تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/05/01 - 15:25
کد خبر: 274393

خبرهای جدید از حضور بازرسان آژانس در چند دانشگاه در گفتگو با فعالین دانشجویی؛

عدم انتشار اسامی بازرسان، شائبه جاسوس بودن آنها را تشدید کرده است

علت دقیق انتخاب این دانشگاه هنوز مشخص نیست و همه این مسائل حضور جاسوسانی را در جمع دانشگاهیان و اعضا دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان می کند که عده ای بعد از شناسایی افراد نخبه با گزارش های خود اسامی و اطلاعات دانشمندان را در اختیار آژانس قرار می دهند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چندی پیش خبری مبنی بر بازرسی سرزده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت منتشر شد، اقدامی که با واکنش مبهم رئیس این دانشگاه و شورای عالی امنیت ملی همراه بود. اما حالا اخباری مبنی بر بازرسی از دانشگاه های صنعتی شریف و شهید بهشتی نیز به گوش می‌رسد که اعتراضات و هجمه های رسانه ای فراوانی را نیز از جانب جامعه دانشجویی و نخبگانی به همراه داشته است. پس از بازرسی های صورت گرفته توسط آژانس انرژی بین المللی انرژی اتمی بیانیه هایی از جانب دانشجویان و اساتید و تشکل های دانشجویی در فضای رسانه ای منتشر شد، همچنین کاربران توئیتری نیز به بازدیدهای آژانس واکنش هایی را نشان دادند. فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران نیز در مصاحبه ای گفت:"این بازرسی ها بر اساس برنامه ای مدون صورت می پذیرد و در ضمن دانشگاه شهید بهشتی نیز هدف بعدی بازرسان آژانس انرژی هسته ای می باشد." از سوی دیگر فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی نیز هفته گذشته در برنامه ثریا اظهاراتی درباره این بازدیدهای صورت گرفته، داشت.

اکنون پس از گذشت چند روز از این خبرها به سراغ سه فعال دانشجویی این سه دانشگاه رفته ایم.

بیشتر بخوانید//اظهارات قابل‌تامل «فریدون عباسی» درباره بازرسی‌های اخیر از دانشگاه‌ها

مهدی عمادی مقدم: سکوت بی معنای شورای عالی امنیت ملی
محمد مهدی عمادی مقدم دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت گفت: بایکوت خبری که از جانب مسئولان مرتبط صورت گرفته شده بود و سکوت بی معنایی که شورای عالی امنیت ملی اختیار کرده است و کمسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و وزارت خانه علوم و تحقیقات نیز اقدام به شکل مستقیمی انجام نمی دهند برخی از مسئولان از جمله آقای وزیر علوم و آقای سلیمی در کمیسون آموزش اعتراضات و اقداماتی را صورت داده اند که با همان عدم واکنش شورای عالی امنیت ملی اقدام موثری صورت نیافته است و بازرسان بعد از دانشگاه علم و صنعت به دنبال دانشگاه های شهید بهشتی و صنعتی شریف برای بازرسی هستند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت گفت: مسئله بازرسی از مراکز علمی و دانشگاهی جز پروتکل الحاقی بوده و باید دید که این پروتکل به تصویب مجلس رسیده است یا خیر وقانونی بودن یا نبودن آن نیز باید برسی شود و نکته ای که مشخص است آن است که این بازرسی در بند های توافق نامه برجام نیز نمی باشد.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: با این وضعیت و پس از صورت گرفتن این بازرسی توسط بازرسان آژانس انرژی هسته ای در بین اساتید ودانشجویان چنین تخیلی صورت پیدا کرده است که من بعد اگر قرار بر تولیدات علمی باشد هر نهاد وسازمان داخلی و خارجی با یک نامه و مجوز قانونی و غیرقانونی اجازه برهم زدن امنیت علمی و فعالیت ما را به خود می دهند و دانشجوها و نخبه های علمی بعد از این بازرسی ها و مخصوصا اعضا دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت این نگرانی را دارند که بعد ازاین با هر دستاورد علمی که ارئه دهند زیر ذره بین می روند و حتی جانشان و دستاوردهایشان مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید//بازرسان جاسوس

