تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/05/02 - 16:16
کد خبر: 274563

نشنال اینترست اعلام کرد؛

هزینه ۸ تریلیون دلاری آمریکا برای حفاظت از تنگه هرمز و برگ‌های برنده ایران

تنگه هرمز به قدری برای آمریکا اهمیت دارد که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۸ هزار میلیارد دلار برای مراقبت از این تنگه هزینه کرده است، اما ایران برگ‌های برنده‌ای دارد که می‌تواند همه معادلات را بر هم بزند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، آمریکا برای سال جاری بودجه نظامی حدود ۷۰۰ میلیارد دلار در کنگره به تصویب رسانده که بخش قابل توجهی از این بودجه به پایگاه‌های این کشور در خلیج‌فارس و خاورمیانه سرازیر می‌شود.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد آمریکا از سال ۱۹۷۶ یعنی از زمان زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون معادل ۸ هزار میلیارد دلار برای حفاظت از تنگه هرمز هزینه کرده است.

ایران راه‌های گوناگونی برای به چالش کشیدن این استراتژی آمریکا داشته و به راحتی می‌تواند با ناامن کردن یا بستن تنگه هرمز، استراتژی کاخ سفید در خصوص تنگه راهبردی هرمز را به چالش بکشد.

ایران همواره تلاش کرده تا نفوذ آمریکا در منطقه را محدود کند.

یکی از بازوان توانمند ایران برای بستن و یا ناامن کردن عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز استفاده از زیردریایی‌های کلاس غدیر است.

تنگه هرمز راهبردی‌ترین گذرگاه جهان است و محل عبور حدود ۴۰ درصد نفت صادراتی جهان بوده و هرگونه اختلال در عبور و مرور نفتکش‌ها و یا کشتی‌های بازرگانی می‌تواند به چالشی بسیار جدی در حوزه بین‌الملل تبدیل شود.

ناوگان زیردریایی‌های نیروی دریایی می‌تواند نقش بسیار مهمی را برای ایران در رسیدن به این مقصود در صورت نیاز ایفا کنند.

اخیراً رئیس‌جمهور و برخی مقامات بلندپایه ازجمله مشاور امور بین‌المللی رهبر معظم انقلاب اعلام کردند در صورت متوقف شدن صادرات نفت ایران در قالب تحریم‌های آمریکا اجازه صادرات نفت دیگر کشورها به بازارهای جهانی را نخواهند داد که یکی از گزینه‌های پیش روی نظام در رسیدن به این هدف بستن یا محدود کردن عبور و مرور نفتکش‌های در تنگه هرمز است.

موسسه مطالعات جنگ آمریکا معتقد است که زیردریایی‌های ایران می‌توانند نقش بسیار موثری را در بستن تنگه هرمز ایفا کنند.

در گزارش این موسسه آمده است در آب‌های کم‌عمق و در  بستر خلیج‌فارس، مستقر کردن زیردریایی‌ها و استفاده کردن از آنها می‌تواند روند عبور و مرور کشتی‌ها در یک مسیر دریایی باریک را به مخاطره بیندازد.

این گزارش می‌افزاید: باریک بودن تنگه هرمز باعث می‌شود که کشتی‌های تجاری و نظامی مجبور شوند از یک مسیر از پیش تعیین‌شده و قابل پیش‌بینی برای تردد عبور کنند که همین مسئله آنها را به اهدافی آسان برای زیردریایی‌های ایران تبدیل می‌کند.

گزارش موسسه مطالعات جنگ آمریکا نشان می‌دهد: ایران حدود ۳۰ فروند زیردریایی کلاس غدیر در اختیار دارد که اگرچه این زیردریایی‌های ۱۵۰ تنی از تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته بهره‌مند نباشند، اما تعداد زیاد آنها می‌تواند در هر رویارویی نظامی بسیار مخرب و مؤثر واقع شود.

اندازه کوچک و بی‌صدا بودند زیردریایی‌های غدیر ایران، رهگیری آنها را بسیار سخت می‌کند. هریک از این زیردریایی‌ها از دو پرتابگر ۵۳۳ میلیمتری برای شلیک اژدرهای خود استفاده کرده و می‌تواند عملیات مین‌گذاری در دریا را نیز انجام دهد.

احتمالاً این زیردریایی‌ها به اژدر هوت مسلح شده که تکنولوژی ساخت آن را تنها دو کشور در جهان دارند که پس از روسیه ایران دومین کشوری است که به تکنولوژی ساخت این اژدرها دست یافته است.

سرعت پایین اژدرهای زیردریایی‌های دیگر این امکان را برای شناورهای هدف فراهم می‌کند که در مدت زمان حدود یک دقیقه تا رسیدن آنها از مسیر اصابت این اژدر خارج شوند اما سرعت سیر اژدر هوت ایران که در روسیه با نام الکساندر شناخته می‌شود، عملاً فرار شناورهای هدف از مسیر برخورد این آن را عملا غیرممکن می‌سازد.

بنا به اعلام مقامات ایرانی زیردریایی‌های کلاس غدیر همچنین می‌توانند برای انتقال نیرو به قلمروی دشمن نیز مورد استفاده قرار گیرند.

نیروی دریایی ایران اگرچه از زیردریایی‌ کلاس‌های دیگر نیز بهره می‌برد، اما در حال توسعه ناوگان زیردریایی کلاس غدیر خود است.

کریس هارمر، کارشناس حوزه نیروهای مسلح ایران در موسسه مطالعات جنگ آمریکا می‌گوید: ساکت‌ترین زیردریایی‌ها در جهان آنهایی هستند که بر روی بستر شنی دریا قرار گرفته و بی‌حرکت می‌مانند. این همان کاری است که زیردریایی‌های غدیر در ایران انجام می‌دهند. از بنادر حرکت کرده به عمق دریا رفته و در بستر خلیج‌فارس بر روی شن موضع می‌گیرند و منتظر اهداف خود می‌مانند.

توانمندی ایران در بستن تنگه هرمز اما تنها به استفاده از زیردریایی‌ها محدود نمی‌شود، بلکه ایران با توسعه ساخت موشک و رسیدن به فناوری موشک‌های ضدکشتی خلیج‌فارس می‌تواند برگ برنده دیگری را در زمان اراده برای بستن تنگه هرمز رو کند.

نکته موشک خلیج‌فارس سرعت بالا و نحوه طی مسیر برای مورد اصابت قرار دادن شناورهای سطحی است.

در حالی‌که اکثر موشک‌های ضد سطحی سرعتی پایین‌تر از سرعت صوت داشته و شبیه موشک کروز عمل می‌کنند، موشک خلیج فارس به صورت عمودی بالا رفته، به سرعت مافوق صوت رسیده و از طریق یک برنامه هوشمند هدف را شناسایی کرده، روی آن قفل و به آن اصابت می‌کند.

این موشک برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ توسط نیروهای مسلح ایران مورد آزمایش قرار گرفت و ایران اعلام کرده است که دقت اصابت این موشک را از شعاع ۳۰ متری به ۸.۵ متری نقطه هدف کاهش داده است.

موشک خلیج‌فارس درواقع ضد ناو بوده و از خصوصیات متنوع موشک‌های کروز و بالستیک بهره می‌برد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top