تاریخ انتشار: 00 00 0000 - 00:00:00
کد خبر: 2747

تب تورم فروکش کرد

رئیس کل بانک مرکزی از تک‌رقمی شدن نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریورماه سال جاری خبر داد و گفت: شاخص قیمت‌ها در نرخ تورم نقطه به نقطه به 3/9 درصد رسیده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فارس، محمود بهمنی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این میزان تورم به معنای تورم یک رقمی است که در ابتدای سال نیز پیش‌بینی شده بود، افزود: بانک مرکزی به دنبال کاهش میانگین شاخص قیمت‌ها نیز است.

* اختصاص یک میلیارد دلار برای حمایت از صادرات

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نشست مسئولان بانک مرکزی با صادرکنندگان نمونه کشور، اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های جدید قرار شد حمایت بانک مرکزی و سیستم بانکی از بخش صادرات کشور افزایش یابد، به این منظور بانک مرکزی یک میلیارد دلار برای بخش صادرات کشور تخصیص داده است.

وی با اشاره به درخواست صادر‌کنندگان برای افزایش نرخ ارز، گفت: بانک مرکزی تعیین کننده قیمت و نرخ ارز نیست و هر رقمی را که بازار تعیین کند این بانک بر اساس آن عمل خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه میزان دلار در حال حاضر در سبد ارزی به حداقل رسیده است، گفت: موجودی این سبد تغییر کرده و به دلیل کاهش نرخ دلار و افزایش سایر ارز‌ها، انتفاع خوبی را داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی بر اساس بسته سیاستی_ نظارتی این بانک 8 درصد از تسهیلات خود را برای بخش صادرات در نظر گرفته است، اظهار داشت: با وجودی که 8 درصد در نظر گرفته شده اما تنها حدود 2 درصد از این میزان ارایه شده است و با تاکیدی که بانک مرکزی بر بانکها خواهد داشت اولویت به این بخش داده می‌شود.

بهمنی اظهار داشت: تسهیلات تخصیص یافته به بخش صنعت و معدن 35 درصد، کشاورزی 25 درصد، بخش مسکن 20 درصد، خدمات و بازرگانی 12 درصد و بخش صادرات 8 درصد است.

* بانک مرکزی تعیین کننده نرخ ارز است

وی با اشاره به درخواست صادر‌کنندگان برای تعیین نرخ ارز بر اساس تورم، گفت: ارز به خودی خود کالا است و تورم، قیمت آن را تعیین می‌کند، به همین دلیل بانک مرکزی تنها نرخ آن را مدیریت می‌کند.

* تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص وضعیت ارائه تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی خصوصی، اظهار داشت: بانک مرکزی تسهیلاتی را به شرکت‌های هواپیمایی ارایه کرده و اعتباراتی را نیز برای درخواست‌های آنها در نظر گرفته است.

این شرکت‌ها تاکنون مشکلی با بانک مرکزی برای دریافت تسهیلات نداشته‌اند. این در حالی است که منابع بانک مرکزی محدود است و متناسب با نیازها تخصیص خواهد یافت.

* طی سال‌های اخیر ارزش پول به خوبی حفظ شده است

بهمنی با بیان اینکه ارزش پول د ر مدت چند سال گذشته به نحو مطلوبی حفظ شده است، اظهار داشت: وقتی تورم از 5/29 درصد کاهش می‌یابد به معنای افزایش ارزش پول است.

* کسری بودجه 14 میلیارد دلاری

وی در پاسخ به سوالی در خصوص انتشار اخباری مبنی بر کسری بودجه 14 میلیارد دلاری نیز، گفت: بحث بودجه مربوط به وزارت امور اقتصادی و دارایی است، اما کنترل نقدینگی، حفظ ارزش پول و کاهش تورم پیش‌بینی شده در شرایطی امکانپذیر است که همه متغیرها ثابت باشد. این امکان وجود دارد که شرایط تغییر کرده و قیمت‌ها نیز ثبات نداشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در صورتیکه آزاد‌سازی قیمت‌ها انجام شود قطعا در کسری بودجه تاثیر می‌گذارد، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده پس از آزاد‌سازی‌ها برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که روند کسری بودجه کاهش یابد.

* ارایه تسهیلات خرد

وی در خصوص ارائه سهیلات خرد، گفت: بانکها با توجه به توان خود تسهیلات خرد را به متقاضیان می‌پردازند و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

* شفاف سازی مطالبات معوق

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر 5 برابر بودن مطالبات معوق نسبت به سرمایه بانکها، گفت: این اطلاعات درست نیست و بانک مرکزی در حال شفاف‌سازی مطالبات معوق است و برنامه‌ریزی‌هایی را در این زمینه انجام داده است.

وی افزود: مطالبات معوق بانکها در ماه گذشته 382 هزار میلیارد ریال بوده که مقداری از این رقم وصول و میزانی نیز خروجی داشته‌ایم.

* تحریم بانک ملت و بانک مرکزی

بهمنی اظهار داشت: بانکهای ملت و مرکزی در صورت تحریم عملیات خود را متوقف نکرده و امور خود را انجام می‌دهند.

* تک رقمی شدن نرخ سود به دنبال تک نرخی شدن تورم

وی در خصوص تک رقمی شدن نرخ سود نیز گفت: نرخ سود به دنبال نرخ تورم حرکت می‌کند و اگر میانگین نرخ تورم یک رقمی شود به طور طبیعی نرخ سود نیز یک رقمی خواهد شد.

بهمنی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است به نرخ تورم یک رقمی نزدیک شویم، گفت: از آنجا که آزاد‌سازی قیمت‌ها و حذف یارانه‌ها را دنبال می‌کنیم دستیابی به تورم یک رقمی کند‌تر می‌شود و یا حتی این امکان وجود دارد که نرخ تورم افزایش یابد.

به گفته وی نرخ بنزین برای هر لیتر 10 سنت است و این در حالی است که این رقم در سایر کشورها 5/2 تا 3 دلار است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: زمانی که قیمت‌ها متعادل شود الگوی مصرف در کشور متناسب خواهد شد.

* تغییر رئیس کل بانک مرکزی صحت ندارد

بهمنی در خصوص شایعاتی مبنی بر تغییر رئیس کل بانک مرکزی گفت: این خبر صحت ندارد و من به کار خود ادامه خواهم داد.

* بدهی مالیاتی بانک مرکزی

وی در خصوص بدهی مالیاتی این بانک، گفت: این بدهی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی است و از سال 83 تاکنون به مرور پرداخت شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top