم و اگر بیدار نشویم شرایط خوبی نخواهیم داشت. امروز اساتید مسلمان منفعل شده اند، اساتید سکولاری هم که دغدغه ملی دارند ساکت شدند، ولی آن‌ها که سنگ اجانب را به سینه می‌زنند فعالند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها سال هاست که به دنبال نفوذ از طریق دانشگاه‌ها هستند، تصریح کرد: بخشی از نفوذ از آنجا شروع شد که نام وزارت فرهنگ و آموزش عالی تغییر پیدا کرد و بساط فرهنگ از دانشگاه جمع شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها با استفاده از عوامل خود مسئله مقاله محوری را رایج کردند به گونه‌ای که اگر به این موضوع انتقاد صورت بگیرد می‌گویند شما مخالف مقاله هستید، تصریح کرد: کسی مخالف مقاله نوشتن نیست، ولی این مدل مقاله نویسی در مملکت دو خاصیت را از ما گرفت یکی اینکه به رفع نیاز‌های داخلی نپرداختیم و دیگر اینکه نوآوری فراموش شد.

گلشنی با بیان اینکه یک فرد نخبه برای اینکه دست به نوآوری بزند نیاز به فرصت دارد، تصریح کرد: تعداد مقالات تولید شده در کشورمان طی سال ۲۰۰۵ میلادی ۵۰۰۰ مقاله و هفت سال بعد به ۴۰ هزار مقاله افزایش یافته، اما سوال این است که افزایش مقالات باعث شده که واردات ما یک پنجم کمتر و صادرات نیز یک پنجم زیادتر شود؟

وی با اشاره به اظهارات معاون پژوهشی وزارت علوم مبنی بر اینکه تعداد مقالات ۴۰ درصد افزایش یافته افزود: این چه رشد علمی بود که هم واردات زیاد شد و هم آن چیز‌هایی را که تولید می‌کردیم امروز وارد می‌کنیم به گونه‌ای که حتی چادر زنان نیز وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها نمی‌خواهند یک ژاپن اسلامی در ایران شکل بگیرد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها برای جلوگیری از شکل گیری ژاپن اسلامی در دانشگاه‌های کشورمان مسئله نفوذ را دنبال کردند به گونه‌ای که معاونین آموزشی را در دانشگاه‌ها به کار میگیرند که خودشان می‌خواهند. از طرفی امروز هویت ملی و فرهنگ ما ضعیف شده است، چون معاونین فرهنگی به کار گرفته می‌شوند که رسما در دانشگاه‌ها اعزام به خارج را تبلیغ می‌کنند.

گلشنی تصریح کرد: چند وقت پیش یک سخنرانی با موضوع اعزام به خارج در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد که بنده به رئیس دانشگاه ایمیل زدم و این تخلف را مطرح کردم با این وجود رئیس دانشگاه گفتند که تخلف شده و پیگیری می‌کنم، اما نکردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه مسلمانان باید از این سکوت بیرون بیایند تصریح کرد: امروز وضعیت به گونه‌ای است که گروه‌های مخالف با اسلام می‌گویند که چرا باید در ابتدای کنفرانس‌های علمی قرآن قرائت شود و متاسفانه کسی هم که این را می‌گوید از طرف رئیس دانشگاه به عنوان معاون بین الملل منصوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در خواب است تصریح کرد: بار‌ها در این شورا گفته ام که دانشگاه‌ها را رصد کنید و بدانید که در آنجا چه می‌گذرد. بنده زمانی وضعیت فرهنگی دوازده دانشگاه را به شورا ارائه کردم، اما حمایتی صورت نگرفت. امروز فقط پز این را می‌دهند که چه تعداد دانشجو در مراسم اعتکاف شرکت می‌کنند. واقعیت این است که اگر ۲۰۰ هزار نفر در مراسم اعتکاف شرکت کنند این تعداد کمتر از پنج درصد از دانشجویان کشور را تشکیل می‌دهد.

گلشنی با تاکید بر اینکه باید طلبکار باشیم البته برای مطالبه گری نیازمند به وحدت ملی هستیم، تصریح کرد: اعتراضات باید منطقی باشد.

