تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/05/02 - 01:23
کد خبر: 274441

دانشگاه بجنورد؛ دانشگاهی با امکانات آموزشی مناسب

دانشگاه بجنورد در مهرماه سال ۱۳۸۴ در مرکز استان خراسان شمالی، بجنورد، راه‌اندازی شد تا مأموریت اصلی خود یعنی پذیرش، تربیت و آموزش نسل جوان را در مقاطع و رشته‌های تحصیلی مختلف به انجام برساند.

دانشگاه بجنورد، در مهرماه سال ۱۳۸۴ در مرکز استان خراسان شمالی بجنورد، راه‌اندازی شد تا مأموریت اصلی خود یعنی پذیرش، تربیت و آموزش نسل جوان را در مقاطع و رشته‌های تحصیلی مختلف، برابر برنامه‌های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به انجام برساند.

کلیات راه اندازی دانشگاه بجنورد با چهار دانشکده‌ی فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر و کشاورزی و با کمک سازمان‌های مختلف استان و شهرستان، در مهرماه ۱۳۸۴ و با پذیرش ۲۱۰ دانشجو در سه رشته تحصیلی، شروع به فعالیت نمود؛ در حال حاضر نیز دانشگاه بجنورد دارای ۴۵ رشته تحصیلی که شامل ۱۸ رشته کارشناسی ارشد و ۲۷ رشته کارشناسی است. این دانشگاه دارای ۴۰۲۲ دانشجو، ۱۵۵ عضو هیئت علمی و ۸۸ عضو غیر هیئت علمی است.

این دانشگاه که به عنوان دانشگاه مادر استان خراسان شمالی نیز مطرح است، هم اکنون دارای چهار دانشکده با نام‌های دانشکده فنی و مهندسی و پتروشیمی، دانشکده علوم انسانی، دانشکده هنر و دانشکده علوم پایه است. سرانه‌ی فضای آموزشی برای هر یک از این دانشکده‌ها به ترتیب ذکر شده ۵.۹، ۲.۵، ۶.۷ و ۴ مترمربع است که دانشجویان می‌توانند از این فضا‌ها استفاده کنند.

دانشجویان سال گذشته در این دانشگاه با چه رتبه‌هایی قبول شده اند؟

دانشگاه بجنورد که ۲۷ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی را به خود میبیند، دارای رشته‌هایی مانند مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، سی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی نقشه برداری، مهندسی شیمی، مهندسی شهرسازی، مهندسی معماری، ارتباط تصویری، صنایع دستی، حسابداری، علوم اقتصادی، مدیریت بازرگانی، روان شناسی، حقوق، ادبیات فارسی، آموزش زبان انگلیسی، زبان روسی، مشاوره، علوم تربیتی، علوم سیاسی، ریاضیات و کاربرد‌ها، آمار و کاربرد‌ها، فیزیک، علوم کامپیوتر و علوم ورزشی است.

رتبه‌های دانش آموزان قبولی در این دانشگاه در رشته‌های مختلف متغیر است؛ اما می‌توان گفت: دانش آموزان می‌توانند با رتبه‌های معمول نیز در این دانشگاه قبول شوند. ریز آمار قبولی در رشته‌های مختلف در تصویر زیر آمده است.

کانون‌ها و تشکل‌ها

دانشگاه بجنورد یکی از فعالترین دانشگاه‌های استان در حوزه‌ فعالیت‌های دانشجویی است. این دانشگاه دارای ۲۰ کانون و ۲ تشکل است. کانون‌های این دانشگاه عبارت اند از هلال احمر، ایرانشناسی و گردشگری، ادبی، تئاتر، موسیقی، قرآن و عترت، خیریه مژده باران، نجوم شباهنگ، فیلم وعکس، هنر‌های تجسمی، دوستداران طبیعت، مهدویت، خبری بازتاب، همیاران سلامت و روان، رضوی، عفاف و حجاب، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، کانون کتاب و کتابخوانی، کانون ندا و کانون کارآفرینی. همچنین دو تشکل بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان در این دانشگاه به فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و علمی می پردازند.

خوابگاه‌های دانشگاه

دانشگاه بجنورد در مجموع سه خوابگاه دولتی دارد که از این بین دو خوابگاه دخترانه و یک خوابگاه پسرانه است. خوابگاه‌های پردیس خواهران و دکتر امید به ترتیب با ظرفیت ۳۶۶ و ۲۰۴ نفر با فاصله حدود ۶۰۰ متری از مکان دانشکده‌ها قرار دارند که دو خوابگاه دخترانه دولتی این دانشگاه به شمار می‌آیند. خوابگاه پردیس پسران نیز با ظرفیت ۳۶۵ نفر تنها خوابگاه دولتی پسرانه است که با فاصله حدود ۵۰۰ متری از دانشکده‌ها مستقر شده است.

در بین خوابگاه‌های غیردولتی سهم دختران بسیار بیشتر است؛ خوابگاه‌های دخترانه امید، ۱۶ آذر، یاس، عفاف و لاله به ترتیب با ظرفیت ۱۶۸، ۱۳۸، ۸۲، ۶۸ و ۴۵ نفر جزو خوابگاه‌های دخترانه غیردولتی دانشگاه محسوب می‌شوند که با فاصله حدود ۱۰ کیلیومتری از دانشگاه قرار دارند. تنها خوابگاه غیردولتی پسرانه نیز خوابگاه نور است که ۲۰۲ دانشجوی پسر را در خود جای داده است.

امتیازات ویژه برای نخبگان

دانشگاه بجنورد در اقدامی جالب به دانشجویانی که دارای رتبه برتر در کنکور باشند، امکانات ویژه‌ای می‌دهد. برخی از این امکانات عبارت اند از: اهدای کمک هزینه تحصیلی ماهانه ۳۵۰ هزار تومان، اهدای لپ تاپ و در اختیار دادن امکانات رفاهی رایگان به دانشجو.

همانطور که در تصویر می‌بینید اهدای امکانات ویژه به دانشجو متناسب با رتبه‌ی اوست. برای دانشجویانی که جزو موارد یک ستاره قرار می‌گیرند امکانات رفاهی رایگان شامل خوابگاه، کتابخانه، مراکز ورزشی و اینترنت ویژه تعبیه شده است. به دانشجویان دو ستاره لپ تاپ اهدا خواهد شد و برای دانشجویانی که جزو سه ستاره‌ها قرار بگیرند، ماهیانه مبلغ ۳۵۰ هزار تومان تدارک دیده شده است.

البته لازم به ذکر است، مشوق‏ های کمک هزینه تحصیلی و امکانات رفاهی رایگان حداکثر به مدت ۴ سال و مادامیکه پذیرفته ‏شده، دانشجوی دانشگاه بجنورد باشد، تعلق می‏ گیرد و ادامه آن در نیمسال دوم و به بعد منوط به قرار گرفتن دانشجو به لحاظ میانگین کل، جزو ۱۰ درصد برتر دانشجویان هم‏رشته و هم‏ورودی خود است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top