به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.
۱.گروه ریاضی/مهندسی راه آهن
معرفی کار
مهندسی راه آهن از مهم ترین و اصلی ترین تخصص های لازم جهت ایجاد، نگهداری و توسعه سیستم حمل و نقل ریلی هر کشور محسوب می شود. مهندس راه آهن به برنامه ریزی، طراحی، مدیریت، ساخت و نگهداری خطوط ریلی، انواع ماشین های ریلی و سیستم حمل و نقل ریلی می پردازد.
مهندسان راه آهن هر یک دارای تخصص ویژه ای می باشند. در کشور ما سه تخصص اصلی وجود دارد که مهندسی خط و سازه های ریلی، مهندسی ماشین های ریلی و مهندسی سیستم حمل و نقل ریلی می باشند.
بخش اصلی کار
کار اصلی مهندس حمل و نقل ریلی برنامهریزی و بهرهبرداری بهینه از منابع، امکانات و تجهیزات حمل و نقل ریلی مانند ایستگاه، خط، لوکوموتیو، واگن و …می باشد. در حقیقت فعالیت یک مهندس حمل و نقل ریلی به دو بخش عمده قبل از طراحی خط راهآهن و بعد از طراحی خط تقسیم میشود. در مرحله نخست مهندس حمل و نقل ریلی حجم مسافر و کالایی که در خط مورد نظر جا به جا خواهد شد، پیشبینی کرده و بررسی میکند که آیا تاسیس این خط به صرفه میباشد یا خیر.
در مرحله بعد نیز به طراحی و برنامهریزی حرکت قطارها میپردازد تا تاخیر زمانی قطارها به پایینترین حد امکان برسد و هزینههای راهآهن کمتر شود. به عبارت دیگر بخش حمل و نقل ریلی، بخش نرمافزاری راهآهن است.
وظایف و ویژگی مهندس راه آهن
طراحی، ساخت و نگهداری ناوگان ریلی (مهندس ماشین های ریلی)
برنامهریزی و بهرهبرداری بهینه از منابع، امکانات و تجهیزات حمل و نقل ریلی (مهندس حمل و نقل ریلی)
طراحی، نظارت، اجراء و تعمیر و نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه آهن (مهندسی سازه های ریلی)
دانش و توانمندی های مورد نیاز مهندس راه آهن
قوی بودن در دروس ریاضی و فیزیک
توان برنامه ریزی مناسبچ
توان مدیریت و سازماندهی
توان کار در شرایط سخت ( به خصوص در مورد مهندسان سازه های ریلی که بخش زیادی از کارشان در محیط های خارج از شهر است)
آشنایی با علوم جامعه شناسی و مردم شناسی ( به خصوص برای مهندس حمل و نقل ریلی چون کار او بیشتر با مردم و عوامل انسانی سروکار دارد.)
آشنایی با زبان انگلیسی
وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالا تر
این رشته از سال۸۱ در مقطع کارشناسی ارشد در شاخه راهآهن برقی در دانشگاه علم و صنعت دانشجو می پذیرد.
رشته های مشابه
هر یک از شاخهها و گرایش های این رشته مشابه رشتهای خاص است به گونهای که مهندسی ماشین های ریلی راهآهن مشابه رشته مهندسی مکانیک، خصوصا طراحی جامدات، مهندسی سازه های ریلی راهآهن مشابه رشته مهندسی عمران و مهندسی حمل و نقل ریلی مشابه رشته مهندسی صنایع میباشد.
وضعیت نیاز کشور به این رشته
با توجه به تازه تأسیس بودن این رشته و با توجه به اینکه نظام حرکت ریلی کشور نیاز به متخصصانی کارآمد در این زمینه دارد، به نظر میرسد نیاز به فارغالتحصیلان این رشته بیش از هر رشتهای انکارناپذیر است.
آینده شغلی و بازار کار
مهندس راه آهن می تواند در راه آهن جمهوری اسلامی ایران، راه آهن های شهری(مترو)، شرکت های وابسته به راهآهن، کارخانجات واگن و لوکوموتیو سازی،شرکت های مشاوره مهندسی، موسسات پژوهشی و … استخدام شود.
علیرغم اینکه عامل اصلی پیشرفت و توسعه ناوگان ریلی کشور، وجود نیروهای متخصص در این حوزه است، در بسیاری از بخش های راه آهن، مهندس راه آهن هنوز به طور کامل شناخته شده نیست. در بسیاری از استخدام ها برای امور تخصصی راه آهن، فارغ التحصیلان و متخصصان سایر رشته ها از جمله مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی عمران و … جذب می شوند.
در صورتی که مرتبط ترین و مهم ترین تخصص، مهندسی راه آهن می باشد. این امر نیاز به فرهنگ سازی و تلاش مضاعف متخصصان این حوزه برای شناساندن حرفه خود و البته توجه ویژه مسئولان دارد.
روند خصوصی سازی در بخش حمل و نقل ریلی کشور شروع شده و رو به رشد است. با ورود شرکت های خصوصی امید است فرصت های شغلی بیشتری پیش روی مهندسان راه آهن قرار گیرد.