تاریخ انتشار: شنبه 1397/05/06 - 16:57
کد خبر: 275105

بیگدلی:

اغلب مراجعات دانشجویان درباره ارتباط بین فردی است

مسئول مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر گفت: میزان مراجعه دانشجویان به این مرکز نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، دکتر بیگدلی مسئول مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر در گفتگو با دانشجو پیرامون میزان مراجعه دانشجویان به این مرکز گفت:  میزان مراجعه دانشجویان به این مرکز نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر شده است و بخشی از آن به دلیل این است که خوشبختانه این مسئله در بین دانشجویان جا افتاده است که فقط برای مشکلات حاد نباید به مشاوره رجوع کرد بلکه برای مشاوره تحصیلی، ازدواج، مشاوره ارتباط بین فردی و انتخاب دوست نیز به این مرکز مراجعه می‌کنند. برای مثال در زمان فعلی با اینکه دانشجویان در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند، اما شاهد این هستیم که مراجعه زیادی به مرکز مشاوره دارند و ما ساعات حضور روان شناسان را در این مرکز بیشتر کردیم تا بتوانند پاسخگوی دانشجویان باشند و بازخورد بسیار خوبی از دانشجویان تا به حال داشته ایم.

وی افزود: مرکز مشاوره امیرکبیر در فضا‌های دانشجویی و فضا‌های مجازی دانشجویی ورود پیدا کرده و با همکاری دانشجویان برای آن‌ها کارگاه‌های مختلفی در دانشکده‌ها برگزار می‌کند.

بیگدلی گفت: این مراجعه به مرکز مشاوره دانشگاه تنها در دانشجویان بلکه در اساتید نیز به عنوان یک اصل لازم قلمداد شده است و اساتید زمانی که می‌بینند دانشجویان مشکل آموزشی دارند آنان را به مرکز مشاوره دانشگاه ارجاع می‌دهند برای مثال اگر دانشجویی دچار افت تحصیلی و یا مشروطی شده باشد اساتید او را به مرکز مشاوره دانشگاه ارجاع می‌دهند و ما بعضا می‌بینیم که دلیل افت تحصیلی دانشجو مسائلی غیر از دانشگاه و درس بوده است و وی در زندگی شخصی خود مشکلاتی را دارد. خوشبختانه این هماهنگی و همکاری پایاپای بین دانشجویان و اساتید برای مراجعه به مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر خوب و سازنده بوده است.

مسئول مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر در ادامه گفت: با توجه به اینکه دانشجویان استقبال خوبی از مرکز دارند به نظر من برای آن‌ها این مرکز به عنوان یک اتاق برای خلوت کردن و حل مسائل قلمداد می‌شود. جایی که دانشجویان دچار بی تصمیمی می‌شوند، نمی‌دانند باید چه کار کنند و یا ناامید می‌شوند به این مرکز مراجعه می‌کنند. گا‌ها همکاران ما می‌گویند که مرکز مشاوره برای دانشگاه مثل سوپاپ اطمینان شده است چرا که بسیاری از دانشجویانی که احساس می‌کنند به آخر خط رسیده اند به این مرکز مراجعه می‌کنند.

وی افزود: با توجه به این مراجعات دانشجویان مرکز مشاوره نیز خواسته‌های دانشجویان و مشکلاتشان را قسم بندی می‌کند و با دانشگاه خواسته‌های دانشجویان را مطرح می‌کند، برای مثال دانشجویی دغدغه اش این است که وقتی فارغ التحصیل شد آینده‌ای ندارد و با این که این همه درس خوانده تا در این دانشگاه قبول شود، اما در آینده شغلی نخواهد داشت و دچار بی انگیزگی شده است.

بیگدلی اضافه کرد: بعضا دانشجویان در مسائل درسی دچار مشکل می‌شوند برای مثال در تنظیم وقت برای درس خواندن یا در انجام پروژه هایشان اهمال کاری می‌کنند و بعد از مراجعه به مرکز مشاوره دانشگاه متوجه می‌شویم که شاید این دانشجو سطح توقعاتش از خودش بسیار بالاست و به نمره کم راضی نیست برای همین مدام کار را به تعویق می‌اندازد تا کار خوبی ارایه دهد و به همین دلیل در درس خواندن دچار اختلال می‌شود نمی‌تواند دروس و پروژه خود را به بهترین شکل ممکن ارایه دهد به اهمال کاری دچار می‌شود و این به موقع تحویل ندادن پروژه پایان نامه یا ... موجب می‌شود که فرد کلی دچار استرس و اضطراب شود.

