تاریخ انتشار: جمعه 1397/05/05 - 23:45
کد خبر: 274966

رتبه نخست خوابگاه در شمال غرب کشور از آن کدام دانشگاه است؟

دانشگاه ارومیه در سال 1344 راه‌اندازی شد تا مأموریت اصلی خود یعنی پذیرش، تربیت و آموزش نسل جوان را در مقاطع و رشته‌های تحصیلی مختلف به انجام برساند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، شناخت از رشته‌ها و دانشگاه‌های شهر‌های مختلف، امکانات رفاهی دانشگاه همچون خوابگاه و همچنین بعد مسافت دانشگاه مدنظر تا شهر محل زندگی داوطلب، از نکات بسیار مهم برای انتخاب رشته است؛ هرچند سازمان سنجش با استانی، قطبی و کشوری کردن رشته‌ها، شانس قبولی در استان خود و یا استان‌های همجوار را برای داوطلبان زیاد کرده، اما انتخاب دانشگاه در استان دیگر نیازمند بررسی موارد مهمی همچون خوابگاه، موقعیت اقلیمی و حتی گاهی آسیب‌های اجتماعی آن شهر می‌باشد.

دانشجویان آینده نباید خود را از تحصیل در شهر‌های دیگر محروم کنند؛ اما حتما برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی باید دقت بیشتری در انتخاب شهر‌ها داشته باشند و صرف انتخاب رشته مورد علاقه، ولو در شهری با کیلومتر‌ها فاصله با محل زندگی درست نیست.

نگاهی به تاریخچه دانشگاه ارومیه

دانشگاه ارومیه به عنوان دانشگاه مادر در منطقه شمال غربی همواره در کانون توجه قرار داشته است و به گفته دانشجویانی که در آن تحصیل کرده‌اند، به دلیل فضای سبز و بکری که دارد یکی از زیباترین دانشگاه‌های خاورمیانه است.

این دانشگاه به عنوان یک مرکز آموزش عالی در استان آذربایجان غربی ابتدا در قالب آموزشکده در یک باغ ۱۵ هکتاری در مسیر جاده بند به ریاست مهندس شیبانی در سال ۱۳۴۴ تاسیس شد. دانشجویانی که مایل بودند می‌توانستند تا درجه کارشناسی را در دانشکده کشاورزی کرج وابسته به دانشگاه تهران به تحصیلات خود ادامه دهند.

گرایش‌های آموزش دانشگاه ارومیه شامل رشته‌های کشاورزی، دامپروری و اقتصاد خانه می‌باشد که با پایه گذاری پنج گروه آموزشی شامل علوم پایه، علوم گیاهی، علوم دامی، مهندسی کشاورزی و آموزش روستایی حمایت می‌شود.

لازم به ذکر است یک دانشکده پزشکی، ۸۷ سال قبل از تاسیس آموزشکده کشاورزی ارومیه و ۵۶ سال قبل از تاسیس دانشگاه تهران، در سال ۱۲۵۷ شمسی در محل باغ ۱۵ هکتاری فوق الذکر، توسط یک ایرانی آمریکایی الاصل بنیانگذاری شد.

دانشکده پزشکی ارومیه در طی پنج دوره پنج ساله و به مدت ۲۷ سال فعالیت خود، جمعاٌ ۲۶ پزشک ایرانی را تربیت و فارغ التحصیل نموده و تحویل جامعه آن روز داده است.

به دنبال تاسیس دانشکده کشاورزی و دامپروری ارومیه، دانشکده‌های دامپزشکی و علوم در راستای توسعه کمی و کیفی دانشگاه در سال ۱۳۵۶ افتتاح شدند که منجر به تاسیس دانشگاه ارومیه گردید. پس از آن فعالیت گسترده‌ای برای توسعه پردیس نازلو به عمل آمد که به تدریج و به نوبت هر سه دانشکده به پردیس نازلو انتقال یافتند.

لازم به توضیح است که در سال ۱۳۵۹ دانشکده پزشکی نیز در دانشگاه ارومیه تاسیس شده و تا سال ۱۳۶۴ به فعالیت خود ادامه داد و سپس در نتیجه تغییراتی که در سطح وزارت پیش آمد از دانشگاه ارومیه جدا گردید.

دانشگاه ارومیه پس از آن با افتتاح دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال ۱۳۶۷ و دانشکده فنی در سال ۱۳۷۰ توسعه بیشتری یافت و در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ با داشتن ۱۱ دانشکده و مرکز آموزش عالی، ۵ پژوهشکده و مرکز مطالعاتی، تحقیقاتی و خدماتی، پردیس دانشگاهی، مرکز آموزش زبان، مرکز نیمه حضوری، مرکز رشد، موزه تاریخ طبیعی و با بیش از ۱۷۰۰۰ نفر دانشجو (روزانه، شبانه و نیمه حضوری)، ۵۳۲ نفر هیأت علمی و بورسیه و ۶۳۷ نفر کادر اداری به فعالیت آموزشی و تحقیقاتی خود ادامه می‌دهد.

