تاریخ انتشار: جمعه 1397/05/05 - 10:07
کد خبر: 274906

نتانیاهو پیشنهاد پوتین را رد کرد

مقام‌های صهیونیستی روز پنجشنبه گفته‌اند نخست‌وزیر این رژیم پیشنهاد رئیس‌جمهور روسیه برای دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در مسکو را رد کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، منابع خبری روز پنجشنبه گزارش داده‌اند «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیشنهاد «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه برای میزبانی نشستی در مسکو بین نتانیاهو و «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی را رد کرده است.

«آکسیوس» به نقل از مقام‌های صهیونیست نوشت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به این دلیل این پیشنهاد را رد کرده که نمی‌خواسته در «طرح صلح خاورمیانه‌ای» رئیس‌جمهور آمریکا اخلال ایجاد کند.

«طرح صلح» ترامپ که به «معامله قرن» معروف شده، طرحی مورد حمایت عربستان سعودی است که کاخ سفید قصد دارد آن را به عنوان نقشه‌راهی برای ایجاد سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها پیشنهاد دهد.

از این طرح به دلیل یکجانبه بودن و اینکه بیش از حد به نفع رژیم صهیونیستی تنظیم شده انتقاد به عمل آمده است.

بر اساس جزئیاتی که از «معامله قرن» در رسانه‌ها منتشر شده در این طرح رژیم صهیونیستی به خروج از شهرک‌های کرانه باختری و پیرامون قدس ملزم نمی‌شود.

محور اصلی معامله قرن را توافق بر اساس تشکیل دو کشور و ادعای کاخ سفید بر دیکته نکردن چیزی به هیچ کدام از دو طرف تشکیل می‌دهد.

مطلبی که روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» چندی پیش با عنوان «ویژگی‌های نیمه‌ی نهایی معامله قرن» پیش منتشر کرد حاکی از تایید موضع عمومی اسرائیل در اعطای یک منطقه و نه یک کشور به فلسطینیان است؛ موضعی که اسحاق رابین، نخست وزیر اسبق اسرائیل در اکتبر ۱۹۹۵ در آخرین نطق خود برابر کنست [پارلمان]و هنگام ارائه دومین توافق اسلو نشان داد و تاکید کرد که اسرائیل از منطقه «اغوار» فلسطین هرگز عقب‌نشینی نخواهد کرد.

بر اساس گزارش هاآرتص، جزئیات طرح ترامپ، معروف به معامله قرن، نشان می‌دهد که ایالات متحده قصد دارد روستای «ابو دیس» در شرق بیت المقدس را به عنوان پایتخت فلسطین پیشنهاد بدهد و در مقابل اسرائیل از سه یا پنج روستای فلسطینی اطراف قدس عقب‌نشینی کند که توسط کابینه‌های رژیم اشغالگر به منطقه تحت نفوذ شهرداری قدس پس از اشغال در سال ۱۹۶۷ افزوده شده بود.

در همین حال بخش قدیمی قدس تحت حاکمیت اسرائیل باقی خواهد ماند و به گفته «عاموس هرئیل»، گزارشگر هاآرتص، ترامپ در طرح خود پیشنهاد‌هایی برای عقب نشینی اسرائیل از شهرک‌های موجود یا تخلیه شهرک‌هایی که پرت و جدا خوانده می‌شود هم ندارد و خبری از عقب نشینی از مجتمع‌های بزرگ مسکونی نظیر آرئیل و جنوب نابلس و شهرک‌های غوش عتصیون در نزدیکی بیت لحم و شهرک‌های معالیه ادومیم نیست.

طرح ترامپ همچنین منطقه اغوار فلسطین را تحت حاکمیت رژیم اشغالگر نگاه داشته و شامل تشکیل کشور فلسطینی خلع سلاح شده است که ارتش یا سلاح سنگینی ندارد.

ارائه طرح بازسازی غزه در معامله قرن
با وجود اینکه این پیشنهاد‌ها کاملا از سوی فلسطین مردود است و تشکیلات خودگردان همچنان از ورود به مذاکرات تحت نظارت آمریکا اجتناب می‌کند به این دلیل که این کشور در مناقشه فلسطین و اسرائیل بی طرف رفتار نمی‌کند، اما آمریکا با همکاری آشکار کشور‌های محور موسوم به «محور سنی میانه رو» (بنا به تعبیری که نخست وزیر اسرائیل به کار می‌برد) اخیرا و به دنبال احتمال تشدید تنش در مرز با نوار غزه و وخامت اوضاع انسانی در این منطقه به تکاپو افتاده تا معامله قرن را از در ارائه کمک‌های انسانی به غزه پیش ببرد، به گونه‌ای که حمایت مالی این پروژه از سوی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس و با تزریق نیم میلیارد دلار در مرحله نخست اجرای پروژه صورت گیرد.

این پروژه شامل آبادانی و بازسازی زیرساخت‌های غزه و بخصوص در زمینه انرژی و تامین محل‌های کار برای اهالی غزه و تقویت ایده ساخت بندر برای این باریکه و همچنین اعمال فشار بر رژیم اشغالگر به منظور گام برداشتن در این مسیر است.

اما عنصر دوم مطرح در معامله قرن که غیرمنتظره به نظر می‌رسد، اما به طور کلی با چشم انداز جامع استراتژیک منطقه هماهنگ است و در نتیجه (واقعیت) تحولات میدانی در سوریه مطرح شده موضوع فشار بر همسایگان شامل عربستان، اردن و اسرائیل برای پذیرش (واقعیت باقی‌ماندن) نظام سوریه و بشار اسد، چون «معامله قرن» به دنبال تأمین امنیت اسرائیل است.

جزئیات افشاشده از طرح حاکی است در آن پیشنهاد شده مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

بر اساس این طرح دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف. و ب. و بخش‌هایی از منطقه ج. کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top