مسئول مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر بیان داشت: بیشترین مشکلاتی که بین دانشجویان رایج و شایع است مشکل ارتباط بین فردی می‌باشد که متاسفانه بعضی از این ارتباطات دچار شکست عاطفی نیز می‌شوند، دانشجویان در دوستی هایشان بسیار دچار شکست عاطفی می‌شوند و هم چنین در توانایی برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو دچار مشکل می‌شوند، هم چنین به دلیل مشکلات آموزشی نیز مراجعاتشان به مرکز مشاوره زیاد است و با بعد از مراجعه آن‌ها به مرکز مشاوره متوجه می‌شویم که بعضا ریشه مشکلات آموزشی مشکلات دیگری می‌باشد، دچار مشکلات استرس و اضطراب درسی می‌باشند و افسردگی خفیف نیز در بین دانشجویان وجود دارد. متاسفانه شاهد این هستیم برخی از دانشجویانی که به مرکز مشاوره مراجعه می‌کنند دچار استرس بسیار زیادی هستند و این استرس و اضطراب را از قبل از دوران دانشجویی با خود به همراه آورده اند، چون قبل از کنکور فشار زیادی روی آن‌ها بوده است و درس زیادی را خوانده اند، هم چنین دانشجویان در مهارت‌های بین فردی و مهارت ارتباطی بسیار ضعیف هستند هنوز آن طور که باید و شاید تعلیم نگرفته اند که چگونه با مشکلات برخورد کنند و زمانی که دچار یک مشکل یا تنش در محیط دانشگاه می‌شوند به سرعت دچار فروپاشی می‌گردند و آموزش لازم را برای استفاده از ابزار‌های مهارتی برای برخورد با مسائل را ندارند. من فکر می‌کنم جوانان ما بسیار متوقع شده اند خیلی زود از کوره در می‌روند و به دلیل شرایطی که داشتند قبول شدن و ورود به دانشگاه را برای خودشان مسئله بسیار مهمی می‌دانستند که با ورود به آن احساس می‌کردند که تمام مشکلاتشان حل شده است، اما بعد از ورود به دانشگاه و در مواجهه با مشکلات، مهارت کافی و لازم را برای حل مسائل دارا نیستند. بعضا تحمل نه گفتن و یا نه شنیدن را ندارند، بسیار کم طاقت شده اند و با مسائلی که قابل حل هستند به راحتی می‌شکنند.

وی اظهار داشت: وقتی دانشجویان برای خود، آینده شغلی موفقی را متصور نمی‌شوند دچار اختلال و افسردگی و اضطراب می‌گردند. برای مثال دانشجویی که در مقطع لیسانس یا فوق لیسانس در حال تحصیل است به دنبال گرفتن مدرک مربی مهدکودک می‌باشد چرا که برای آینده خود در رشته مربوط به خودشان شغلی را متصور نیستند و این موضوع سبب ایجاد افسردگی و اضطراب در دانشجویان می‌گردند. برخی از دانشجویان وقتی این شرایط را می‌بینند تلاش می‌کنند تا با اپلای کردن از کشور بروند و درکشور دیگری به ادامه تحصیل و زندگی بپردازند. هم چنین یکی دیگر از مسائلی که دانشجویان با آن مواجه هستند مسئله اقتصادی است که وجوه زیادی از زندگی آن‌ها را درگیر خود کرده است برخی از دانشجویان برای خیلی از مایحتاج زندگی خود حتی برای بازگشت به شهر خودشان پول بلیط ندارند و یا برای انجام پروژه هایشان لب تاپ ندارنند ما همه این‌ها را بررسی می‌کنیم با کمک خیران و اساتید خیر دانشگاه به آن‌ها کمک می‌کنیم تا مسائل مالی و اقتصادیشان مرتفع شود و با فراغ بال بیشتری به تحصیل خود ادامه دهند.

وی اضافه کرد: این مرکز مشاوره برای دانشجویان گروه درمانی نیز تدارک دیده است. به این صورت که هرسه شنبه دانشجویان دور هم جمع می‌شوند و در مواجه با مشکلات یکدیگر به این نتیجه می‌رسند که خودشان تنها نیستند که به این مشکلات دچارند بلکه دیگران نیز با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top