اهداف و ماموریتهای دانشگاه ارومیه

هادیان، مسئول دفتر روابط بین الملل دانشگاه ارومیه در رابطه با اهداف و ماموریت‌های این دانشگاه می‌گوید: دانشگاه ارومیه درصدد است با اتخاذ تدابیر اصولی و واقع بینانه مبتنی بر امکانات، استعداد‌ها و ظرفیت‌ها، ضمن تربیت دانشجویانی توانمند و متخلق به اخلاق اسلامی، در چشم‌انداز ۱۴۰۴ تبدیل به دانشگاهی کارآفرین و نوآور شود.

وی گفت: این دانشگاه در نظر دارد تا همزمان با حل معضلات منطقه‌ای بعنوان مرجعی مهم و تاثیرگذار در توسعه پایدار منطقه بر محور دانایی ایفای نقش نماید.

هادیان با اشاره به چند هدف دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد:  ارتقای توان و تسلط دانشجویان دانشگاه به برقراری ارتباط بین‌المللی و بهره‌برداری گسترده از فرصت‌ها و آشنایی دانشگاهیان با فرهنگ و سنن دیگر ملل، و نیز افزایش ضریب تأثیر دانشگاهیان در محافل تصمیم‌سازی کشور‌های هدف از طریق دانش‌آموختگان و ایجاد محیط رقابتی برای استادان و دانشجویان و اعتماد به نفس حاصل از آن و نیز افزایش شور، نشاط و خلاقیت در محیط دانشگا از جمله اهداف تعیین شده است.

آنچه داوطلبان باید در مورد خوابگاهها بدانند

الهوردی زاده، رئیس اداره امور خوابگاه‌های دانشگاه ارومیه با اشاره به تقسیم بندی آماری دانشجویان در خوابگاه‌ها بیان کرد: از ۵۵۰۰ نفر دانشجو شامل۲۵۰۰ نفر دانشجوی دختر و ۳۰۰۰ نفر در خوابگاه دولتی و غیر دولتی تقسیم بندی شده اند.

رئیس اداره امور خوابگاه‌های دانشگاه ارومیه مطرح کرد: اسکان دادن این تعداد پذیرش دانشجو در کل شمال غرب کشور نظیر ندارد؛ چرا که کلیه امکاناتی که در اختیار دانشجویان قرار می‌دهیم در سطح بالا است و به نوعی در چند سال اخیر برای سایر استان‌ها نیز الگو واقع شده ایم.

وی با اشاره به نحوه خدمات دهی به دانشجویان توسط سیستم جدید دانشگاه گفت: طبقه بندی جدید دانشگاه ارومیه بدین گونه است که دانشجویان هم ورودی و هم مقطع در یک رده تقسیم بندی شده اند، لذا از روزی که این تقسیم بندی صورت گرفته، هیچ مشکلی در سطح خوابگاه نداشتیم.

الهوردی زاده با اشاره به اسکان دانشجویان تحصیلات تکمیلی تصریح کرد: بیش از نصف دانشجویان خوابگاهی دانشگاه ارومیه را داانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل داده است؛ بنابراین از روز اول سعی ما بر این بود به این دسته از دانشجویان عزیز چه از لحاظ کیفی و یا کمیت خدمات خوابگاهی را در عالی‌ترین سطح ارائه دهیم.

گفتنی است سرانه خوابگاهی مطلوب ۸ متر مربع است که سرانه خوابگاهی دانشگاه ارومیه ۹ متر مربع به ازای هر نفر دانشجو می‌باشد.

اما فرصت اسکان دانشجویان در خوابگاه، در دوره کارشناسی حداکثر ۴ سال تحصیلی، دوره کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری عمومی حداکثر ۶ سال تحصیلی، دوره دکتری تخصصی غیر بورسیه حداکثر ۴ سال تحصیلی است.

خدمات کتابخانه و سالن مطالعه در دانشگاه ارومیه

کتابخانه مرکزی دانشگاه ارومیه دارای دو سالن مطالعه ویژه خواهران و برادران است. سالن مطالعه برادران در طبقه سوم و سالن مطالعه خواهران در طبقه دوم ساختمان مرکزی این دانشگاه واقع است.

مجموعه کتابخانه شامل کتاب‌های فارسی و انگلیسی، مجلات فارسی و انگلیسی، طرح‌های پژوهشی، و کتاب‌های الکترونیکی می‌باشد. این کتابخانه در طرح غدیر که امکان دسترسی مستقیم و حضوری به منابع کتابخانه‌های زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از طریق یک نظام رسمی و هماهنگ است، عضو می‌باشد.