وی افزود: آژانس انرژی هسته ای بعد از صورت دادن بازرسی اسامی بازرسان و کسانی که از دانشگاه به همراه آنها حضور داشته اند را اعلام نکرده است و علت دقیق انتخاب این دانشگاه و این دانشکده نیز هنوز مشخص نیست و همه این ها حضور جاسوسانی را در جمع دانشگاهیان و اعضا دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان می کند که عده ای بعد از شناسایی افراد نخبه با گزارش های خود اسامی و اطلاعات دانشمندان را در اختیار آژانس قرار می دهند و در این بین دانشجوهای فعال و انقلابی و دغدغه مند دانشگاه علم و صنعت بعد از اطلاع پیدا کردن از این بازرسی با رسانه ای کردن و انتشار چند بیانیه موضع اعتراض آمیز خود را اظهار کردن اکتفا نمی کنند و از مسئولان مخصوصا جناب آقای شمخانی و شورای عالی امنیت ملی این خواسته را دارند که تکلیف این بازرسی ها هرچه زودتر مشخص شود اگر این بازرسی ها قانونی می باشد چرا مخفیانه است و اگر قانونی نیست هرچه زودتر موضع دقیقی و ممانعت از بازرسی ها اتخاذ گردد و در غیر این صورت با اقدامات تشکلهای انقلابی مواجه خواهند شد.

وحید عبدالله زاده: دانشگاه اگر نامه ای دریافت کرده رسانه ای کند
وحید عبدالله زاده دبیرانجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی گفت: با توجه به بازدید و بازرسی هایی که از دانشگاه های کشور که اولین بازرسی از دانشگاه علم و صنعت بود صورت گرفت این روزها خبر هایی حاکی از اینکه بازرسان آژانس انرژی هسته ای برای بازرسی به دانشگاه شهید بهشتی نیز خواهند آمد شنیده می شود.

این فعال دانشجویی اشاره کرد: بازرسی از دانشگاه شهید بهشتی به این صورت خواهد بود که اولا این بازرسی برخلاف بازرسی قبلی با اطلاع اساتید و دانشجویان می باشد و البته با مخالفت کامل آنها مخصوصا اعضا هیئت علمی دانشکده هسته ای این دانشگاه است و در حالتی که شورای عالی امنیت ملی این بازرسی ها را با اجازه ودستور شورا قانونی خوانده است  در مورد دانشگاه بهشتی هیچ واکنشی از سمت مسئولین بروز داده نشده است.

بیشتر بخوانید//بازرسی یا بازجویی

وی افزود: دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی از مسئولین دانشگاه می خواهند که اگر نامه ای از جانب شورای امنیت ملی دریافت کرده اند حتما رسانه ای کنند تا بار مسئولیت از دوش دانشگاه برداشته شود و مخاطب اعتراضات در خصوص بازرسی ها شورای عالی امنیت ملی قرار بگیرد و اگر سهل انگاری صورت یابد حتما با اعتراضات دانشجویان و اساتید همراه خواهد بود.

منصوره جعفری: دانشمندان مارا مورد تهدید ترور قرار ندهید
منصوره جعفری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف گفت: اولین پیامی که از بازرسی های سر زده از دانشگاه ها توسط بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ذهن متبادر می‌شود؛ اجازه ی نفوذ دادن به دشمن است. چرا که امکان دسترسی به پژوهش های آتی دانشمندان ما را برایشان فراهم کرده و نقشه ی راه را برملا می‌کند. دلیل این کار هرچه که باشد؛ خواه جز تعهدات برجام و یا تعهدی دیگر؛ عملیست ناقض استقلال دانشگاهیان و سنگ اندازی در مسیر پیشرفت کشور خواهد بود.

وی اشاره کرد: مسئولان محترم کشور که اجازه ی این کار را صادر کرده اند؛ فراموش کرده اند که آمریکا و اسرائیل دشمنان قسم خورده ی جمهوری اسلامی هستند ترور‌ دانشمندان هسته ای را که اتفاقا این روزها مصادف با سالگرد شهادت شهید رضایی نژاد است، از یاد برده اند؛ باید دقت بشود که دشمن همواره در پی آسیب زدن است و صبر پیشه می کند تا فرصت مناسب به دست آید. لذا اینکه به منظور تعامل بهتر با آنان مذاکره می کنند نباید باعث شود فراموش کنند که وعده‌های آنها همان در باغ سبز نشان دادنی است که امام خمینی (ره) به گورباچف هشدار داده بودند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1397/05/06 - 23:07

سرلشکر جعفری: بازرسی آژانس از دانشگاه‌ها مصوبه شورای عالی امنیت ملی ندارد
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top