وی با بیان اینکه وزیر علوم حق ندارد به کسانی که به اساتیدی که اعتراض دارند وقت ندهد، تصریح کرد: عمل اشتباهی که صورت گرفت این بود که انتخاب روسای دانشگاه‌ها را از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفتند و به یک کمیته چهار نفره واگذار کردند. واقعیت این است که برای انتخاب روسای دانشگاه این کمیته چهار نفره می‌تواند تحت فشار قرار بگیرد.

گلشنی با بیان اینکه رئیس دانشگاه باید از بین اساتید متوسط بالای دانشگاه انتخاب شود و فرهنگ داشته باشد تصریح کرد: سوال این است که چرا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در مقابل مسائل دانشگاه ساکت باشند و چرا به تخلفات دانشگاه رسیدگی نمی‌شود. بنده زمانی شخصا برای رسیدگی به پرونده اساتید اخراجی دانشگاه شیراز اقدام کردم، اما به چه حقی وزیر باید جرات کند و در این زمینه پاسخگو نباشد.

وی افزود: آقایان معمولا با یکسری شعار‌های حق به جانب حرف می‌زنند و این در حالی است که کسی نگفته ما با خارج ارتباط نداشته باشیم و یا مقاله تولید نکنیم.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بار‌ها تاکید کردند که چرا باید تابلو‌های کشور به زبان خارجی نوشته شوند، اما امروز در دانشگاه‌ها می‌گویند به ازای هر تابلوی فارسی باید یک تابلوی انگلیسی وجود داشته باشد در هر حال آقایان غیرت ملی را زیر پا گذاشتند.

وی با بیان اینکه خیلی از دانشجویان مسلمان غافل و ناآگاه هستند و قضاوت‌های آن‌ها نیز اشتباه است، تصریح کرد: کسی حق ندارد در وزارت علوم به استادی که اعتراض دارد وقت ملاقات با وزیر علوم را ندهد با این وجود تاکنون حتی به یک مورد از رسیدگی بنده در وزارت علوم رسیدگی نشده است.

وی با اشاره به بازنشسته کردن اساتید به خاطر بالا بودن سن شان تصریح کرد: آقایان چرا استادان بی خاصیت بالای هفتاد سال سن و دوستان خودشان را بازنشست نمی‌کنند؟ قطعا اگر اساتید مسلمان ساکت باشند چیزی برای ما باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه امروز از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود که بیشتر بیدار باشند، ولی الان جامعه دانشگاهی متوجه نیست که در کشور چه می‌گذرد، تصریح کرد: بنده بیش از بیست سال است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارم و شاهدم که مصوبات این شورا جدی گرفته نمی‌شود در هر حال مصوبات باید رصد شوند.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی بی خاصیت شده است، تصریح کرد: بنده جزو اولین کسانی بودم که نسبت به تغییر قانون انتخاب روسای دانشگاه‌ها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالفت کردم و گفتم این یک خیانت است.

گلشنی با بیان اینکه باید در جلسه‌ای در محضر رهبری گفته شود که شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایفی دارد که به آن‌ها عمل نکرده با این وجود اگر شورا نمی‌تواند این وظایف را پیگیری کند اعضای آن کنار بروند گفت: رهبری درک عمیقی نسبت به مسائل فرهنگی دارند با این وجود باید مسائل را بدون واسطه خدمت ایشان منتقل کرد.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید یکسری کار‌های دست دوم مانند اینکه چه روزی را به نام چه کسی نام گذاری کند کنار بگذارد.

وی تصریح کرد: یک مسئله اساسی از بین رفتن فرهنگ اسلامی در دانشگاه است با این وجود امروز فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها حاکم نیست.

استاد بازنشسته شده دانشگاه صنعتی شریف گفت: بنده یکبار خطاب به رئیس جمهور گفتم که ما نه شرقی، نه غربی و نه اسلامی هستیم مثلا زمانی خبرنگار سی ان ان گفته بود تهران آمریکایی‌ترین شهری است که من دیدم در هر حال این مسائل باید به صورت جدی مطرح شوند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top