گنجایش سالن‌های مطالعه عمومی ۷۰۰ نفر است. این سالن‌ها همه روزه فعال و در ایام امتحانات ساعات کار سالن‌ها بسته به نیاز دانشجویان افزایش می‌یابد.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند طی ساعاتی خاص مستقیماٌ به قفسه‌ها دسترسی داشته و به جستجوی منابع مورد نیاز خود بپردازند و پس از بازیابی، آن را مطالعه و در صورت نیاز امانت گیرند. همچنین دانشجویان کارشناسی می‌توانند یک بار در هر ترم از امکان مخزن باز استفاده کنند.

سرانه فعالیتهای ورزشی در دانشگاه ارومیه

دانشگاه ارومیه دارای اماکن ورزشی نظیر استخر شنا، زمین چمن فوتبال، سالن ورزشی، سالن بدنسازی، زمین فوتبال ساحلی، زمین تنیس خاکی، گود زورخانه ورزش باستانی، سالن پینگ پونگ، سالن کشتی وسالن‌های ورزش آموزشی ورزش‌های انفرادی است.

در کنار آن انجمن‌های ورزشی در رشته‌های مختلف ورزش از جمله فوتسال، تنیس، والیبال و شطرنج در دو بخش مردان و زنان در این دانشگاه فعالیت می‌کند.

در سال ۹۶ دانشگاه ارومیه در مسابقات منطقه ۳ کشور که متشکل از ۱۳ دانشگاه از استان‌های زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی است، بیشرین مدال را کسب کرد. در المپیاد‌های ورزشی دانشجویی نیز بیشترین مدال دانشگاه در رشته هایی، چون دو و میدانی، شنا، کشتی، ورزش‌های رزمی است. دانشگاه ارومیه همیشه در رشته والیبال به عنوان یک قطب شناخته شده می‌باشد و در بقیه رشته‌ها هم موفقیت‌های زیادی کسب کرده است.

سرانه ورزشی مطلوب یک و نیم متر مربع می‌باشد که سرانه ورزشی دانشگاه ارومیه یک متر مربع به ازای هر نفر دانشجو است.

فعالیت انجمنهای علمی در دانشگاه ارومیه

در هر دانشگاه بر اساس هر رشته و گرایش تحصیلی یک انجمن علمی دانشجویی وجود دارد که فعالیت این انجمن‌ها شامل برگزاری مسابقات و همایش‌های علمی و دوره‌های آموزشی و برپایی سخنرانی‌های علمی است؛ اکنون دانشگاه ارومیه دارای ۴۵ مورد (بنام‌های ریاضی، شیمی، زیست شناسی، فیزیک، زمین شناسی، آب، باغبانی، اصلاح نباتات، زراعت، خاک شناسی، گیاه پزشکی، ماشین‌های کشاورزی، صنایع غذایی، علوم دامی، بیو سیستم، کامپیوتر، عمران، مکانیک، رباتیک، برق، معدن، مواد، پلیمر، معماری، شهر سازی، نقاشی، مرمت، جغرافیا، مدیریت، حسابداری، اقتصاد، زبان انگلیسی، ادبیات، تاریخ، تربیت بدنی، علوم تربیتی، صریر، دامپزشکی، جنگلداری، مرتع و آبخیزداری، فقه و حقوق اسلامی، کار آفرینی، اقتصاد کشاورزی، نانو فیزیک، شیلات، مهندسی شیمی و ماشین‌های صنایع غذایی) است؛ که بصورت فعال دارد.

کانون‌های فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در قالب آیین نامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با هدف زمینه سازی رشد خلاقیت‌های فرهنگی دانشجویان، در جهت رسیدن به ارزش‌های اسلامی و ایرانی، در دانشگاه فعالیت می‌کند.

حضور تشکلها و هیاتهای دانشجویی در دانشگاه ارومیه
در حال حاضر تعداد تشکل‌ها و هیات‌های اسلامی دانشجویی فعال در دانشگاه ارومیه ۹ مورد همچون بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی، انجمن اسلامی، انجمن ایران اسلامی، هیأت قائم، هیأت اباعبدالله الحسین (ع)، هیات حضرت ابوالفضل العباس (ع)، هیأت فاطمیه (س)، هیأت زینبیه (س) است.

کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه ارومیه ۱۲ مورد بنام های: فیلم و عکس، ریحانه النبی، تئاتر، ایرانگردی، موسیقی، مهدویت، قرآن و عترت، شعر و ادب، کارآفرینی، هنر‌های تجسمی، هلال احمر و نشاط آفرینان است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top